Web of Science: 6 citas, Scopus: 6 citas, Google Scholar: citas,
The Emotional Competence Assessment Questionnaire (ECAQ) for Children Aged from 3 to 5 Years : Validity and Reliability Evidence
Bartroli, Montserrat (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau)
Angulo-Brunet, Ariadna (Universitat Oberta de Catalunya)
Bosque Prous, Marina (Universitat Oberta de Catalunya. Facultat de Ciències de la Salut)
Clotas, C. (Agència de Salut Pública de Barcelona)
Espelt, A. (Centro de Investigación Biomédica en Red de Epidemiología y Salud Pública)
Universitat Autònoma de Barcelona

Fecha: 2022
Resumen: In order to assess emotional competence in children, it is necessary to have psychometrically sound measures. To the best of our knowledge, there is no available tool to assess emotional competence in children from 3 to 5 years old that assesses the five emotional competences of the Bisquerra model and can be easily and quickly answered in the school environment. The objective of this study is to develop a measure, the Emotional Competence Assessment Questionnaire (ECAQ), and to provide evidence of its psychometric quality. Qualitative evidence was obtained from a systematic review, from two expert committees and from five discussion groups. On the other hand, quantitative validity and reliability evidence was obtained from a sample of 1088 students and other smaller subsamples. The results suggest that the ECAQ is a short and easy-to-use tool, easily understood by administrators. The quantitative results confirm a general factor of emotional competence adjusted for three specific factors. This factor has excellent internal consistency and test-retest reliability. The ECAQ has therefore been shown to be a promising tool for assessing emotional competence in children between 3 and 5 years of age.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Anglès
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Validity ; Reliability ; Assessment ; Emotional competence ; Children
Publicado en: Education sciences, Vol. 12 Núm. 7 (july 2022) , p. 489, ISSN 2227-7102

DOI: 10.3390/educsci12070489


18 p, 849.3 KB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Documentos de los grupos de investigación de la UAB > Centros y grupos de investigación (producción científica) > Ciencias de la salud y biociencias > Institut de Recerca Sant Pau
Artículos > Artículos de investigación
Artículos > Artículos publicados

 Registro creado el 2023-05-25, última modificación el 2023-11-29



   Favorit i Compartir