Las actuaciones del Departamento de Administración de Educación Municipal : Análisis de facilitadores y barreras en el caso de la comuna de Cunco (Chile)
Lermanda Vidal, Pablo
Muñoz Moreno, José Luís 1980-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Títol variant: Les actuacions del Departament d'Administració d'Educació Municipal : Anàlisi de facilitadors i barreres en el cas del municipi de Cunco (Xile)
Títol variant: The Performance of the Municipal Department of Education Administration : An Analysis of Facilitators and Barriers in the Case of Cunco Municipality (Chile)
Data: 2025
Descripció: 84 pag.
Resum: Este trabajo analiza las actuaciones del Departamento de Administración de Educación Municipal (DAEM) de la comuna de Cunco, Región de La Araucanía (Chile), con el fin de comprender su contribución a los procesos de mejora educativa en un territorio rural e intercultural. Desde un enfoque mixto con predominio cualitativo, de carácter hermenéutico-interpretativo y sustentado en un estudio de caso, se examinan las funciones institucionales y las valoraciones de diversos actores educativos respecto a sus logros y limitaciones. El marco teórico se estructura en tres dimensiones: el rol de los municipios en la educación, las actuaciones municipales frente a la educación y la normativa que regula a los DAEM. Estas orientaron el diseño metodológico y el sistema de categorías. La información se obtuvo mediante revisión documental de normativa y planes comunales, entrevistas semiestructuradas a funcionarios del DAEM y cuestionarios aplicados a miembros de la comuna. Posteriormente, los datos fueron contrastados a través de triangulación de técnicas, combinando análisis cualitativo de codificación temática y análisis descriptivo de tendencias cuantitativas Los hallazgos muestran que el DAEM impulsa iniciativas relevantes en apoyo pedagógico, e incipientemente en innovación, monitoreo de datos y articulación territorial. No obstante, su accionar se ve limitado por la falta de diagnóstico estratégico, débil cultura evaluativa, interferencia político-institucional y desconfianza entre actores locales. Se concluye que el fortalecimiento de la gestión educativa intermedia, y particularmente del DAEM de Cunco, requiere avanzar hacia modelos participativos, transparentes y pedagógicamente orientados, capaces de articular esfuerzos comunitarios y responder a los desafíos de equidad y calidad educativa.
Resum: Aquest treball analitza les actuacions del Departament d'Administració d'Educació Municipal (DAEM) del municipi de Cunco, a la Regió de l'Araucanía (Xile), amb l'objectiu de comprendre la seva contribució als processos de millora educativa en un territori rural i intercultural. Des d'un enfocament mixt amb predomini qualitatiu, de caràcter hermenèutic-interpretatiu i basat en un estudi de cas, s'examinen tant les funcions institucionals com les valoracions de diferents actors educatius pel que fa als seus assoliments i limitacions. El marc teòric s'articula en tres dimensions: el rol dels municipis en l'educació, les actuacions municipals davant l'educació i la normativa que regula els DAEM. Aquestes van orientar el disseny metodològic i el sistema de categories. La informació es va obtenir mitjançant la revisió documental de normativa i plans municipals, entrevistes semiestructurades a funcionaris del DAEM i qüestionaris aplicats a membres de la comunitat. Posteriorment, les dades es van contrastar mitjançant la triangulació de tècniques, combinant l'anàlisi qualitativa de codificació temàtica i l'anàlisi descriptiva de tendències quantitatives. Els resultats mostren que el DAEM impulsa iniciatives rellevants en suport pedagògic i, de manera incipient, en innovació, monitoratge de dades i articulació territorial. Tot i això, la seva acció es veu limitada per la manca de diagnosi estratègica, una cultura avaluativa feble, la interferència politico-institucional i la desconfiança entre els actors locals. Es conclou que l'enfortiment de la gestió educativa intermèdia, i particularment del DAEM de Cunco, requereix avançar cap a models participatius, transparents i pedagògicament orientats, capaços d'articular esforços comunitaris i de donar resposta als reptes d'equitat i qualitat educativa.
Resum: This study analyzes the performance of the Municipal Department of Education Administration (DAEM) in the municipality of Cunco, located in the Araucanía Region of Chile, with the aim of understanding its contribution to educational improvement processes in a rural and intercultural context. Adopting a mixed-methods approach with a qualitative predominance, grounded in a hermeneutic-interpretative perspective and supported by a case study design, the research examines the institutional functions of the DAEM as well as the perceptions and assessments of diverse educational stakeholders regarding its achievements and limitations. The theoretical framework is structured around three dimensions: the role of municipalities in education, municipal actions concerning education, and the legal framework regulating the DAEM. These guided both the methodological design and the system of categories. Data were collected through document analysis of legislation and local planning instruments, semi-structured interviews with DAEM officials, and questionnaires administered to community members. The information was subsequently cross-validated through methodological triangulation, combining qualitative thematic coding with descriptive analysis of quantitative trends. Findings reveal that the DAEM promotes relevant initiatives in pedagogical support and, to a lesser extent, in innovation, data monitoring, and territorial coordination. However, its performance is constrained by the absence of a strategic diagnostic framework, a weak evaluation culture, political-institutional interference, and a prevailing distrust among local actors. The study concludes that strengthening intermediate educational management- and particularly the DAEM of Cunco-requires advancing towards participatory, transparent, and pedagogically driven models, capable of coordinating community efforts and addressing the challenges of equity and educational quality.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria. Creative Commons
Llengua: Castellà
Titulació: Recerca en Educació [4313815]
Pla d'estudis: Màster Universitari en Recerca en Educació [1548]
Document: Treball de fi de postgrau
Matèria: Gestión educativa intermedia ; Departamento de Administración de Educación Municipal (DAEM) ; Mejora educativa ; Municipios ; Gobernanza educativa local ; Gestió educativa intermèdia ; Departament d'Administració d'Educació Municipal (DAEM) ; Millora educativa ; Municipis ; Governança educativa local ; Intermediate educational management ; Municipal Department of Education Administration (DAEM) ; Educational improvement ; Municipalities ; Local educational governance



84 p, 1.2 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de recerca i projectes de final de carrera > Ciències de l'Educació, TFM

 Registre creat el 2025-09-30, darrera modificació el 2025-10-05



   Favorit i Compartir