Additional title: |
Punctuation and information structure |
Additional title: |
La puntuación y la estructura informativa |
Date: |
2023 |
Abstract: |
Encara que les obres acadèmiques insisteixen que el valor de la puntuació és principalment organitzatiu i només marginalment una codificació d'aspectes fonètics, en l'àmbit de l'estructura informativa trobem un exemple paradigmàtic de l'ús de la puntuació per codificar l'entonació. No obstant això, a diferència de les marques de la modalitat interrogativa, imperativa o exclamativa, la codificació del tema o el focus no té un signe específic, sinó que fa servir la coma, cosa que provoca confusions. En aquest article repasso les principals funcions informatives del català i les construccions que les codifiquen com a pas previ per entendre el paper de la puntuació en el seu marcatge ortogràfic. A partir d'aquesta descripció, avanço una proposta d'organització dels continguts a l'aula que faci més eficient no només la puntuació, sinó la comprensió global dels fenòmens implicats. |
Abstract: |
Although academic works insist that the value of punctuation is primarily organizational and only marginally encodes phonetic aspects, in the field of informational structure we find a paradigmatic example of using punctuation to encode intonation. However, unlike interrogative, imperative, or exclamation marks, the coding of topic or focus does not have a specific sign, but uses a comma, which causes confusion. In this article I review the main informative functions of Catalan and the constructions that codify them as a previous step to understand the role of punctuation in its spelling. Based on this description, I make a proposal for the organization of content in the classroom that improves the efficiency not only of punctuation, but also of the global understanding of the phenomena involved. |
Abstract: |
Aunque las obras académicas insisten en que el valor de la puntuación es principalmente organizativo y sólo marginalmente una codificación de aspectos fonéticos, en el ámbito de la estructura informativa encontramos un ejemplo paradigmático del uso de la puntuación para codificar la entonación. Sin embargo, a diferencia de las marcas de la modalidad interrogativa, imperativa o exclamativa, la codificación del tema o el foco no tiene un signo específico, sino que utiliza la coma, lo que provoca confusiones. En este artículo repaso las principales funciones informativas del catalán y las construcciones que las codifican como paso previo para entender el papel de la puntuación en su marcaje ortográfico. A partir de esta descripción, hago una propuesta de organización de contenidos en el aula que haga más eficiente no solo la puntuación, sino la comprensión global de los fenómenos implicados. |
Grants: |
Agencia Estatal de Investigación PID2020-112801GB-I00 Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca 2017/SGR-00634
|
Rights: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. |
Language: |
Català |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Subject: |
Tema ;
Focus ;
Prosòdia ;
Puntuació ;
Estructura informativa ;
Topic ;
Prosody ;
Punctuation ;
Information structure ;
Foco ;
Prosodia ;
Puntuación |
Published in: |
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 6 Núm. 1 (2023) , p. 67-77 (Actualización gramatical) , ISSN 2565-0394 |