Web of Science: 0 citations, Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations,
Iconographic-symbolic analysis model of Corporate Visual Identity (CVI) : Application test on pharmaceutical companies in Spain
Romero-Rodríguez, Luis M. (Universidad Rey Juan Carlos)
Castillo-Abdul, Bárbara (Universidad Rey Juan Carlos)
Sánchez-Holgado, Patricia (Universidad de Salamanca)

Additional title: Modelo iconográfico-simbólico de análisis de la identidad visual corporativa (IVC) : prueba piloto en compañías farmacéuticas en España
Date: 2023
Abstract: This study presents a taxonomy to analyze the Corporate Visual Identity (CVI) through the theoretical construction of iconographic variables. The instrument was validated by an expert panel and a pilot test that examined the CVI of the 50 leading pharmaceutical companies in Spain. The instrument was organized by graphic elements: iconographic sign, linguistic sign, and plastic sign, and helped to catalog the symbolic components of CVI. In the Spanish case, due to its cultural and social context, pharmaceutical brands prefer typographies with no strokes, simple lines, capital letters, and round and medium strokes.
Abstract: Se propone una taxonomía para analizar la Identidad Visual Corporativa (IVC) a través de la construcción teórica de variables iconográficas. Se validó el instrumento mediante panel de expertos y prueba de pilotaje que examinó la IVC de las 50 empresas farmacéuticas mejor posicionadas de España. El instrumento fue organizado por elementos gráficos: signo iconográfico, signo lingüístico, y signo plástico, y ayudó a catalogar los componentes simbólicos de la IVC. En el caso español, debido a su contexto cultural y social, las marcas farmacéuticas prefieren tipografías sin retazos, líneas simples, mayúsculas, redondas y de trazo medio.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Corporate visual identity ; Graphic identity ; Health communication ; Image ; Branding ; Identidad visual corporativa ; Identidad gráfica ; Comunicación de la salud ; Imagen
Published in: Grafica, Vol. 11 Núm. 22 (2023) , p. 145-157 (Investigación) , ISSN 2014-9298

Adreça original: https://revistes.uab.cat/grafica/article/view/v11-n22-romero-castillo-sanchez
DOI: 10.5565/rev/grafica.259


14 p, 1.5 MB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > grafica
Articles > Research articles

 Record created 2023-03-25, last modified 2024-05-04



   Favorit i Compartir