La coeducació, una eina per abordar els estereotips de gènere i l'orientació sexual
Reyes Castillo, Àlex
Empain, Joanna, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Fecha: 2020
Descripción: 52 pag.
Resumen: El propòsit d'aquest treball de fi de grau no és un altre que donar a conèixer dos projectes coeducadors nascuts a la ciutat de Barcelona i com aquests treballen el desaprenentatge dels estereotips de gènere a partir d'una mirada crítica, reflexiva i feminista del món. L'escola és una institució de transformació social i gràcies a projectes com els estudiats, els infants poden adquirir diferents maneres de mirar i entendre el món que ens envolta, deixant enrere els perjudicis i els estereotips de gènere dominants a la societat actual. És per això, que el model de coeducació presentat té en compte la cultura visual que ens envolta, a més del tractament i l'adquisició dels estereotips de gènere. A més, cerca estratègies des de la igualtat per tal obtenir una educació que possibiliti la visibilitat i normalització de grups socials invisibilitzats al llarg dels anys i que en l'actualitat encara continuen, a causa de la societat heteropatriarcal en la qual ens trobem immerses. Aquesta realitat té conseqüències directes i comporta des d'imposicions de rols a limitacions de llibertats individuals. La finalitat d'aquesta recerca no és un altre que tractar un àmbit de qüestionament social actual i contribuir, tant com sigui possible, en l'educació en perspectiva de gènere.
Resumen: El propósito de este trabajo de fin de grado no es otro que dar a conocer dos proyectos coeducadores nacidos en la ciudad de Barcelona y como estos trabajan el desaprendizaje de los estereotipos de género a partir de una mirada crítica, reflexiva y feminista del mundo. La escuela es una institución de transformación social y gracias a proyectos como los estudiados, los niños pueden adquirir diferentes maneras de mirar y entender el mundo que nos rodea, dejando atrás los perjuicios y los estereotipos de género dominantes en la sociedad actual. Es por ello, que el modelo de coeducación presentado tiene en cuenta la cultura visual que nos rodea, además del tratamiento y la adquisición de los estereotipos de género. Además, busca estrategias desde la igualdad para obtener una educación que posibilite la visibilidad y normalización de grupos sociales invisibilizados a lo largo de los años y que continuan en la actualidad, debido a la sociedad heteropatriarcal en la que nos encontramos inmersas. Esta realidad tiene consecuencias directas y conlleva desde imposiciones de roles a limitaciones de libertades individuales. La finalidad de esta investigación no es otro que tratar un ámbito de cuestionamiento social actual y contribuir, en lo posible, en la educación en perspectiva de género.
Resumen: The purpose of this final degree project is none other than to present two co-educational projects born in the city of Barcelona and how they work the unlearning of gender stereotypes from a critical, reflective and feminist perspective of the world. The school is an institution of social transformation and thanks to projects such as those studied, children can acquire different ways of looking at and understanding the world around us, leaving behind the prejudices and gender stereotypes that dominate today's society. That is why the co-education model presented takes into account the visual culture that surrounds us, as well as the treatment and acquisition of gender stereotypes. In addition, it seeks strategies from equality in order to obtain an education that enables the visibility and normalization of social groups invisible over the years and that still continue today, due to the heteropatriarchal society in which we are immersed. This reality has direct consequences and leads from the imposition of roles to the limitations of individual freedoms. The purpose of this research is none other than to address an area of current social questioning and to contribute, as much as possible, to education from a gender perspective.
Nota: Premi UAB de l'Observatori per a la Igualtat als millors Treballs de Fi de Grau amb perspectiva de gènere. 5a Edició, curs 2019-2020
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Titulación: Educació Primària [2500798]
Plan de estudios: Grau en Educació Primària [896]
Documento: Treball final de grau ; Text
Materia: Coeducació ; Estereotips de gènere ; LGTBI+ ; Desaprenentatge ; Cultura visual ; Mirada ; Coeducación ; Estereotipos de género ; Desaprendizaje ; Co-education ; Gender stereotypes ; Unlearn ; Visual culture ; Look



52 p, 6.5 MB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Trabajos de Fin de Grado > Facultad de Filosofía y Letras. TFG
Documentos de investigación > Trabajos de Fin de Grado > Premios UAB. TFG

 Registro creado el 2020-11-23, última modificación el 2023-07-22



   Favorit i Compartir