Additional title: |
Anàlisi correlacional de l'aplicabilitat de la classe inversa segons les particularitats de la pràctica docent |
Additional title: |
Correlational analysis of the applicability of flipped learning according to the particularities of teaching practice |
Date: |
2020 |
Abstract: |
El objetivo de este estudio se centra en analizar los factores que inciden en el profesora-do para utilizar o descartar el aprendizaje invertido (en inglés, flipped learning) como metodología, tales como el ámbito de la asignatura, la etapa educativa, el tipo de centro y el nivel de formación continua. La investigación se basa en un diseño no experimental y cuantitativo de tipo descriptivo y correlacional. Se ha empleado un cuestionario ad hocvalidado como instrumento de medida sobre una muestra de 642 enseñantes de diversos centros docentes de España. Los resultados reflejan que el empleo del aprendizaje inver-tido como metodología didáctica es muy infrecuente, siendo las causas principales para ello el desconocimiento por parte del profesorado sobre cómo funciona la metodología y la falta de recursos técnico-pedagógicos existente en el centro donde imparte docencia. Su uso mayoritario se focaliza en las materias relacionadas con los ámbitos de la filología y las matemáticas, dentro de la educación secundaria y superior, y con especial protago-nismo de los centros privados y concertados respecto a los públicos. Asimismo, la for-mación específica en aprendizaje invertido resulta ser un factor determinante para la aplicabilidad de dicho procedimiento, independientemente del nivel de conocimiento de otras metodologías activas. |
Abstract: |
L'objectiu d'aquest estudi se centra a analitzar els factors que incideixen en el professorat per utilitzar o descartar la classe inversa (en anglès, flipped learning) com a metodologia, com ara l'àmbit de l'assignatura, l'etapa educativa, el tipus de centre i el nivell de formació contínua. La investigació es basa en un disseny no experimental i quantitatiu de tipus descriptiu i correlacional. S'hi ha emprat un qüestionari ad hoc validat com a instrument de mesura sobre una mostra de 642 docents de diversos centres educatius d'Espanya. Els resultats reflecteixen que la pràctica de la classe inversa com a metodologia didàctica és molt infreqüent. Les causes principals perquè succeeixi així són el desconeixement que pateix el professorat sobre com funciona la metodologia i la manca de recursos tecnicope-dagògics existents al centre on imparteix docència. L'ús majoritari que se'n fa es focalitza en les matèries relacionades amb l'àmbit de la filologia i les matemàtiques, dins de l'edu-cació secundària i superior, i amb especial protagonisme dels centres privats i concertats respecte als públics. Així mateix, la formació específica en classe invertida esdevé un factor determinant per a l'aplicabilitat d'aquest procediment, sense importar el nivell de conei-xement d'altres metodologies actives. |
Abstract: |
This study analyses factors that influence teachers' decision to use or rule out flipped learning as a methodology; specifically, the scope of the subject, the educational stage, the type of institution and the level of continuing education. The research is based on a non-experimental and quantitative descriptive and correlational design. A validated, ad hoc questionnaire was used as a measuring instrument in a sample of 642 teachers from various educational institutions in Spain. The results reflect that the use of flipped learning as a didactic methodology is very rare, mainly due to teachers' lack of knowledge about how the methodology works and the scarcity of techno-pedagogical resources where they teach. Flipped learning is primarily used for teaching topics related to language and mathematics in secondary and higher education, particularly in private and state-funded private schools with respect to public ones. Likewise, specific training in flipped learning was found to be a determining factor for the applicability of the methodology, regardless of the level of training in other active methodologies. |
Rights: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. |
Language: |
Castellà |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Subject: |
Análisis de correlación ;
Método activo ;
Tecnologías de la información y de la comunicación ;
Profesión docente ;
Anàlisi de correlació ;
Mètode actiu ;
Tecnologies de la informació i de la comunicació ;
Professió docent ;
Correlation analysis ;
Activity method ;
Information and communication technologies ;
Teaching profession |
Published in: |
Educar, Vol. 57 Núm. 1 (2021) , p. 223-240 (Temas de investigación) , ISSN 2014-8801 |