Google Scholar: citations
La coma en les dislocacions i les focalitzacions en llengua catalana i llengua castellana : Seqüència didàctica per treballar la puntuació i l'estructura informativa dels enunciats catalans i castellans a l'aula d'ESO i Batxillerat
Pimenta Soto, Gemma (Maristes La Immaculada)

Additional title: The comma in dislocations and focalizations in the Catalan language and the Spanish language : Didactic sequence to work on punctuation and the informative structure of Catalan and Spanish sentences in the ESO and Baccalaureate classroom
Additional title: La coma en las dislocaciones y focalizaciones en lengua catalana y lengua castellana : Secuencia didáctica para trabajar la puntuación y la estructura informativa de los enunciados catalanes y castellanos en el aula de ESO y Bachillerato
Additional title: La coma en las dislocaciones y focalizaciones en lengua catalana y lengua castellana
Date: 2023
Abstract: En un article recent, Xavier Villalba adverteix que algunes de les errades de puntuació freqüents en català són causades per una mala comprensió de l'estructura gramatical de la llengua pròpia (i no tant per un dèficit en l'assimilació de la norma, com es pressuposa sovint). Es fixa en les vacil·lacions en l'ús de la coma en els casos en què hi ha dislocacions o focalitzacions i conclou que, tot i que la norma és poc sistemàtica i imprecisa en molts punts, molts dels usos no normatius en la llengua escrita no poden explicar-se per aquesta causa, ja que es reprodueixen també allà on la norma és clara i unívoca. Amb la intenció de millorar la comprensió gramatical d'aquestes estructures, Villalba proposa una sèrie d'orientacions per a l'elaboració de materials didàctics destinats a treballar aquest fenomen en l'ensenyament secundari, fonamentades en la reflexió metagramatical de l'alumnat basada en la seva pròpia competència lingüística i comunicativa. A partir de la seva proposta, hem dissenyat una seqüència didàctica adaptada a la realitat de les aules de secundària catalanes, que contempla, a més, les interferències lingüístiques i les diferències normatives entre català i castellà.
Abstract: In a recent article, Xavier Villalba warns that some of the frequent punctuation errors in Catalan are caused by a poor understanding of the grammatical structure of the native language (and not so much by a deficit in the assimilation of the norm, as often presupposes). It focuses on the hesitations in the use of the comma in cases where there are dislocations or focalizations and concludes that, although the norm is unsystematic and imprecise in many points, many of the non-normative uses in the language written cannot be explained for this reason, since they are also reproduced where the rule is clear and unequivocal. With the intention of improving the grammatical understanding of these structures, Villalba proposes a series of guidelines for the development of didactic materials intended to work on this phenomenon in secondary education, based on the students' metagrammatical reflection based on their own linguistic and communicative competence. Based on your proposal, we have designed a didactic sequence adapted to the reality of Catalan secondary school classrooms, which also considers linguistic interference and the regulatory differences between Catalan and Spanish.
Abstract: En un artículo reciente, Xavier Villalba advierte que algunos de los errores de puntuación frecuentes en catalán son causados por una mala comprensión de la estructura gramatical de la lengua propia (y no tanto por un déficit en la asimilación de la norma, como se presupone a menudo). Se fija en las vacilaciones en el uso de la coma en los casos en que existen dislocaciones o focalizaciones y concluye que, aunque la norma es poco sistemática e imprecisa en muchos puntos, muchos de los usos no normativos en la lengua escrita no pueden explicarse por esta causa, puesto que se reproducen también allí donde la norma es clara y unívoca. Con la intención de mejorar la comprensión gramatical de estas estructuras, Villalba propone una serie de orientaciones para la elaboración de materiales didácticos destinados a trabajar este fenómeno en la enseñanza secundaria, fundamentadas en la reflexión metagramatical del alumnado basada en su propia competencia lingüística y comunicativa. A partir de su propuesta, hemos diseñado una secuencia didáctica adaptada a la realidad de las aulas de secundaria catalanas, que contempla además las interferencias lingüísticas y las diferencias normativas entre catalán y castellano.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Puntuació ; Coma ; Tema ; Focus ; Dislocació ; Focalització ; Puntuación ; Foco ; Dislocación ; Focalización ; Punctuation ; Comma ; Topic ; Dislocation ; Focalization
Published in: ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 6 Núm. 1 (2023) , p. 79-114 (Gramática en el aula) , ISSN 2565-0394

Adreça original: https://revistes.uab.cat/regroc/article/view/v6-pimenta
DOI: 10.5565/rev/regroc.102


36 p, 847.3 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias
Articles > Research articles

 Record created 2023-12-20, last modified 2024-03-24



   Favorit i Compartir