El teatro con música en la corte de Felipe V durante la Guerra de Sucesión, entre 1703-1707
Lolo Herranz, Begoña

Títol variant: El teatre amb música a la cort de Felip V durant la Guerra de Successió, entre 1703-1707
Títol variant: Le théâtre musical à la Cour de Philippe V pendant la Guerre de Succession, entre 1703 et 1707
Títol variant: Theatre with music in the Court of Philip V during the War of Succession, during the years 1703-1707
Títol variant: Das Schauspiel mit Musik am Hof von Philipp V. in den Jahren 1703-1707 während des Spanischen Erbfolgekriegs
Data: 2009
Resum: La autora de este artículo estudia con profundidad y detenimiento el importante repertorio teatral de la corte de Felipe V durante la Guerra de Sucesión en la Corona de España, durante los años 1703-1707. Se refiere especialmente al teatro con música, expresión con la que se alude a estructuras teatrales en las que la música formaba parte destacada del desarrollo de la acción dramática. Los gustos de la corte felipista comprendían especialmente el repertorio italiano y el francés; el español, a pesar de la actitud despreciativa por parte de la reina María Gabriela de Saboya, también fue objeto de especial cultivo, con los textos de Antonio Zamora, A. Solís, Pedro Calderón de la Barca, Salvo y Vela, así como con las obras de los compositores José de Torres, Sebastián Durón, Juan Serqueira y Antonio Literes. El estudio se enriquece con un importante apéndice documental.
Resum: L'autora d'aquest article estudia pregonament i acurada l'important repertori teatral de la cort de Felip V durant la Guerra de Successió a la Corona d'Espanya, durant els anys 1703-1707. Begoña Lolo al·ludeix especialment al teatre amb música, expressió referida a les estructures teatrals en les quals la música esdevenia una part destacada en el desenvolupament de l'acció dramàtica. La cort felipista preferia especialment els repertoris italià i francès; l'espanyol, tot i l'actitud menyspreativa de la reina Maria Gabriela de Savoia, també fou objecte d'atenció especial, com es comprova amb els textos d'Antonio Zamora, A. Solís, Pedro Calderón de la Barca, Salvo y Vela, i així mateix, amb les músiques de José de Torres, Sebastián Durón, Juan Serqueira i Antoni Literes. L'estudi aporta un important apèndix documental.
Resum: L'auteure de cet article étudie en profondeur et en détail le répertoire théâtral considérable de la cour de Philippe V pendant la Guerre de Succession à la Couronne d'Espagne, entre les années 1703 et 1707. Elle s'attache plus particulièrement au théâtre musical, expression qui fait référence aux structures théâtrales dans lesquelles la musique jouait un rôle important dans le développement de l'action dramatique. Les goûts de la cour de Philippe V comprenaient plus particulièrement les répertoires italien et français ; le répertoire espagnol fut aussi, malgré l'attitude de dédain de la reine Maria Gabriela de Saboya, l'objet d'une culture particulière, avec les textes d'Antonio Zamora, d'A. Solís, Pedro Calderón de la Barca, de Salvo y Vela, ainsi que les oeuvres des compositeurs José de Torres, Sebastián Durón, Juan Serqueira et Antonio Literes. L'étude se complète par un appendice documentaire important.
Resum: The author of this article makes a careful, in-depth study of the important theatrical repertory of the Court of Philip V during the War of Succession to the Spanish Crown, during the years 1703-1707. Special reference is made to theatre with music, an expression that alludes to theatrical structures in which music formed an important part of the development of dramatic action. The tastes of Philip's court particularly enjoyed the Italian and French repertory; the Spanish repertory, despite the disdainful attitude of Queen Maria Gabriela was also subjected to particular development, through texts by Antonio Zamora, A. Solís, Pedro Calderón de la Barca, Salvo y Vela, and also through the works of composers José de Torres, Sebastián Durón, Juan Serqueira and Antonio Literes. The study is supported by an extensive documentary appendix.
Resum: Die Autorin dieses Artikels behandelt eingehend das umfangreiche Theaterrepertoire am Hof von Philipp V. in den Jahren 1703-1707 während des Spanischen Erbfolgekriegs. Ihr besonderes Augenmerk gilt dabei dem teatro con música. Mit diesem Begriff wurden Schauspiele bezeichnet, in denen die musikalische Komponente einen wesentlichen Anteil an der dramatischen Darbietung besafl. Am Hofe Philipps wurde vor allem das italienische und französische Repertoire gepflegt. Trotz der Verachtung, die die spanische Königin Maria Luisa von Savoyen gegenüber dem spanischen Theater empfand, wurde auch dieses Repertoire eifrig gefördert. Besonders beliebt waren Texte von Antonio Zamora, A. Solís, Pedro Calderón de la Barca, Salvo y Vela sowie Werke von Komponisten wie José de Torres, Sebastián Durón, Juan Serqueira und Antonio Literes. Die Studie wird durch einen reichhaltigen dokumentarischen Anhang vervollständigt.
Drets: Tots els drets reservats.
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Guerra de Sucesión ; Felipe V ; Teatro musical ; Diversidad estilística ; Guerra de Successió ; Teatre musical ; Diversitat estilística ; Guerre de Succession ; Philippe V ; Théâtre musical ; Diversité stylistique ; War of Succession ; Philip V ; Musical theatre ; Stylistic diversity ; Erbfolgekrieg ; Philipp V ; Musiktheater ; Stilistische Vielfalt
Publicat a: Recerca musicològica, Núm. 19 (2009) , p. 159-184, ISSN 0211-6391

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/RecercaMusicologica/article/view/208631


26 p, 130.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Recerca musicològica
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2010-11-12, darrera modificació el 2023-04-19



   Favorit i Compartir