Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/65704
Aportació del programari lliure a la docència de la cartografia i fotointerpretació digital
Serra Ruíz, Pere (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia)
Pons, Xavier (Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals)

Data: 2007
Resum: “Cartografia i Fotointerpretació” és una assignatura obligatòria de primer cicle de les llicenciatures de Ciències Ambientals i de Geografia de la UAB. Arrel del procés de convergència a l’EEES i també fruit dels canvis profunds produïts en la Cartografia per la contribució de la informàtica, s’ha copsat la necessitat d’adaptar les pràctiques del format en paper al format digital a través del programa MiraMon, gratuït pels alumnes de les universitats catalanes. Cal remarcar que la incorporació a les aules de programes informàtics per realitzar processaments cartogràfics ha estat molt diversa degut als elevats costos i a la manca de formació específica del professorat. Per aquest motiu aquesta comunicació presenta el procés d’adaptació a format digital de les pràctiques i del treball de curs de l’esmentada assignatura, realitzat durant els darrers dos cursos acadèmics. La metodologia didàctica emprada es basa en el model pràctic, o d’aprenentatge per descobriment, on l’alumne ha de representar la informació adient per obtenir l’objectiu final. Dins d’aquest marc, es considera que el professor és el guia que facilita la construcció de l’aprenentatge. A partir de la metodologia aplicada, els alumnes adquireixen la capacitat d’interpretar fotografies aèries així com els coneixements necessaris per a la realització de cartografia digital. Al final de curs l’autonomia de l’alumne es veu reforçada per la capacitat de crear cartografia des del seu propi ordinador amb MiraMon sense cap cost econòmic addicional. Els resultats mostren que més del 80% dels alumnes han aprovat l’assignatura, obtenint unes competències molt útils per al seu futur professional i, a més, amb un estimable estalvi de paper.
Resum: “Cartography and Photointerpretation” is a first cycle compulsory subject from the Environmental Sciences and Geography degrees of the Autonomous University of Barcelona. Due to the process of convergence to the European Higher Education Area and also due to the deep changes produced in Cartography as a consequence of computer science contribution, it has grasped the need to adapt the practices of this subject from paper to digital format using MiraMon software, free for students of Catalan universities. It is necessary to remark that the incorporation in the classrooms of computer programs to carry out cartographic processing has been very diverse due to the high costs and to the lack of specific training of the teaching staff. For this reason this communication presents the process of adaptation to digital format of practices and of final work, carried out during the last two academic courses. The used didactic methodology is based on the practical model, or learning for discovery, where the student has to represent the suitable information to obtain the final goal. In this context, it is considered that the teacher is the guide who facilitates the construction of the learning. Thanks to the applied methodology, the students acquire the capacity to interpret aerial photos as well as the knowledge necessary for the realization of digital cartography. At the end of the course the student autonomy is reinforced by the capacity to create cartography from his personal computer with MiraMon without any additional economic cost. The results show that more of 80% of the students have passed the subject, obtaining some very useful competences for their professional future and, moreover, with a lovable saving of paper.
Drets: Tots els drets reservats
Llengua: Català.
Document: conferenceObject ; recerca
Matèria: Cartografia digital ; Programari gratuït ; Programa MiraMon
Publicat a: Jornades d'Innovació Docent de la UAB, 4es : 2007



6 p, 35.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències > CREAF (Centre de Recerca Ecològica i d'Aplicacions Forestals)
Contribucions a jornades i congressos > Jornades d’Innovació Docent de la UAB
Contribucions a jornades i congressos > Ponències i comunicacions

 Registre creat el 2011-01-31, darrera modificació el 2016-09-29



   Favorit i Compartir