Relació funcional entre la por i efectes cognitius-emocionals en l'escalada esportiva : ús de la por com a eina terapèutica
Bullich Vilarrubias, Raimon
Sanz Ruíz, Antoni, dir. (Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia

Data: 2019
Descripció: 32 pag.
Resum: Les emocions juguen un paper molt important en la cognició així com la cognició en les emocions. Aquesta relació bidireccional pot tenir un valor terapèutic molt important. En aquesta investigació, dins del marc del projecte Teràpia d'Activitats a la Natura (NAT), s'ha volgut estudiar la relació funcional entre la por induïda per l'escalada esportiva en roca i diversos efectes cognitius i afectius relacionats amb aquesta emoció (afectivitat positiva,atenció selectiva, fatiga, capacitat personal, control delegat i afectivitat negativa). A més, s'ha pretès estudiar la dinàmica afectiva del record d'aquests efectes. Un total de 348 participants dividits en dos grups (N1 = 308 i N2 = 40), han contestat dos qüestionaris molt similars en els quals se'ls preguntava pels sis efectes d'interès juntament amb la intensitat i durada de la por. Els participants de cada grup responien en relació a l'última escalada que havien realitzat. S'han avaluat dues condicions: la retrospectiva (passat un temps d'ençà a l'última escalada, N1) i la in situ (moments després d'haver realitzat l'escalada, N2). S'han pogut descriure els models de relació entre la por i els l'afectivitat positiva, fatiga, control delegat i afectivitat negativa; així com una diferència en la percepció (al moment o del record) per la fatiga, la capacitat personal, el control delegat i l'afectivitat negativa. A més s'ha trobat que l'atenció selectiva, la fatiga, el control delegat i l'afectivitat negativa poden variar pel sol fet de practicar escalada esportiva en roca. Els resultats subratllen el potencial que té incidir en determinades emocions i/o cognicions per canviar-ne d'altres, que aquestes no siguin necessàriament positives i que es puguin realitzar en un context de natura.
Resum: Emotions play a very important role in cognition and vice versa. This bidirectional relationship may have a huge therapeutic value. In the context of the Therapy of Activities in Nature (NAT),this research aims to study the functional relationship between the fear induced by rock climbing and different cognitive and affective effects related to this emotion (positive affectivity, selective attention, fatigue, self-esteem, delegated control and negative affectivity). Besides, the research pretends to study the affective dynamics of the memories of those effects. A total sample of 348 participants was divided in two groups (N1 = 308 and N2 = 40) that answered two similar questionnaires in which the six effects of interest and the intensity and duration of fear were asked. The answers of the participants of each group were in relation to the last time they practiced sport rock climb. Two different conditions have been evaluated: the retrospective(some time ago since the last climb, N1) and the in situ (moments after the climb, N2). Hence, it has been possible to describe the models of relationship between fear and positive affectivity, fatigue, delegated control and negative affectivity; as well as a difference in the perception (in situ vs retrospective) for the fatigue, the self-esteem, the delegated control and the negative affectivity. Furthermore, it has been found that selective attention, fatigue, delegated control and negative affectivity can be modified by the only fact of rock climbing. The results underline the potential that incising in certain emotions and/or cognitions has in order to change other emotions and cognitions, that those don't necessarily have to be positive and that they can be done in a nature environment.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Psicologia [2502443]
Pla d'estudis: Grau en Psicologia [954]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Por ; Efectes cognitius ; Efectes emocionals ; Dinàmica afectiva del record i escalada esportiva en roca ; Cognitive effects ; Emotional effects ; Affective dynamics of memory and sport rock climbing



32 p, 2.0 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Psicologia. TFG

 Registre creat el 2020-02-04, darrera modificació el 2022-05-01



   Favorit i Compartir