Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
Tres «modelli» donados como originales de David Teniers el Joven por la duquesa-viuda de Pastrana al Museo del Prado que atestiguan una venta ilegal
Posada Kubissa, Teresa (Museo Nacional del Prado)

Additional title: Tres «modelli» donats com a originals de David Teniers el Jove per la duquessa-vídua de Pastrana al Museu del Prado que testifiquen una venda il·legal
Additional title: Three "modelli" donated as originals by David Teniers the Younger to the Prado Museum by the Dowager Duchess of Pastrana testify for an illegal sale
Date: 2023
Abstract: En 1889 ingresaron en el Museo del Prado tres cuadros donados por la duquesa-viuda de Pastrana como originales de David Teniers el Joven. Estos tres cuadros no han sido nunca incluidos en los catálogos del Museo y Díaz Padrón tampoco los recogió en sus dos compendios de la pintura flamenca de dicha pinacoteca. El estudio formal permite constatar que se trata de copias, y el análisis de las muestras tomadas las sitúa en Madrid, en torno a 1900. Sin embargo, estas tres copias donadas al Prado tienen un gran valor documental. En primer lugar, hablan del posible encubrimiento de la venta ilegal de los correspondientes modelli originales durante los trágicos años finales del último duque de Pastrana y del Infantado. Pero además son, junto con cinco modelli originales procedentes también de esa colección, el único testimonio de dos tapicerías pensadas por don Juan José de Austria para ilustrar, respectivamente, su viaje de Barcelona a Génova y su entrada triunfal en Bruselas como gobernador general, y la toma de Valenciennes, su única victoria militar en Flandes. Los ocho modelli diseñados por David Teniers el Joven llegaron a España en el equipaje del príncipe junto con los cuadros de su colección. Vendidos en la almoneda de sus bienes, finalmente terminaron en la colección Pastrana-Infantado. A finales del siglo XVIII quedaron vinculados al mayorazgo de la casa de Pastrana.
Abstract: El 1889 van ingressar al Museu del Prado tres quadres donats per la duquessa-vídua de Pastrana com a originals de David Teniers el Jove. Aquests tres quadres no han estat mai inclosos en els catàlegs del Museu i Díaz Padrón tampoc no els va recollir en els seus dos compendis de la pintura flamenca d'aquesta pinacoteca. L'estudi formal permet constatar que es tracta de còpies, i l'anàlisi de les mostres preses les situa a Madrid, entorn de 1900. No obstant això, aquestes tres còpies donades al Prado tenen un gran valor documental. En primer lloc, parlen del possible encobriment de la venda il·legal dels corresponents modelli originals durant els tràgics anys finals de l'últim duc de Pastrana i de l'Infantat. Però a més són, juntament amb cinc modelli originals procedents també d'aquesta col·lecció, l'únic testimoniatge de dues tapisseries pensades per Joan Josep d'Àustria per il·lustrar, respectivament, el seu viatge de Barcelona a Gènova i la seva entrada triomfal a Brussel·les com a governador general, i la presa de Valenciennes, la seva única victòria militar a Flandes. Els vuit modelli dissenyats per David Teniers el Jove van arribar a Espanya en l'equipatge del príncep juntament amb els quadres de la seva col·lecció. Venuts a la subhasta dels seus béns, finalment van acabar a la col·lecció Pastrana-Infantat. A finals del segle XVIII van quedar vinculats al patrimoni de la casa de Pastrana.
Abstract: In 1889 three paintings were donated to the Prado Museum by the Dowager Duchess of Pastrana which were originally believed to be originals by David Teniers the Younger. These three paintings have never been added to the museum's catalogues, nor did Díaz Padrón mention them in his two compendia of the Flemish paintings in the Prado. Formal study reveals that they are copies, and analysis of the samples dates them to Madrid in around 1900. However, these copies donated to the Prado have great documentary value. They suggest a possible cover-up of the illegal sale of the corresponding original modelli during the tragic final years of the last Duke of Pastrana and Infantado. They are also, along with five originals also from the Pastrana collection, the only evidence of two tapestries designed for don Juan José de Austria to illustrate his journey from Barcelona to Genoa and triumphal entry into Brussels as Governor General, and his siege of Valenciennes, the only military campaign he undertook in Flanders. David Teniers the Younger designed a total of eight modelli. They arrived in Spain in the prince's luggage together with other paintings of his collection. Sold in an auction of his belongings, they eventually ended up in the Pastrana-Infantado collection. At the end of the 18th century, they became part of the entailed estate of the house of Pastrana.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Teniers el Joven ; Teniers III ; Pastrana ; Modelli ; Tapicería ; Juan José de Austria ; Copia ; Venta ; Ilegal ; Teniers the Younger ; Tapestry ; Copies ; Sale ; Illegal ; Teniers el Jove ; Tapisseria ; Joan Josep d'Àustria ; Còpia ; Venda ; Il·legal
Published in: Locus amoenus, Vol. 21 (2023) , p. 59-66 (Articles) , ISSN 2014-8798

Adreça original: https://revistes.uab.cat/locus/article/view/v21-posada
DOI: 10.5565/rev/locus.482


8 p, 5.9 MB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Locus amoenus
Articles > Research articles

 Record created 2023-12-24, last modified 2024-05-04



   Favorit i Compartir