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The Virgin Mary, Theotokos, and Christ, true God and true man. The mystery of Incarnation according to Cyril of Alexandria
Artemi, Eirini

Títol variant: La Virgen María, Theotokos, y Cristo, verdadero Dios y verdadero Hombre. El misterio de la Encarnación según Cirilo de Alejandría
Data: 2013
Resum: The 5th century controversy of Bishop Nestorius of Constantinople and Bishop Cyril of Alexandria centred on the Person of Jesus Christ: To what extent is Jesus human? To what extent divine? And to what extent and how are His humanity and divinity united? Christ has two natures. Jesus Christ is both fully human and fully divine. If Jesus was only human, Cyril urged, and God was elsewhere, the Incarnation, the Word became flesh (human indeed), would be meaningless. On the other hand Nestorius refused that Jesus is a God too, when he questioned the use of Teotokos in the veneration of Mary, the mother of Jesus. This led to a greater dispute about his Christology, specifically, his conception of the unity of the divine and human natures of Christ. In this controversy Cyril of Alexandria became his most outspoken opponent. Cyril underlined that Christ is human and God at the same time. He has two natures in the unity of person (Hypostasis). Cyril emphasized the unity of Christ and his divinity, he held that Christ “was at once God and man,” and without “any mixture or blending. ” In this way he preserved the distinction between the two natures which became so important in the definition of Chalcedon. Cyril urged that Jesus Christ is at once God and man, and he is “in the likeness of men” since even though he is God he is “in the fashion of a man”. He is God in an appearance like ours, and the Lord in the form of a slave.
Resum: El polémica del siglo V entre el obispo Nestorio de Constantinopla y el obispo Cirilo de Alejandría se centró en la persona de Jesucristo: ¿Hasta qué punto Jesús es humano? ¿En qué medida es divino? ¿En qué medida y cómo su humanidad y su divinidad están unidas? Cristo tiene dos naturalezas. Jesucristo es a la vez plenamente humano y plenamente divino. Si Jesús fuese solo humano, argumentaba Cirilo, y Dios estaba en otro lugar, la Encarnación, la Palabra de Dios hecha carne (humana, en veerdad), carecería de sentido. Por otro lado, Nestorio negaba que Jesús es Dios también, cuando cuestionaba el uso del término Theotokos en la veneración de María, la madre de Jesús. Esto condujo a una discusión aún mayor sobre su cristología, específicamente, sobre su concepción de la unidad de las naturalezas divina y humana de Cristo. En esta controversia Cirilo de Alejandría llegó a ser su rival más abierto. Cirilo subrayaba que Cristo es hombre y Dios al mismo tiempo. Él tiene dos naturalezas en la unidad de la persona (Hypostasis). Cirilo enfatizaba la unidad de Cristo y su divinidad, sostenía que Cristo “era al mismo tiempo Dios y hombre”, y sin “ninguna mezcla o fusión”. De esta manera preservaba la distinción entre las dos naturalezas que adquirió tanta importancia en la definición del Concilio de Calcedonia. Cirilo insistía en que Cristo es a la vez Dios y hombre, y en que él es “semejante a los hombres”, pues, a pesar de que es Dios, existe “en forma de hombre”. Él es Dios en una apariencia como la nuestra, y es el Señor en la forma de un esclavo.
Drets: Tots els drets reservats
Llengua: Anglès
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Theotokos ; Christotokos ; Verge Maria ; Virgin Mary ; Christ ; Cyril of Alexandria ; Nestorius ; Virgen María ; Cristo ; Cirilo de Alejandría ; Nestorio
Publicat a: Mirabilia, Núm. 17 (Juliol-Desembre 2013) , p. 52-74, ISSN 1676-5818



23 p, 587.9 KB

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