Web of Science: 11 citations, Scopus: 10 citations, Google Scholar: citations,
General-television programming in Europe (UE5) : public versus commercial channels
Prado, Emili (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat)
Delgado, Matilde (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat)
García-Muñoz, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat)
Monclús Blanco, Belén (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat)
Navarro Bosch, Celina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat)

Additional title: Programación de la televisión generalista en Europa (UE5) : cadenas públicas versus privadas
Date: 2020
Abstract: Technological convergence has affected the media context of generalist television, modifying access and the consumption of content. The design of the scheduling of the general-interest linear television is a key element in understanding the policies that the operators follow when offering genres and formats, and in observing the similarities and differences between public and private ownership. This article analyses the television schedules of 25 generalist channels, public and commercial, operating in Germany, Spain, France, Italy and the United Kingdom. Some of the findings of this investigation show a) little diversity of genres, b) that the editorial policy of public broadcasters clearly differentiates them from private ones by prioritizing informational offerings, national fiction, and documentary info-shows, and c) strategic differences of genres by ownership in each country.
Abstract: El acceso y el consumo de la televisión generalista ha variado tras la convergencia tecnológica. El diseño de las programaciones de la televisión lineal generalista es clave para entender las políticas que los operadores están aplicando en la oferta de géneros y formatos, y observar las divergencias y similitudes entre cadenas de titularidad pública o privada. Este artículo analiza la oferta televisiva de 25 cadenas generalistas, públicas y privadas, que operan en Alemania, España, Francia, Italia y el Reino Unido. Algunos de los hallazgos de esta investigación muestran: a) escasa diversidad de géneros, b) la política editorial de las emisoras públicas se diferencia nítidamente de las privadas privilegiando la oferta de información, la ficción de producción nacional, y los info-shows de tipo documental, y c) apuestas de géneros diferenciadas por titularidades según los países.
Grants: Ministerio de Economía y Competitividad GC2018-094863-B-100
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Programming ; Scheduling ; Genres ; Public television ; Private television ; Europe ; Television fiction ; Television information ; Prime-time ; Programación ; Géneros ; Televisión pública ; Televisión privada ; Europa ; Ficción televisiva ; Información televisiva
Published in: El Profesional de la información, Vol. 29 Núm. 2 (2020) , ISSN 1699-2407

Publicat a: http://www.profesionaldelainformacion.com
DOI: 10.3145/epi.2020.mar.04


12 p, 758.3 KB

Español
13 p, 894.8 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > GRISS (Grup de Recerca en Imatge, So i Síntesi / Grupo de Investigación en Imagen, Sonido y Síntesis)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2020-04-23, last modified 2023-07-21



   Favorit i Compartir