Aspiracions i expectatives educatives : una construcció a partir de la realitat social del barri del Raval
Torrebadella Soler, Laia
Tarabini-Castellani, Aina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Título variante: Aspiraciones y expectativas educativas : una construcción a partir de la realidad social del barrio del Raval
Título variante: Educational aspirations and expectations : a construction based on the social reality of the Raval neighborhood
Fecha: 2019
Resumen: El barri del Raval de Barcelona és un territori d'alta complexitat educativa per indicadors com l'alt percentatge d'alumnat amb necessitats educatives, o l'alt nombre d'estudiants que s'incorporen al sistema educatiu català de forma recent. Alhora, s'ha establert una major dificultat d'accés a la universitat en comparació amb altres barris, així com també el fet que els alumnes que s'hi matriculen no s'hi mantenen fins acabar els estudis. El Projecte Prometeus ha aconseguit incloure la Universitat als imaginaris dels i les estudiants dels dos instituts públics del barri i, en conseqüència aquesta recerca planteja com es dóna aquest procés, en forma de aspiracions (el que l'alumne vol, desitja fer) i expectatives (el que l'alumne creu que podrà fer realment). Mitjançant un anàlisi teòric extens i una metodologia de recerca qualitativa s'han analitzat els casos de vuit estudiants, i s'ha trobat que les tant aspiracions com expectatives es construeixen a partir de la interrelació de diversos factors, a saber, els condicionants socioeconòmics, els condicionants relatius al pas pel circuit educatiu i els condicionants identitàris, en termes de gènere i ètnia.
Resumen: El barrio del Raval de Barcelona es un territorio de alta complejidad educativa por indicadores como el alto porcentaje de alumnado con necesidades educativas, o el alto número de estudiantes que se incorporan al sistema educativo catalán de forma reciente. Asimismo, se ha establecido una mayor dificultad de acceso a la universidad en comparación con otros barrios, así como también el hecho de que los alumnos que se matriculan no se mantienen hasta terminar los estudios. El Proyecto Prometeus ha conseguido incluir la Universidad en los imaginarios de los y las estudiantes de los dos institutos públicos del barrio y, en consecuencia esta investigación plantea como se da este proceso, en forma de aspiraciones (lo que el alumno quiere, desea hacer) y expectativas (lo que el alumno cree que podrá hacer realmente). Mediante un análisis teórico extenso y una metodología de investigación cualitativa se han analizado los casos de ocho estudiantes, y se ha encontrado que las tanto aspiraciones como expectativas se construyen a partir de la interrelación de varios factores, a saber, los condicionantes socioeconómicos, los condicionantes relativos al paso por el circuito educativo y los condicionantes identitarios, en términos de género y etnia.
Resumen: The district of Raval in Barcelona is a territory of high educational complexity for indicators such as the high percentage of students with educational needs, or the high number of students that are incorporated into the Catalan educational system recently. At the same time, a greater difficulty in accessing the university has been established compared to other neighbourhoods, as well as the fact that the students enrolled are not maintained until the end of their studies. The Prometeus Project has managed to include the University to the imaginaries of the students of the two public institutes of the neighbourhood and, consequently, this research raises how this process occurs, in the form of aspirations (what the student wants, wishes to do) and expectations (what the student thinks they can really do). Through an extensive theoretical analysis and a qualitative research methodology, the cases of eight students have been analysed, and it has been found that both aspirations and expectations are constructed based on the interrelation of several factors, namely socioeconomic factors, the conditions related to the passage through the educational circuit and the identifying factors, in terms of gender and ethnicity.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Català
Titulación: Sociologia [2500262]
Plan de estudios: Grau en Sociologia [819]
Documento: Treball final de grau ; Text
Materia: Aspiracions educatives ; Expectatives educatives ; Barri del raval ; Universitat ; Aspiraciones educativas ; Expectativas educativas ; Barrio del raval ; Universidad ; Educational aspirations ; Educational expectations ; District of raval ; University



TFG
84 p, 1.5 MB

Resum executiu
3 p, 588.5 KB

Pòster
1 p, 3.9 MB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Trabajos de Fin de Grado > Facultad de Ciencias Políticas y Sociología. TFG

 Registro creado el 2019-10-11, última modificación el 2022-05-01



   Favorit i Compartir