Google Scholar: cites
El estado de la cuestión de la investigación sobre la comunicación digital de las universidades
Oliveira, Andrea (Universitat de Girona)
Capriotti, Paul (Universitat Rovira i Virgili)
Zeler, Ileana Lis (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: State of the art in research on digital communication in universities
Data: 2022
Resum: This article analyses the current state of research on institutional digital communication in universities. An analysis of WOS- and Scopus-indexed research on the subject over the last 30 years (1990-2020) was carried out based on seven factors: volume and evolution of scientific production; number of universities and geographical area; communication tools; social networks; communication dimensions, and content. The results reveal a considerable increase in articles on digital communication in the last decade, mainly in Iberian and Hispanic journals (Spain, Portugal, Latin America). Studies focusing on websites and social networks were found to be especially common, particularly in relation to digital presence and online institutional information. Inferential and in-depth studies are proposed to allow a more detailed assessment of the state of the art in this emerging field of research.
Resum: Esta investigación analiza la situación actual de la investigación sobre la comunicación institucional digital de las universidades. Para ello, se realizó un análisis de la producción científica sobre el tema en los últimos 30 años (1990-2020), indexada en WOS y Scopus, en base a siete aspectos: volumen y evolución de la producción científica, número de universidades y áreas geográficas, instrumentos de comunicación, redes sociales, dimensiones de comunicación y contenido. Los resultados revelan un aumento considerable de artículos sobre la comunicación digital en la última década, principalmente publicados en revistas ibéricas (de España, Portugal e Iberoamérica). Se destaca el gran interés por el análisis de las páginas web y las redes sociales, particularmente la presencia digital y el estudio de la información institucional online de las universidades. Se proponen estudios de tipo inferencial y de profundización que permitan diseccionar en detalle el estado de la cuestión de este campo emergente.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; Versió publicada
Matèria: Universidades ; Relaciones públicas ; Comunicación digital ; Análisis bibliométrico ; Producción científica ; Universities ; Public relations ; Digital communication ; Bibliometric analysis ; Scientific production
Publicat a: Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, Vol. 26 Núm. 2 (2022) , p. 1-18, ISSN 1852-2300

DOI: 10.17979/redma.2022.26.2.9240


18 p, 610.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Grup de Recerca en Publicitat i Relacions Públiques (GRP)
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2023-07-25, darrera modificació el 2023-10-08



   Favorit i Compartir