Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/113988
Analisi del procés de realització i tutorització dels treballs d'investigació a secundària : propostes didàctiques per millorar la competència en recerca de l'alumnat / Maria del Pilar Menoyo Díaz ; directora de la tesi: Neus Sanmartí i Puig
Menoyo Díaz, María del Pilar
Sanmartí, Neus, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals)
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals

Publicació: [Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2013
Descripció: 1 recurs electrònic (381 p.)
Resum: El present treball tracta de mostrar, descriure i analitzar aspectes que el professorat hauríem de tenir present en ensenyar l'alumnat de secundària a aplicar processos d'investigació, des de com comptar amb la seva motivació per iniciar un treball de recerca fins arribar a la comunicació pública dels resultats obtinguts. Els aspectes en què hem incidit especialment són: tenir present la idea inicial que tenen els alumnes en iniciar el seu treball d'investigació sobre què significa ciència i activitat científica, tenir present les dificultats que es van trobant en el camí, donar oportunitats per aplicar habilitats pròpies de la investigació, comptar amb la importància de l'avaluació, l'autoavaluació i l'avaluació entre iguals, i tenir present les emocions que es manifesten d'una manera o altra al llarg de tot el procés. Pretenem analitzar i valorar, la idoneïtat i interès de les opcions didàctiques en les que hem incidit, concretament en la importància del treball cooperatiu i el tractament de l'avaluació, així com la gradació de les habilitats investigadores al llarg de l'ESO, que hem anant incorporant des de l'òptica de la recerca-acció des del curs 2001-02, fins l'actualitat. Les conclusions a les que arribem són producte d'una revisió documental i d'una anàlisi de dades procedents, per una part d'alumnat nostre, que hem tingut al llarg de tota la secundària i el batxillerat durant els anys 2001-2011, així com d'altres alumnes amb els quals d'una manera o altra hem tingut relació. I per altra part, de professorat, tant de companys de feina com d'altres amb els quals hem tingut relació en cursos de formació i en diferents trobades de comunicació de treballs d'investigació.
Resum: The aim of this research is to show, describe and analyse aspects that teachers should take into consideration when teaching secondary students about carrying out research processes. This process starts with motivating them in order to start a research and ends with the public communication of their research's results. Some aspects which we have studied are: taking into account student's prior conception about what science and scientific activity means; considering the difficulties that may arise during the process; providing opportunities in which research abilities may be applied; emphasising the importance of the assessment, self-assessment and peer assessment; and taking into account the emotions that may show up during the whole process. Our aim is to analyse and assess the suitability and interest of the didactic options which we have studied and have been adopting from a participation-research perspective since 2001-02 course till present time: the importance of cooperative work and the consideration of the assessment, as well as the research skills' gradation during secondary studies. Our conclusions are based on a documentary review and the analysis of data gathered from two different sources: on the one hand, from part of our students between 2001 and 2011, as well as some other students we have been related to in some other way; and on the other hand, from other teachers, either work colleagues or teachers which we have been related to after several courses or research's gatherings.
Nota: Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals, 2013
Drets: ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Llengua: Català
Document: Tesis i dissertacions electròniques ; doctoralThesis
Matèria: Educació secundària obligatòria ; Ciència ; Ensenyament ; Educació ; Investigació
ISBN: 9788449038235

Adreça alternativa: http://hdl.handle.net/10803/121593


381 p, 5.7 MB

216 p, 9.6 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2013-12-20, darrera modificació el 2016-04-17



   Favorit i Compartir