Validity of the DSM-oriented scales of the Child Behavior Checklist and Youth Self-Report
Lacalle Sisteré, Montserrat (Universitat Autònoma de Barcelona)
Doménech Massons, José M. (Universitat Autònoma de Barcelona)
Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona)
Ezpeleta, Lourdes (Universitat Autònoma de Barcelona)
Additional title: |
Validez de las escalas DSM del Child Behavior Checklist y el Youth Self-Report |
Date: |
2014 |
Abstract: |
Background: The school-age versions of the ASEBA (Achenbach System of Empirically Based Assessment) incorporate the DSM-Oriented scales. These scales make it possible to quantify and normalize problems defined in the DSM. The objective was to study the incremental validity of the DSM-Oriented scales of the ASEBA inventories, the Child Behavior Checklist - CBCL, completed by parents of children aged 6-18 years, and the Youth Self-Report -YSR, a self-report for children/adolescents aged 11-18, over: (a) scores on the Syndromes Scales for making DSM-IV diagnoses; and (b) diagnoses obtained with structured interviews for the assessment of functioning. Method: A clinical sample of 420 children and adolescents (8-17 years) was assessed with the CBCL, and 108 adolescents were assessed with the CBCL and YSR questionnaires. All underwent a diagnostic interview, and interviewers completed a measure of global functional impairment. Results: The DSM-Oriented scales showed significant incremental validity in conjunction with the Empirical Syndrome scales for discriminating DSM-IV diagnoses, and considerable incremental validity in conjunction with the diagnoses obtained through the diagnostic interview for predicting the level of functional impairment. Conclusion: DSM-Oriented scales should be considered simultaneously with the Syndrome Scales of the ASEBA taxonomy, as they provide useful additional information in the clinical process. |
Abstract: |
Antecedentes: las formas escolares de ASEBA (Achenbach System of Empirically Based Assessment) incorpora las Escalas DSM. Estas dimensiones ofrecen la posibilidad de cuantificar y normalizar problemas que figuran en el DSM. El objetivo fue estudiar la validez incremental de las Escalas DSM de los inventarios ASEBA; Child Behavior Checklist - CBCL, contestado por padres de niños de 6-18 años, y Youth Self-Report - YSR, un autoinforme para niños/adolescentes de 11-18 años: a) mediante puntuaciones en las Escalas de Síndromes para realizar diagnósticos DSM-IV; y b) mediante diagnósticos obtenidos con entrevistas estructuradas para evaluar el funcionamiento. Método: se evaluó una muestra clínica de 420 niños y adolescentes (8-17 años) mediante el CBCL y 108 adolescentes fueron evaluados con el CBCL y YSR. Todos contestaron una entrevista diagnóstica y los evaluadores completaron una medida de deterioro funcional global. Resultados: las Escalas DSM suponen un incremento de la validez significativo en relación a las Escalas de Síndromes Empíricos para discriminar diagnósticos DSM-IV, y una considerable validez incremental con respecto a los diagnósticos DICA-IV en la estimación del deterioro funcional. Conclusión: las Escalas DSM deben ser consideradas simultáneamente con las Escalas de Síndromes de ASEBA, puesto que proporcionan información adicional en el proceso clínico. |
Rights: |
Tots els drets reservats. |
Language: |
Anglès |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Subject: |
ASEBA ;
CBCL ;
YSR ;
Incremental validity ;
DSM-Oriented Scales ;
Validez incremental ;
Escalas DSM |
Published in: |
Psicothema, Vol. 26, núm. 3 (2014) , p. 364-371, ISSN 1886-144X |
DOI: 10.7334/psicothema2013.342
The record appears in these collections:
Research literature >
UAB research groups literature >
Research Centres and Groups (research output) >
Health sciences and biosciences >
Research group Epidemiology and Diagnosis in Psychopathology of Development (UED) Articles >
Research articlesArticles >
Published articles
Record created 2015-04-22, last modified 2023-03-19