Articles

Articles 48 registres trobats  inicianterior28 - 37següentfinal  anar al registre: La cerca s'ha fet en 0.01 segons. 
28.
32 p, 1.3 MB The stability paradox : why expansion of education for women has not delayed age at first union or childbearing in Latin America / Esteve, Albert (Centre d'Estudis Demogràfics) ; Florez-Paredes, Elizabeth (Universitat Autònoma de Barcelona)
Despite substantial improvements in women's education, the age atwhich Latin American women marry (cohabit) or become mothers for the first time has barely decreased over the past four decades. We refer to this as the "stability paradox. [...]
2018 - 10.1111/sifp.12055
Studies in Family Planning, Vol. 49 Núm. 2 (2018) , p. 127-142  
29.
17 p, 161.2 KB El papel de la educación para la salud en la prevención del VIH/sida : una aproximación desde la educación para el desarrollo en Centroamérica / Cobos Sanchiz, David (Universidad Pablo de Olavide. Departamento de Educación y Psicología Social) ; Morón-Marchena, Juan-Agustín (Universidad Pablo de Olavide. Departamento de Educación y Psicología Social) ; Castilla, Karla-Patricia (Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua)
El trabajo describe una experiencia de educación para el desarrollo, en materia de salud y calidad de vida, implementada en el marco de una actuación continuada de cooperación universitaria en Centroamérica. [...]
El treball descriu una experiència d'educació per al desenvolupament en matèria de salut i qualitat de vida implementada en el marc d'una actuació continuada de cooperació universitària a l'Amèrica Central. [...]
This study describes an education for development experience related to health and quality of life implemented in the framework of an on-going university cooperation action in Central America. A space for debate on these issues was created to support and promote the implementation of local policies; provide technical support for the design, preparation and implementation of socio-educational research; train health mediators; and foster the exchange of experiences among professionals and institutions. [...]

2020 - 10.5565/rev/educar.1084
Educar, Vol. 56 Núm. 2 (2020) , p. 315-331 (Monográfico)  
30.
20 p, 505.3 KB Alfabetización en salud a través de las competencias / Gavidia Catalán, Valentín (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials) ; Garzón Fernández, Anabella (Universidad de Almería. Departamento de Educación) ; Talavera, Marta (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials) ; Sendra Mocholí, Cristina (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials) ; Mayoral García-Berlanga, Olga (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials)
En este trabajo se presenta una propuesta para la alfabetización en salud a través de la concreción y definición de las competencias que debe adquirir el alumnado durante la Educación Obligatoria. [...]
This paper presents a proposal for health literacy through the specification and definition of the competences that students must acquire during Compulsory Education. Eight areas of health were determined through a Delphi study, identifying the problems or health situations that students must know how to solve, as well as the competences to be developed and the learning contents necessary to face each of these problems. [...]

2019 - 10.5565/rev/ensciencias.2628
Enseñanza de las ciencias, Vol. 37 Núm. 2 (2019) , p. 107-126 (Investigaciones Didácticas)  
31.
44 p, 918.0 KB Attribution of regional responsibilities for public services and citizen support of decentralisation : evidence from Spain / López Laborda, Julio (Universidad de Zaragoza) ; Rodrigo Sauco, Fernando (Universidad de Zaragoza)
Probit/logit techniques are applied to the data from Barometer No. 2,829 published by the Centro de Investigaciones Sociológicas to examine three problems related with public sector decentralisation. [...]
A partir de la base de datos constituida por el Barómetro número 2. 829 del CIS y utilizando técnicas de estimación probit/logit, en este artículo se analizan de manera conjunta tres problemas relacionados con la descentralización del sector público. [...]

2015 - 10.5477/cis/reis.152.65
Revista española de investigaciones sociológicas, Núm. 152 (December 2015) , p. 65-86  
32.
14 p, 1.7 MB Is systematic training in opioid overdose prevention effective? / Espelt, Albert 1981- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Bosque Prous, Marina (Agència de Salut Pública de Barcelona) ; Folch, Cinta (Institut Germans Trias i Pujol. Centre d'Estudis Epidemiològics sobre les Infeccions de Transmissió Sexual i Sida de Catalunya) ; Sarasa Renedo, Ana (Instituto de Salud Carlos III. Programa de Epidemiología Aplicada y de Campo (PEAC)) ; Majó, Xavier (Generalitat de Catalunya. Departament de Salut) ; Casabona-Barbarà, Jordi (Generalitat de Catalunya. Departament de Salut) ; Brugal, María Teresa (Agència de Salut Pública de Barcelona) ; Esteve, Anna ; Montoliu, Alexandra ; Muñoz, Rafa ; González Soler, Victoria ; Ausina, Vicente ; Vecino, Carmen ; Colom, Joan (Colom Farran) ; Meroño, Mercè ; Altabas, Anna
The objectives were to analyze the knowledge about overdose prevention, the use of naloxone, and the number of fatal overdoses after the implementation of Systematic Training in Overdose Prevention (STOOP) program. [...]
2017 - 10.1371/journal.pone.0186833
PloS one, Vol. 12, núm. 10 (october 2017) , p. e0186833  
33.
13 p, 851.6 KB Keys to success of a community of clinical practice in primary care : a qualitative evaluation of the ECOPIH project / Lacasta Tintorer, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Medicina) ; Manresa, J. M (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Infermeria) ; Pujol Ribera, Enriqueta (Institut Universitari d'Investigació en Atenció Primària Jordi Gol) ; Flayeh Beneyto, Souhel (Institut Català de la Salut) ; Mundet-Tudurí, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Medicina) ; Saigí Rubió, Francesc (Universitat Oberta de Catalunya)
The current reality of primary care (PC) makes it essential to have telemedicine systems available to facilitate communication between care levels. Communities of practice have great potential in terms of care and education, and that is why the Online Communication Tool between Primary and Hospital Care was created. [...]
2018 - 10.1186/s12875-018-0739-0
BMC family practice, Vol. 19 (may 2018)  
34.
6 p, 109.8 KB Saúde e Doença : Representações de Mulheres Idosas Praticantes de Atividade Física / Matsuo, Renata Frazão (Universidade Paulista) ; Velardi, Marilia (Universidade de São Paulo) ; Camara, Fabiano Marques (Universidade São Judas Tadeu) ; Miranda, Maria Luiza de Jesus (Universidade São Judas Tadeu)
Por muito tempo, a velhice foi quase exclusivamente entendida como um período de vida relacionado ao aumento da ocorrência da doença e da incapacidade funcional. No entanto, um envelhecimento bem-sucedido tem sido proposto por reconhecidas teorias psicológicas, apresentando oportunidades para a otimização contínua do desenvolvimento humano, muito além dos níveis de morbidade. [...]
Durante mucho tiempo, la vejez fue entendida casi exclusivamente como el período de la vida relacionado con el aumento de la aparición de enfermedades y la discapacidad funcional. Sin embargo, un envejecimiento exitoso ha sido propuesto por reconocidas teorías psicológicas, presentando oportunidades para la optimización continua del desarrollo humano, mucho más allá de los niveles de morbilidad. [...]
For a long time, old age was almost exclusively understood as a life period related to the increase of disease occurrence and functional disability. However, a successful aging process has been proposed by recognized psychological theories, presenting opportunities for continual optimization of human development, far beyond levels of morbidity. [...]

2018
Revista de psicología del deporte, Vol. 27 Núm. 4 (2018) , p. 97-102 (Monográficos)  
35.
16 p, 841.6 KB A Latin American, Portuguese and Spanish consensus on a core communication curriculum for undergraduate medical education / García de Leonardo, Cristina (Escuela de Medicina, Universidad Francisco de Vitoria, Facultad de Medicina) ; Ruiz-Moral, Roger (Escuela de Medicina, Universidad Francisco de Vitoria, Facultad de Medicina) ; Caballero, Fernando (Escuela de Medicina, Universidad Francisco de Vitoria, Facultad de Medicina) ; Cavaco, Afonso (Universidade de Lisboa, Faculdade de Farmácia) ; Moore, Philippa (P. Universidad Católica de Chile, Facultad de Medicina) ; Dupuy, Lila Paula (Universidad Maimonides, Facultad de Medicina) ; Pithon-Cyrino, Antonio (Universidade Estadual Paulista, Faculdadede Medicina) ; Cortés, Mª Teresa (Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Medicina) ; Gorostegui, Marilen (Universidad de Chile, Facultad de Medicina) ; Loureiro, Elizabete (Universidade do Porto, Faculdade de Medicina) ; Bosch i Fontcuberta, Josep M (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Medicina) ; Casasbuenas Duarte, Luis (Universidad de Antioquia, Facultad de Medicina) ; Kretzer, Lara (Universidade Federal de Santa Catarina, Faculdade de Medicina) ; Arrighi, Emilia (Universitat Internacional de Catalunya) ; Jovell, Albert (Foro Español de Pacientes (Spanish Patient Forum))
To present learning outcomes in clinical communication for a Core Curriculum for medical undergraduate students in Latin America, Portugal and Spain (LAPS-CCC) and to establish an expert network to support a transnational implementation. [...]
2016 - 10.1186/s12909-016-0610-8
BMC Medical Education, Vol. 16 (march 2016)  
36.
8 p, 325.5 KB Perception of nursing students about couples' violence : knowledge, beliefs and professional role / Rigol-Cuadra, Assumpció (Universitat de Barcelona. Escola d'Infermeria) ; Galbany Estragues, Paola (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Infermeria) ; Fuentes-Pumarola, Concepció (Universitat de Girona. Departament d'Infermeria) ; Burjales-Martí, Maria Dolors (Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Infermeria) ; Rodríguez-Martín, Dolors (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Infermeria) ; Ballester-Ferrando, David (Universitat de Girona. Departament d'Infermeria)
to analyse the knowledge, beliefs and perception of the professional role that nursing students have, about exerted violence against women in relationships. a descriptive qualitative study following the ecological model through 16 focus groups realized with 112 students from four nursing courses of four Spanish universities. [...]
2015 - 10.1590/0104-1169.0357.2584
Revista latino-americana de enfermagem, Vol. 23 (2015) , p. 527-534  
37.
29 p, 817.0 KB Inspección médico-escolar y educación física durante la I Restauración (1875-1931) : alcance y funciones / Galera Pérez, Antonio David. (Universitat Autònoma de Barcelona)
A semejanza de otros países, durante la I Restauración se crea y se desarrolla en España una inspección médico-escolar entre cuyas funciones se contemplaban algunas relacionadas con la educación física, tanto propiamente escolar como de las llamadas instituciones complementarias; sus correctos planteamientos iniciales encontraron diversas resistencias que condujeron a la progresiva eliminación de dichas funciones.
As done in another countries, during the Spanish 1st Restoration a medical school inspection was created and developed which among their functions some physical education related ones were provided, both in curricular as in the so-called complementary institutions; their initial correct approaches faced some resistances that leaded to the progressive removal of these functions.

2017
Cabás, Num. 18 (2017) , p. 24-52  

Articles : 48 registres trobats   inicianterior28 - 37següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.