Google Scholar: citations
Desigualdad en las transiciones educativas en España. El efecto compensación
Elias, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Daza Pérez, Lidia (Universitat de Barcelona. Departament de Sociologia)
Troiano i Gomà, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Sanchez Gelabert, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)

Additional title: Inequality in educational transitions in Spain. The compensation effect
Date: 2023
Abstract: Este artículo analiza diferentes logros académicos en la trayectoria de los jóvenes en la educación secundaria en España. Se explica el papel diferencial de las familias según los resultados académicos de los hijos; concretamente, cómo las familias con más recursos compensan el bajo rendimiento educativo de su descendència (efecto compensación). Los datos parten de una encuesta de jóvenes retrospectiva, con los cuales se realizan análisis descriptivos y se calculan probabilidades de logro. Los resultados muestran que, aunque aparece en otros momentos de la trayectoria, dicho efecto compensación es más evidente en la transición del bachillerato a la universidad.
Abstract: This article analyzes different academic achievements in the trajectory of young people in secondary education in Spain. It explains the differential role that families play according to the academic results of their children, specifically how families with more resources compensate the low educational performance of their offspring (compensation effect). Using data from a retrospective survey of young people, it presents descriptive analyses and calculates probabilities of achievement. The results show that, although it appears at other points in the trajectory, this compensation effect is most evident in the transition from high school to college.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Efecto compensación ; Logro académico ; Transiciones educativas ; Interseccionalidad ; Desigualdades ; Compensatory advantage ; Achievement ; Educational transitions ; Intersectionality ; Inequality
Published in: Revista mexicana de sociología, Vol. 85 Núm. 1 (2023) , p. 39-70, ISSN 2594-0651

DOI: 10.22201/iis.01882503p.2023.1.60414


526.7 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Research Group Education and Work (GRET)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2022-11-28, last modified 2024-02-11



   Favorit i Compartir