Psicologia Social Aplicada [102563]
Martinez Martinez, Luz Maria
Montenegro Martinez, Marisela
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia

Títol variant: Applied Social Psychology
Títol variant: Psicología Social Aplicada
Data: 2023-24
Resum: La psicologia social com a disciplina i com a professió és una història de recerques i d'intervencions sobre problemes socials, qualitat de vida i benestar psicosocial aplicades als més diversos àmbits. El desenvolupament de la Psicologia Social Aplicada (PSA), com el de les ciències humanes i socials en general, deriva d'un complex procés d'articulació teòrico-pràctica: D'una banda, la voluntat de comprendre i explicar teòricament les més diverses realitats socialment problemàtiques i desafiants que emergeixen en el context de la modernització: relacions laborals en les successives fases del capitalisme, fenòmens de masses que irrompen en l'escenari de la urbanització, moviments socials associats a les permanentment renovades formes de participació, integració, marginació i exclusió en la vida social, de democràcia i de totalitarisme, de desigualtat i de discriminació, de llibertat i de control, d'emancipació, dominació i submissió, de pobresa, atur i subocupació, de drogodependència i de delinqüència, de desenvolupaments i assoliments, d'epidèmies i fracassos, de velles i noves necessitats i utopies socials. I de l'altra, la urgència de donar resposta pràctica efectiva, avaluable i actualitzada als problemes socials presents, previsibles i prevenibles. Fins a mitjans del segle XX, els problemes socials i el malestar psicosocial van constituir el nucli dur de les preocupacions teòriques de la disciplina i de les orientacions pràctiques de la professió. En l'últim mig segle, aquesta perspectiva s'ha ampliat a la consideració de la dimensió positiva del progrés social, incloent el de la qualitat de vida com un camp que inclou no només la vessant problemàtica de les mancances i dèficitssocials, sinó també la cara positiva del benestar psicosocial i dels èxits socials i psicosocials que cal promoure, potenciar i 1 també la cara positiva del benestar psicosocial i dels èxits socials i psicosocials que cal promoure, potenciar i optimitzar. L'objectiu general de l'assignatura és el de facilitar una orientació general i interdisciplinària als enfocaments metateòrics i als desenvolupaments teòrics, metodològics, temàtics i pràctics de la PSA. La qual cosa requereix, al seu torn, una capacitació per a les següents operacions específiques: (a) utilitzar un vocabulari teòric i tècnic bàsic de la PSA, (b) desenvolupar una obertura intel·lectual a qüestions psicosocials urgents i rellevants, una motivació per a la investigació i intervenció en PSA i un coneixement precís de les implicacions ètiques i deontològiques d'aquestes pràctiques, (c) construir un marc de referència teòric sobre fenòmens i processos característics dels principals àmbits d'aplicació de la PSA (des de la salut, el treball i la educació, fins la política o l'ambient), (d) comprendre el caràcter sociohistòric de la construcció de les necessitats i dels problemes socials, (e) identificar dimensions i indicadors bàsics dels constructes qualitat de vida i benestar psicosocial, (f) conèixer eines metodològiques i tècniques de la PSA així com processos concrets d'intervenció (g) elaborar (de forma individual i grupal) síntesis informatives sobre tòpics específics de la PSA.
Resum: Social Psychology as a discipline and as a profession is a history of research and intervention in social problems, quality of life, and psychosocial well-being, applied to the most diverse areas. The development of Applied Social Psychology (ASP), like that of the human and social sciences in general, derives from a complex process of combining theory and practice. On the one hand, we have the will to understand and explain the most diverse theoretical and social, problematic and challenging realities that emerge in the context of modernization: labor relations in the successive phases of capitalism, mass phenomena that burst into the urbanization scenario, social movements associated with renewed forms of participation, integration, marginalization and exclusion, inequality and discrimination, domination and submission, poverty, unemployment and underemployment, drug addiction and delinquency, development and achievements, epidemics and failures, old and new needs and social utopias. And on the other, we have the urgency of giving an effective, valuable, and up-to-the-minute practical response to present, predictable, and preventable social problems. Until the middle of the 20th century, social problems and psychosocial distress constituted the hardcore of theoretical concerns in the discipline and the practical orientations of the profession. In the last half-century, this perspective has been extended to the consideration of the positive dimensionof social progress, including that of quality of life as a field that includes not only the problematic 1 dimensionof social progress, including that of quality of life as a field that includes not only the problematic side of social deficiencies but also the positive side of psychosocial well-being and the social and psychosocial successes that must be promoted, enhanced and optimized. The general objective of the subject is to provide a wide and interdisciplinary orientation to metatheoretical approaches and to the theoretical, methodological, thematic and practical developments of ASP. This, in turn, requires specific training to do the following: (a) use a basic theoretical and technical ASP vocabulary, (b) develop an intellectual openness to urgent and important psychosocial questions, a motivation for investigation and intervention in ASP and a precise knowledge of the ethical and deontological implications of these practices, (c) construct a framework of theoretical reference on phenomena and processes typical of the main fields of application of ASP (from health, work, and education, to politics or the environment), (d) understand the socio-historical nature ofthe construction of social needsand problems, (e) identify basic dimensions and indicators of the constructs of quality of life and psychosocial well‑being, (f) know the methodological and technical tools of ASP, together with specific intervention processes (g) make an informative synthesis of specific topics in ASP (individually and as a group).
Resum: La Psicología Social como disciplina y como profesión es una historia de búsquedas y de intervenciones sobre problemas sociales, calidad de vida y bienestar psicosocial aplicadas a los más diversos ámbitos. El desarrollo de la Psicología Social Aplicada (PSA), como el de las ciencias humanas y sociales en general, deriva de un complejo proceso de articulación teórico-práctica: Por un lado, la voluntad de comprender y explicar teóricamente las más diversas realidades socialmente problemáticas y desafiantes que emergen en el contexto de la modernización: relaciones laborales en las sucesivas fases del capitalismo, fenómenos de masas que irrumpen en el escenario de la urbanización, movimientos sociales asociados a las permanentemente renovadas formas de participación, integración, marginación y exclusión en la vida social, de democracia y de totalitarismo, de desigualdad y de discriminación, de libertad y de control, de emancipación, dominación y sumisión, de pobreza, desempleo y subempleo, de drogodependencia y de delincuencia, de desarrollos y logros, de epidemias y fracasos, de viejas y nuevas necesidades y utopías sociales. Y por otro, la urgencia de dar respuesta práctica efectiva, evaluable y actualizada a los problemas sociales presentes, previsibles y prevenibles. Hasta mediados del siglo XX, los problemas sociales y el malestar psicosocial constituyeron el núcleo duro de las preocupaciones teóricas de la disciplina y de las orientaciones prácticas de la profesión. En el último medio siglo, esta perspectiva se ha ampliado a la consideración de la dimensión positiva del progreso social, incluyendo el de la calidad de vida como un campo que incluye no sólo la vertiente problemática de las carencias y déficits sociales, sino tambiénla cara positiva 1 que incluye no sólo la vertiente problemática de las carencias y déficits sociales, sino tambiénla cara positiva del bienestar psicosocial y de los logros sociales y psicosociales que hay que promover, potenciar y optimizar. El objetivo general de la asignatura es el de facilitar una orientación general e interdisciplinaria los enfoques metateóricos y los desarrollos teóricos, metodológicos, temáticos y prácticos de la PSA. Lo cual requiere, a su vez, una capacitación para las siguientes operaciones específicas: (a) utilizar un vocabulario teórico y técnico básico de la PSA, (b) desarrollar una apertura intelectual a cuestiones psicosociales urgentes y relevantes, una motivación para la investigación e intervención en PSA y un conocimiento preciso de las implicaciones éticas y deontológicas de estas prácticas, (c) construir un marco de referencia teórico sobre fenómenos y procesos característicos de los principales ámbitos de aplicación de la PSA (desde la salud, el trabajo y la educación, hasta la política o el ambiente), (d) comprender el carácter sociohistórico de la construcción de las necesidades y de los problemas sociales, (e) identificar dimensiones e indicadores básicos de los constructos calidad de vida y bienestar psicosocial, (f) conocer herramientas metodológicas y técnicas de la PSA así como procesos concretos de intervención (g) elaborar (de forma individual y grupal) síntesis informativas sobre tópicos específicos de la PSA.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Psicologia [2502443]
Pla d'estudis: Grau en Psicologia [1485] ; Grau en Psicologia [954]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
8 p, 152.5 KB

Anglès
9 p, 122.7 KB

Castellà
8 p, 120.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2023-07-14, darrera modificació el 2023-09-16



   Favorit i Compartir