Web of Science: 2 citations, Scopus: 5 citations, Google Scholar: citations
A discrete proposal : appeals to the social networks of popular programmes in Europe
Monclús Blanco, Belén (Universitat Autònoma de Barcelona)
García-Muñoz, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
Delgado, Matilde (Universitat Autònoma de Barcelona)
Prado, Emili (Universitat Autònoma de Barcelona)
Franquet, Rosa, 1955- (Universitat Autònoma de Barcelona)
Mendoza, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Una proposición discreta: apelaciones a las redes sociales de los programas populares en Europa
Additional title: Uma proposta discreta: apelações às redes sociais dos programas populares na Europa
Date: 2019
Abstract: This article shows the results of an empirical research dealing with on-screen appeal strategies calling for the use of social networks during the most-watched programmes on general DTT channels in France, Germany, Italy, Spain and the United Kingdom in 2016-2017. The aim is to identify how the attention of social audiences is sought while the broadcast is taking place and what form these appeals acquire in the narrative and structure of formats. The content analysis shows the resources and strategies used, the differences according to country, channel ownership and programme genre, and the hegemonic use of hashtags and the unique strategies of info-show in commercial channels.
Abstract: El artículo presenta los resultados de una investigación empírica sobre las estrategias de apelación en pantalla a las redes sociales de los programas más vistos en los canales generalistas de TDT en Francia, Alemania, Italia, España y el Reino Unido en 2016-2017. El objetivo es identificar cómo se reclama la atención de las audiencias sociales en tiempo sincrónico a la emisión y qué forma adquieren en la narración y estructura de los formatos. El análisis de contenido muestra los recursos y estrategias empleadas, las diferencias según país, titularidad del canal y género programático, y el uso hegemónico del hashtag y las estrategias singulares del info-show en los canales comerciales.
Abstract: O artigo apresenta os resultados de uma pesquisa empírica sobre as estratégias de apelação em tela às redes sociais dos programas mais assistidos nos canais generalistas do TDT na França, Alemanha, Itália, Espanha e Reino Unido em 2016-2017. O objetivo é identificar como se exige a atenção das audiências sociais em tempo sincrônico à emissão e que forma se tornam na narração e estrutura dos formatos. A análise de conteúdo mostra os recursos e estratégias empregadas, as diferenças segundo o país, titularidade do canal e gênero programático, e o uso hegemônico da hashtag e as estratégias singulares do info-show nos canais comerciais.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Digital terrestrial television ; Social media ; Hashtag ; Fiction ; Information ; Info-show ; Televisión digital terrestre ; Redes sociales ; Ficción ; Información ; Televisão digital terrestre ; Redes sociais ; Ficção ; Informação
Published in: Cuadernos.Info, Núm. 45 (2019) , p. 227-240

DOI: 10.7764/cdi.45.1562


14 p, 676.5 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > GRISS (Grup de Recerca en Imatge, So i Síntesi / Grupo de Investigación en Imagen, Sonido y Síntesis)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2020-04-23, last modified 2022-10-22



   Favorit i Compartir