In bed with Dickens : questioning the neo-Victorian codes of representation in Ralph Fiennes's film The invisible woman (2013)
Martín Alegre, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística)

Additional title: En la cama con Dickens : La mujer invisible de Ralph Fiennes y la problemática masculinidad del genio
Date: 2017-2018
Abstract: The Invisible Woman (2013) directed by Ralph Fiennes from a screenplay by Abi Morgan, adapts Claire Tomalin's controversial biography of Ellen Ternan (1990). Tomalin presented the secret love story between Charles Dickens and young actress Nelly as fact, despite lacking material evidence. Fiennes's biopic tackles, undeniably, its subject matter with elegance. As neo-Victorian spectators, however, we must consider what we learn from this film, particularly from the sex scene involving Charles and Nelly. This scene may be even considered a remarkable contribution to the film representation of Victorian sexuality. However, as I argue, it also illustrates how our obsession with celebrity authors and sex distorts our view of the Victorian Age, and of Dickens. Since he chose to protect his privacy, we should focus on his books, not on his bedfellows. After all, the voyeurism that Fiennes's film promotes does not really help us to understand literary genius.
Abstract: La mujer invisible (2013), película dirigida por Ralph Fiennes y escrita por Abi Morgan, adapta la polémica biografía de Ellen Ternan (1990) escrita por Claire Tomalin; en ella se presenta como un hecho la historia de amor secreta entre Charles Dickens y la joven actriz, a pesar de la falta de pruebas materiales. La película biográfica de Fiennes aborda su polémico tema con notable elegancia. Sin embargo, debemos considerar qué es exactamente lo que aprendemos de esta película y específicamente de la escena de sexo que involucra a Charles y Nelly. Una contribución notable a la representación cinematográfica de la sexualidad victoriana, esta escena ilustra, como sostengo, cómo nuestra obsesión con la celebridad y el sexo distorsiona nuestra visión de la literatura victoriana, y de Dickens en particular. El voyerismo que promueve la película de Fiennes, por muy sutil que sea, socava el derecho de Dickens a proteger su intimidad sin ofrecer una idea de su genio literario, ya que la clave para ello deberían ser sus libros y no sus compañeros de cama.
Note: This is a working paper, written for the "I International Seminar on (Neo-)Victorian Studies in Spain", 10-12 May, 2017, Universidad de Málaga, organized by VINS (Neo-Victorian Network in Spain), https://vins-network.org/, of which I am a member.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Working paper
Subject: The Invisible Woman ; Ralph Fiennes ; Abi Morgan ; Claire Tomalin ; Film adaptation ; Writer's biopic ; Sexuality ; Neo-Victorianism ; Charles Dickens ; Ellen Ternan ; La mujer invisible, Ralph Fiennes ; Adaptación cinematográfica ; Biopic del escritor ; Sexualidad



English
(2018)

21 p, 613.8 KB

Español
(2018)

16 p, 247.1 KB

2017
19 p, 1.1 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Working papers

 Record created 2017-05-01, last modified 2024-02-11



   Favorit i Compartir