Usos lingüístics dels infants en camps informals : estudi de l'alternança de codis en un pati escolar de primària de Cardedeu en relació amb el context sociolingüístic dels infants
Mourelle Fumado, Ivet
Bonal, Xavier, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Additional title: Uso lingüístico de los niños en campos informales
Additional title: Childrens' linguistic uses in the informal field
Date: 2022
Abstract: La llengua més utilitzada a l'hora del pati a les escoles i instituts de Catalunya és el castellà, passant per sobre de la llengua vehicular a l'escola catalana, el català. Arran d'aquest fet i les constants notícies entorn a la voluntat d'implementar un augment del castellà a les aules fan que la preocupació pel català estigui a l'ordre del dia. Així, en el present estudi veiem com la superioritat quantitativa del castellà a l'hora del pati ens permet confirmar la norma de convergència lingüística i l'assimilació de l'habitus lingüístic del castellà al pati. D'altra banda, també convé notar la forta presència del castellà en el temps lliure dels infants, ja sigui en el consum audiovisual i la televisió, com en les converses amb amics, una situació que facilita la reproducció dels jocs al pati en castellà.
Abstract: La lengua más utilizada en el patio en las escuelas e institutos de Cataluña es el castellano, pasando por encima de la lengua vehicular en la escuela catalana, el catalán. A raíz de este hecho y las constantes noticias en torno a la voluntad de implementar un aumento del castellano en las aulas hacen que la preocupación por el catalán esté a la orden del día. Así, en el presente estudio vemos cómo la superioridad cuantitativa del castellano a la hora del patio nos permite confirmar la norma de convergencia lingüística y la asimilación del habitus lingüístico del castellano en el patio. Por otra parte, también conviene notar la fuerte presencia del castellano en el tiempo libre de los niños, ya sea en el consumo audiovisual y la televisión, como en las conversaciones con amigos, una situación que facilita la reproducción de los juegos en el patio en castellano.
Abstract: The language most used in the courtyard of schools and institutes in Catalonia is Spanish, overtaking the language used in the Catalan school, Catalan. As a result of this fact and the constant news about the will to implement an increase in the Spanish language in the classrooms, concern for Catalan is on the order of the day. Thus, in this study, we see how the quantitative superiority of Spanish in the courtyard allows us to confirm the rule of linguistic convergence and the assimilation of the linguistic habitus of Spanish in the courtyard. On the other hand, it is also worth noting the strong presence of Spanish in children's free time, whether in audiovisual and television viewing, or in conversations with friends, a situation that makes it easier to play games in the playground in Spanish.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Català
Studies: Sociologia [2500262]
Study plan: Grau en Sociologia [819]
Document: Treball final de grau ; Text
Subject: Usos lingüístics ; Infants ; Espai informal ; Escola pública ; Sociolingüística ; Usos lingüísticos ; Infancia ; Espacio informal ; Escuela pública ; Linguistic uses ; Children ; Informal field ; Public school ; Sociolinguistics



TFG
30 p, 645.0 KB

Resum executiu
141.5 KB

Pòster
731.6 KB

The record appears in these collections:
Research literature > Bachelor's degree final project > Faculty of Political Science and Sociology

 Record created 2023-03-07, last modified 2023-07-27



   Favorit i Compartir