Evaluación y calidad en las bibliotecas universitarias : experiencias españolas entre 1994-2006
Pinto, Maria
Balagué, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Biblioteques)
Anglada i de Ferrer, Lluís M. (Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya)

Additional title: Assessment and quality in academic libraries : Spanish experiences (1994-2006)
Date: 2007
Abstract: Se describen los distintos hitos que han marcado la cultura y la implantación de la gestión de calidad total en el ámbito de las bibliotecas universitarias españolas durante la última década a través de la puesta en marcha de distintos planes de calidad: Plan Experimental para la Evaluación de la Calidad del Sistema Universitario; Proyectos Pilotos Europeos; Planes Nacionales de Evaluación de la Calidad de las Universidades; Evaluación de la Calidad de las Bibliotecas Universitarias Catalanas y Plan Andaluz de Calidad de las Universidades. Basados en el modelo de excel·lència EFQM y en las normas ISO 9000, se abordan los sistemas de Certificación de Calidad así como la Planificación Estratégica y otros instrumentos de gestión y mejora. Para el futuro se apuesta por sistemas de aseguramiento de la calidad que tengan como referencia tanto el nuevo paradigma pedagógico, centrado en los procesos de aprendizaje del estudiante, como el principio de disponibilidad de la biblioteca, basado en la mejora continua de la calidad de servicio que los usuarios reciben y perciben.
Abstract: This article describes the various signposts which have marked the culture and implantation of Total Quality Management in Spanish university libraries over the last decade, via the implementation of a number of quality plans, namely: the Experimental Plan for Quality Evaluation of the University System; the European Pilot Projects; the National University Quality Evaluation Plans; the Quality Evaluation for the Catalan University Libraries; and the Andalusian University Quality Plan. Starting out from the EFQM model of excellence and the ISO 9000 standards, the text discusses Quality Certification Systems, Strategic Planning, and other management and improvement instruments. For the future, the emphasis will be on quality assurance systems grounded in the new, student-learning-centred educational paradigm, as well as in the principle of the accessible library, based on the continual improvement of service quality as both received and perceived by the users.
Rights: Tots els drets reservats.
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Bibliotecas universitarias ; Evaluación ; Gestión de calidad total ; Modelo EFQM ; Normas ISO 9000 ; Certificación ; España ; University libraries ; Assessment ; Total quality management ; EFQM Model ; ISO 9000 Standards ; Certification ; Spain ; Biblioteques universitàries ; Avaluació ; Gestió de la qualitat ; Model EFQM ; Normes ISO 9000 ; Certificació ; Espanya
Published in: Revista española de documentación científica, Vol. 30 Núm. 3 (2007) , p. 364-383, ISSN 0210-0614



20 p, 161.4 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2024-02-06, last modified 2024-02-07



   Favorit i Compartir