Joves immigrants i persistència acadèmica : què ens diuen les seves xarxes personals?
Sánchez Martí, Angelina (Universitat de Barcelona. Departament de Mètodes d'Investigació i Diagnòstic d'Educació)
Sandín Esteban, Ma. Paz (Universitat de Barcelona. Departament de Mètodes d'Investigació i Diagnòstic d'Educació)

Título variante: Jóvenes inmigrantes y persistencia académica : ¿qué nos dicen sus redes personales?
Título variante: Jeunes immigrés et persistance académique : que nous disent leurs réseaux personnels?
Título variante: Young immigrants and academic persistence : what do personal networks tell us?
Fecha: 2013
Resumen: L'estudi que es presenta forma part d'un projecte de recerca de tipus longitudinal que busca determinar en quina mesura les xarxes personals i socials de l'alumnat immigrant poden apoderar les seves trajectòries acadèmiques tot incidint en la seva persistència i èxit escolar. L'estudi introdueix un nou nivell de comprensió tant de les trajectòries d'èxit com de la vulnerabilitat de l'alumnat immigrant a secundària utilitzant l'enfocament egocèntric de l'anàlisi de xarxes socials. Aquest article mostra les potencialitats d'aquest enfocament, el qual ha desenvolupat uns processos metodològics i de creació d'instrumentació propis per al mesurament i anàlisi de les estructures, patrons i formes d'interacció que emergeixen dels vincles entre actors diversos. Els resultats mostren que els sistemes relacionals de l'alumnat (família, escola i comunitat) constitueixen un nivell intermedi en el qual s'expressa la naturalesa dinàmica i articulada de les funcions de socialització, connexió i presa de decisions de les seves xarxes personals i socials, i permeten valorar la seva incidència en les trajectòries acadèmiques dels estudiants.
Resumen: El estudio que se presenta forma parte de un proyecto de investigación de tipo longitudinal que busca determinar en qué medida las redes personales y sociales del alumnado inmigrante pueden empoderar sus trayectorias académicas incidiendo en su persistencia y éxito escolar. El estudio introduce un nuevo nivel de comprensión tanto de las trayectorias de éxito como de la vulnerabilidad del alumnado inmigrante en secundaria utilizando el enfoque egocéntrico del análisis de redes sociales. Este artículo muestra las potencialidades de este enfoque, el cual ha desarrollado unos procesos metodológicos y de creación de instrumentación propios para la medición y análisis de las estructuras, patrones y formas de interacción que emergen de los vínculos entre actores diversos. Los resultados muestran que los sistemas relacionales del alumnado (familia, escuela y comunidad) constituyen un nivel intermedio en el que se expresa la naturaleza dinámica y articulada de las funciones de socialización, conexión y toma de decisiones de sus redes personales y sociales; y, permiten valorar su incidencia en las trayectorias académicas de los estudiantes.
Resumen: L'étude qui est présentée fait partie d'un projet de recherche de type longitudinal qui vise à déterminer dans quelle mesure les réseaux personnels et sociaux des élèves immigrés peuvent renforcer leurs trajectoires académiques tout en ayant une incidence sur leur persistance et leur succès scolaire. L'étude introduit un nouveau niveau de compréhension aussi bien des trajectoires de succès que de la vulnérabilité des élèves émigrés en secondaire en utilisant la vision égocentrique de l'analyse des réseaux sociaux. Cet article montre les potentialités de cette vision, qui a développé des processus méthodologiques et de création d'instrumentation propre pour la mesure et l'analyse des structures, des modèles et des formes d'interaction qui émergent des liens entre acteurs divers. Les résultats montrent que les systèmes en rapport avec les élèves (famille, école et communauté) constituent un niveau intermédiaire dans lequel est exprimée la nature dynamique et s'articulent des fonctions de socialisation, de connexion et de rise de décisions de leurs réseaux personnels et sociaux, et permettent d'évaluer leur incidence dans les trajectoires académiques des étudiants.
Resumen: This study forms part of a longitudinal research project whose aim is to determine the extent to which immigrant students' social and personal networks could empower their academic careers and have an impact on their persistence in school and their academic success. The study uses the egocentric approach of social network analysis to reach a new level of understanding of successful academic careers and of the vulnerability of immigrant students in secondary school. The paper demonstrates the potential of this approach, which has led to the development of methodological processes and the creation of instruments for measuring and analysing the structures, patterns and forms of interaction that emerge from the ties among the different actors. The results show that the students' systems of relationships (family, school and community) constitute an intermediate level in which the dynamic, coordinated nature of social and personal networks' functions of socialization, contact and decision-taking are expressed. Furthermore, the results enable us to evaluate the impact of social networks on students' academic careers.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Anàlisi de xarxes ; Èxit escolar ; Alumnat immigrant ; Educació secundària ; Trajectòries acadèmiques ; Análisis de redes ; Éxito escolar ; Alumnado inmigrante ; Educación secundaria ; Trayectorias académicas ; Analyse de réseaux ; Succès scolaire ; Élèves immigrés ; Enseignement secondaire ; Trajectoires académiques ; Social network analysis ; Academic success ; Immigrant students ; Secondary education ; Academic careers
Publicado en: Temps d'educació, Núm. 44 (2013) , p. 177-190, ISSN 2014-7627

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/268258


14 p, 578.4 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos de investigación
Artículos > Artículos publicados

 Registro creado el 2017-02-01, última modificación el 2022-02-06



   Favorit i Compartir