Regionalización de la educación superior y globalización econòmica : el caso del proceso de Bologna
Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)

Additional title: Regional higher education facing global competitiveness : the paradigmatic case of the Bologna process
Additional title: La régionalisation de l'enseignement supérieur face à la globalisation économique : le cas paradigmàtiques du processus de Bologne
Date: 2011
Abstract: El proceso de Bologna es un ejemplo paradigmático para entender cómo y por qué las regiones conciben la educación superior (ES), como un recurso estratégico de competitividad en el contexto de la globalización económica actual. Este artículo sostiene que el leit motive del proceso de Bologna y su principal objetivo, por el que se constituye un Espacio Europeo de Educación Superior (EEES), es precisamente augmentar la competitividad de las universidades europeas en el mercado global. A su vez, otro objetivo, aunque más implícito que el anterior, es poner la ES al servicio de la competitividad internacional de la economia Europea. La Comisión Europea (CE o Comisión), como órgano ejecutivo de la Unión Europea (UE), ha desempeñado un papel importante para establecer esta última prioridad en el marco del proceso, sobre todo, desde que la Estrategia de Lisboa se puso en marcha en el año 2000. Asimismo, la Comisión ha adoptado un papel muy activo a la hora de promocionar el proceso de Bologna en otras regiones del mundo como América Latina, lo cual está muy asociado también a la ambición del viejo continente de incrementar su competitividad internacional a través de todo tipo de políticas sectoriales, las de ES entre éstas.
Abstract: The Bologna process is a paradigmatic case to understand how regions conceive higher education as a strategic asset in a context of increasing global economic competitiveness. The article argues that one of the main drivers of the Bologna process is raising the competitiveness of European universities in the global higher education market. However, it also argues that with the passing of time, Bologna became also committed to the broader objective of increasing the international competitiveness of the European economy itself. The European Commission as the executive body of the European Union has played a major role in setting these priorities within the process, above all, since the Lisbon Strategy was launched in the year 2000. More recently, the Commission has become an active player in the promotion and dissemination of the Bologna process in other world regions. The article shows that this more recent development is very much linked, as well, to the ambitions of Europe in raising its global competitiveness.
Abstract: Le processus de Bologne est un exemple paradigmatique de nouvelles stratégies régionales dans le domaine de l'enseignement supérieur dans un contexte de concurrence mondiale accrue. L'article argumente que l'un des principaux moteurs du processus de Bologne est d'accroître la compétitivité des universités européennes dans le marché mondial de l'enseignement supérieur, bien que, avec le temps, il se soit également rattaché à l'objectif plus large d'accroître la compétitivité internationale de l'économie européenne elle-même. La Commission Européenne, en tant qu'organe exécutif de l'Union Européenne, a joué un rôle majeur dans la définition des priorités du processus, surtout, depuis que la stratégie de Lisbonne a été lancée en l'an 2000. Plus récemment, la Commission est devenue un agent actif de la promotion et de la diffusion du processus de Bologne dans les autres régions du monde. L'article démontre que cette évolution plus récente est ainsi étroitement liée aux ambitions de l'Europe d'améliorer sa compétitivité mondiale.
Rights: Tots els drets reservats.
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Globalización ; Regionalización ; Educación superior ; Proceso de Bologna ; Competitividad ; Unión Europea ; Globalization ; Regionalization ; Higher education ; Bologna process ; Competitiveness ; European Union ; Mondialisation ; Régionalisation ; Enseignement supérieur ; Processus de Bologne ; Compétitivité ; Union Européenne
Published in: Innovación educativa, Vol. 11 Núm. 56 (julio-septiembre 2011) , p. 14-20, ISSN 1665-2673

Adreça alternativa: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421438002
Adreça alternativa: https://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=179421438002


8 p, 511.9 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Globalisation, Education and Social Policies (GEPS)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2017-02-13, last modified 2024-06-01



   Favorit i Compartir