Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
Quando Carmelo Bene apparve alla Madonna Dante e il phantasma
Marino, Massimo (Conservatorio "G. B. Martini" di Bologna)

Additional title: Quan Carmelo Bene es va aparéixer a la Mare de Déu Dante i el fantasma
Additional title: When Carmelo Bene appeared to Our Lady Dante and the phantasma
Additional title: Cuando Carmelo Bene se apareció a la Virgen Dante y el fantasma
Additional title: Quand Carmelo Bene est apparu à la Madone Dante et le fantôme
Date: 2022
Abstract: Il contributo analizza la Lectura Dantis di Carmelo Bene dalla Torre degli Asinelli di Bologna la sera del 31 luglio 1981, orazione civile in occasione del primo anniversario della strage alla stazione della città emiliana. Ricorda come questo evento, accompagnato da discussioni e polemiche, fu il primo esempio di traduzione spettacolare di pagine del Poeta e rappresentò la svolta di Bene verso la "phoné" e la "macchina attoriale", in una negazione sempre più radicale dello spettacolo come flusso di immagini e come rappresentazione, verso la parola "in-canto", phantasma capace di parlare da un "dentro" a un altro "dentro", col supporto di raffinati e imponenti apparati elettronici.
Abstract: L'aportació analitza la Lectura Dantis de Carmelo Bene des de la Torre degli Asinelli de Bolonya el vespre del 31 de juliol de 1981, una oració civil amb motiu del primer aniversari de la massacre a l'estació de la ciutat emiliana. Recorda com aquest esdeveniment, acompanyat de discussions i polèmiques, va ser el primer exemple de traducció espectacular de pàgines del Poeta i va representar el gir de Bene cap al "phoné" i la "màquina de l'actor", en una negació cada cop més radical de l'espectacle com a flux d'imatges i com a representació, cap a la paraula "in-canto", fantasma capaç de parlar d'un "dins" a un altre "dins", amb el suport d'aparells electrònics refinats i impressionants.
Abstract: The paper analyzes Carmelo Bene's Lectura Dantis from the Torre degli Asinelli in Bologna on the evening of July 31, 1981, a civil oration on the occasion of the first anniversary of the massacre at the station in the Emilian city. It recalls how this event, accompanied by discussion and controversy, was the first example of a spectacular translation of the Poet's pages and represented Bene's turn toward the "phoné" and the "actor's machine," in an increasingly radical negation of the spectacle as a flow of images and as representation, toward the word "in-song," phantasma capable of speaking from one "inside" to another "inside," with the support of refined and impressive electronic apparatus.
Abstract: La contribución analiza la Lectura Dantis de Carmelo Bene desde la Torre degli Asinelli de Bolonia la tarde del 31 de julio de 1981, oración civil con motivo del primer aniversario de la masacre en la estación de la ciudad emiliana. Recuerda cómo este evento, acompañado de discusiones y controversias, fue el primer ejemplo de traducción espectacular de páginas del Poeta y representó el giro de Bene hacia el "phoné" y la "actor-máquina", en una negación cada vez más radical del espectáculo como un flujo de imágenes y como representación, hacia la palabra "in-canto", fantasma capaz de hablar de un "adentro" a otro "adentro", con el apoyo de refinados e impactantes dispositivos electrónicos.
Abstract: L'article analyse la Lectura Dantis de Carmelo Bene de la Torre degli Asinelli à Bologne le soir du 31 juillet 1981, oraison civile à l'occasion du premier anniversaire du massacre de la gare de la ville émilienne. Il rappelle comment cet événement, accompagné de discussions et de polémiques, a été le premier exemple de traduction spectaculaire de pages du Poète et a représenté le virage de Bene vers le « phoné » et la « machine à acteurs », dans un déni de plus en plus radical du spectacle comme flux d'images et comme représentation, vers le mot "in-canto", fantasme capable de parler d'un "dedans" à un autre "dedans", avec l'appui de dispositifs électroniques raffinés et impressionnants.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Italià
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Carmelo Bene ; Anniversario della Strage di Bologna ; Phoné ; Macchina attoriale ; Togliere di scena ; Lectura Dantis di Carmelo Bene ; Aniversario del atentado de Bolonia ; Foné ; Máquina actorial ; Sacar de escena ; Lectura Dantis de Carmelo Bene ; Aniversari de l'atemptat de Bolonya ; Màquina actorial ; Treure d'escena ; La lectura Dantis de Carmelo Bene ; Bologna massacre anniversary ; Actor's machine ; Taking off stage ; Carmelo Bene Lectura Dantis ; Anniversaire du massacre de Bologne ; Machine théâtrale ; Retirer de scène
Published in: Dante e l'Arte, Vol. 9 (2022) , p. 59-74 (Monogràfic) , ISSN 2385-5355

Adreça original: https://revistes.uab.cat/dea/article/view/v9-marino
DOI: 10.5565/rev/dea.164


16 p, 151.1 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Dante e L'Arte
Articles > Research articles

 Record created 2022-12-23, last modified 2023-10-29



   Favorit i Compartir