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Infected with emotion : Jane Badler’s music and the maturation of Diana in the V Series (1983-2011)
Rodríguez Salas, Gerardo (Universidad de Granada)

Data: 2013
Resum: It is a truth universally acknowledged that a single discipline is insufficient to “grasp the study of culture as a whole” (Johnson, 1986: 279). As a founding father of cultural studies, Raymond Williams already defined this field as “a vague and baggy monster” (1989: 158) that demands an interdisciplinary approach. Aware of the prejudice that the study of science fiction television shows arises in academia, the present study undertakes the challenge of analyzing, from a Cultural Studies perspective, a popular show—The V Series—which combines sci-fi and soap opera elements to catch the general viewer’s attention. This tandem will be explored in the patriarchal limitation of female agency behind the appearance of female empowerment. In opposition to these discourses, one of the show’s protagonists, Jane Badler (Diana), finally achieves a parodic effect in the alternative discourse of music, where she transcends the commonplace of female heroines/villains in audiovisual SF—e. g. Ripley in the Alien saga, Helena Cain in Battlestar Galactica: Reimagined or Elizabeth Shaw and Meredith Vickers in the latest Prometheus. Although mainly composed by men, Badler’s parodical music—together with her performance and self-awareness of its satirical impulse—offers an alternative realm to SF, which systematically shuts the door to empowering femininity.
Resum: Es una verdad universalmente conocida que una sola disciplina es insuficiente para cubrir el alcance de la cultura como un todo (Johnson, 1986: 279). Como padre fundador de los estudios culturales, Raymond Williams definía este campo como “a vague and baggy monster” (1989: 158) que demanda una aproximación interdisciplinaria. Consciente del prejuicio que el estudio de las series televisivas de ciencia ficción despierta en el mundo académico, el presente estudio se adentra en el reto de analizar, desde una perspectiva de Estudios Culturales, la popular serie V, que combina elementos de ciencia ficción y de telenovela para hacerse con el interés del espectador. Se explorará este tándem teniendo en cuenta su limitación patriarcal de la agencia femenina tras una apariencia de empoderamiento de sus mujeres. En oposición a estos discursos, una de las protagonistas de la serie, Jane Badler (Diana), finalmente alcanza un efecto paródico a través del discurso alternativo de la música, donde transciende el cliché de heroínas/villanas en la ciencia ficción audiovisual—e. g. Ripley en la saga Alien, Helena Cain en Battlestar Galactica: Reimagined o Elizabeth Shaw y Meredith Vickers en la reciente Prometheus. Aunque mayoritariamente compuesta por varones, la música paródica de Badler, así como sus actuaciones y autoconsciencia satírica, ofrecen un espacio alternativo a la ciencia ficción, que sistemáticamente cierra la puerta al empoderamiento femenino.
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Llengua: Anglès
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Science fiction television ; Soap opera ; Music ; V Series ; Gender ; Jane Badler ; Ciencia ficción ; Telenovela ; Música ; Serie V ; Género
Publicat a: 452 F : revista de teoría de la literatura y literatura comparada, Núm. 9 (2013) , p. 162-184, ISSN 2013-3294



23 p, 498.4 KB

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 Registre creat el 2013-09-06, darrera modificació el 2016-06-05



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