Google Scholar: cites
Concebir el presente : Apuntes para una asignatura en construcción
Lo Cascio, Paola (Universitat de Barcelona)

Títol variant: Concebre el present : Apunts per una assignatura en construcció
Títol variant: Conceiving the present : Notes for a subject under construction
Data: 2023
Resum: En este artículo se lleva a cabo una reflexión en torno a la transmisión del conocimiento del pasado más reciente de España en el marco de la enseñanza universitaria de grado. Arrancando desde unas primeras consideraciones en merito a la consolidación de las investigaciones de historia del tiempo presente y a la dificultad de plasmar sus resultados en propuestas docentes, se esbozan las características principales de una posible asignatura que trate los contenidos vinculados a la experiencia política, social, económica y cultural de España desde 1978 y hasta nuestros días. Una primera parte del articulo está dedicada a los contenidos y la estructura de la asignatura (que incluye una reflexión en torno a la periodización y a los relatos públicos sobre la etapa considerada), mientras que una segunda parte examina los recursos y avanza propuestas de dinámicas docentes. Una última parte se dedica, finalmente, a una reflexión en torno a las competencias vinculadas a una asignatura de este tipo y a los posibles mecanismos de evaluación de los contenidos. También se proporciona unos recursos bibliográficos (en su gran parte de acceso abierto) considerados útiles para tratar los contenidos de la asignatura.
Resum: En aquest article es duu a terme una reflexió entorn de la transmissió del coneixement del passat més recent d'Espanya en el marc de l'ensenyament universitari de grau. Arrencant des d'unes consideracions inicials en mèrit a la consolidació de les recerques d'història del temps present i a la dificultat de plasmar els seus resultats en propostes docents, s'esbossen les característiques principals d'una possible assignatura que tracti els continguts vinculats a l'experiència política, social, econòmica i cultural d'Espanya des de 1978 i fins als nostres dies. Una primera part de l'article està dedicada als continguts i l'estructura de l'assignatura (que inclou una reflexió entorn de la periodització i als relats públics sobre l'etapa considerada), mentre que una segona part examina els recursos i avança propostes de dinàmiques docents. Una última part es dedica, finalment, a una reflexió entorn de les competències vinculades a una assignatura d'aquestes característiques i als possibles mecanismes d'avaluació dels continguts. També es proporciona uns recursos bibliogràfics (en la seva gran part d'accés obert) considerats útils per a tractar els continguts de l'assignatura.
Resum: This paper reflects on the transmission of knowledge of Spain's most recent past in the context of undergraduate university education. Starting with some initial considerations on the consolidation of research into present-day history and the difficulty of translating its results into teaching proposals, the paper outlines the main characteristics of a possible subject dealing with the contents linked to the political, social, economic and cultural experience of Spain from 1978 to the present day. The first part of the article is devoted to the contents and structure of the subject (which includes a reflection on the periodisation and public accounts of the period in question), while the second part examines the resources and puts forward proposals for teaching dynamics. Finally, the last part is devoted to a reflection on the competences associated with the topic and the possible mechanisms for assessing the content. Bibliographic resources (mostly open access) considered useful for dealing with the contents of the course are also provided.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: España ; Transición ; Periodización ; Docencia ; Espanya ; Docència ; Transició ; Periodització ; Spain ; Teaching ; Transition ; Periodization
Publicat a: Tiempo devorado, Vol. 8 Núm. 1 (2023) , p. 35-52 (Articles) , ISSN 2385-5452

Adreça original: https://revistes.uab.cat/tdevorado/article/view/v8-n1-lo-cascio
DOI: 10.5565/rev/tdevorado.187


19 p, 256.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Tiempo devorado
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-04-01, darrera modificació el 2023-06-19



   Favorit i Compartir