QGOLF-9 : Escala para la evaluación de la calidad percibida en los clubes de golf
Serrano-Gómez, Virginia (Universidade da Coruña)
Rial Boubeta, Antonio (Universidade de Santiago de Compostela)
García-García, Oscar (Universidade de Vigo)
Gambau i Pinasa, Vicente (Universidade da Coruña)

Additional title: QGOLF-9 : a scale to asses perceived quality in Golf Clubs
Date: 2013
Abstract: The assessment of perceived quality has become important in the management of service providing organizations. The aim of this paper is to develop a brief, easy-to-apply scale with appropriate psychometric properties, which allows the incorporation of users' perceptions of the management of golf clubs. We interviewed 403 users of four 9-hole course golf clubs located in Galicia (316 males and 87 females) aged between 16 and 75 years (Mean = 47. 19; SD = 13. 91). For data collection, an ad hoc structured questionnaire which had 25 items grouped into 4 dimensions was used. As a result of Exploratory Factor Analysis and a subsequent Confirmatory Factor Analysis, it was possible to obtain a final scale made up of only 15 items, grouped into three dimensions. This scale, as well as being brief and easy-to-apply, has a high degree of validity (as it explains 72% of the perceived performance) and internal consistency (overall a of . 91), thus making it a tool of considerable applied interest.
Abstract: La evaluación de la calidad percibida ha cobrado una gran importancia en la gestión de las organizaciones de prestación de servicios. El objetivo de este trabajo es desarrollar una escala con propiedades psicométricas adecuadas, breve y de fácil aplicación que permita incorporar las percepciones de los usuarios a la gestión de los clubes de golf. Fueron entrevistados 403 usuarios de 4 clubes de golf con campos de 9 hoyos ubicados en Galicia (316 hombres y 87 mujeres), con edades comprendidas entre los 16 y 75 años (Media = 47. 19; DE = 13. 91). Para la recogida de datos se utilizó un cuestionario estructurado ad hoc que contaba con 25 elementos agrupados en 4 dimensiones. Fruto de un Análisis Factorial Exploratorio inicial y de un Análisis Factorial Confirmatorio posterior, ha sido posible obtener una escala final compuesta por tan solo 15 ítems agrupados en tres dimensiones. Dicha escala, además de ser breve y de fácil aplicación, posee un alto grado de validez de criterio (ya que explica el 72% del desempeño percibido del club) y una elevada consistencia interna (con un a global de . 91), lo que la convierte en una herramienta de notable interés aplicado.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Qualitat ; Gestió ; Quality ; Golf ; Management
Published in: Revista de psicología del deporte, Vol. 22, Núm. 1 (2013) , p. 111-121, ISSN 1988-5636



11 p, 583.3 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Revista de psicología del deporte
Articles > Research articles

 Record created 2014-01-08, last modified 2023-09-20



   Favorit i Compartir