Web of Science: 20 cites, Scopus: 22 cites, Google Scholar: cites,
Schooling, local knowledge and working memory : a study among three contemporary hunter-gatherer societies
Reyes-García, Victoria (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Pyhälä, Aili (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Díaz-Reviriego, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Romain, Duda (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Fernández-Llamazares, Álvaro (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Gallois, Sandrine (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Guèze, Maximilien (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
Napitupulu, Lucentezza (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)

Data: 2016
Resum: Researchers have analysed whether school and local knowledge complement or substitute each other, but have paid less attention to whether those two learning models use different cognitive strategies. In this study, we use data collected among three contemporary hunter-gatherer societies with relatively low levels of exposure to schooling yet with high levels of local ecological knowledge to test the association between i) schooling and ii) local ecological knowledge and verbal working memory. Participants include 94 people (24 Baka, 25 Punan, and 45 Tsimane') from whom we collected information on 1) schooling and school related skills (i. e. , literacy and numeracy), 2) local knowledge and skills related to hunting and medicinal plants, and 3) working memory. To assess working memory, we applied a multi-trial free recall using words relevant to each cultural setting. People with and without schooling have similar levels of accurate and inaccurate recall, although they differ in their strategies to organize recall: people with schooling have higher results for serial clustering, suggesting better learning with repetition, whereas people without schooling have higher results for semantic clustering, suggesting they organize recall around semantically meaningful categories. Individual levels of local ecological knowledge are not related to accurate recall or organization recall, arguably due to overall high levels of local ecological knowledge. While schooling seems to favour some organization strategies this might come at the expense of some other organization strategies.
Ajuts: European Commission 261971
Nota: Unidad de excelencia María de Maeztu MdM-2015-0552
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Publicat a: PloS one, Vol. 11, issue 1 (January 2016) , art. 0145265, ISSN 1932-6203

DOI: 10.1371/journal.pone.0145265
PMID: 26735297


18 p, 280.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències > Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA)
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2018-02-22, darrera modificació el 2024-02-29



   Favorit i Compartir