Introducció de la perspectiva de gènere a l'assignatura d'història social i política contemporània
Espuny, Maria Jesus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Dret Públic i de Ciències Historicojurídiques)
Paz Torres, Olga (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Dret Públic i de Ciències Historicojurídiques)

Data: 2007
Resum: L'assignatura d'Història Social i Política Contemporània, que s'imparteix com assignatura troncal a la Diplomatura de RRLL, té com a fil conductor la perspectiva històrica de la legislació social. En aquest sentit, un referent són les conegudes "mitges forces": els/les nens/es treballadors/es i les dones, i les disposicions ho regulen procuren garantir la salut física de les dones com també la salut moral. Un primer exemple és la Llei de 13 de març de 1900, dictada pel Govern Silvela, que ofereix un repertori de mesures protectores de la salut dels/les treballadors/es joves. Diversos preceptes d'aquesta llei estan dirigits a la tutela de la salut de la dona treballadora preveuen la suspensió del contracte en un termini de 4 a 6 setmanes posteriors al part i la interrupció del treball per la dona amb fills lactants una hora al dia dins de les del treball per tal d'alletar els seus fills. Una altra norma protectora de la salut de la dona és la llei de la Cadira (de 1912) que ordena als establiments no fabrils que la dona pugui utilitzar un seient sempre i qual li permeti desenvolupar la seva feina. La llei d'11 de juliol de 1912 prohibeix el treball industrial nocturn de les dones en tallers i fàbriques completant l'incipient sistema de la salut física de la treballadora. El desenvolupament de les normes laborals destinades a la protecció de la dona treballadora no sempre és ben acceptada per aquest col·lectiu que no dubta en protagonitzar diferents actes de rebuig a una legislació que teòricament les afavoria. El tracte igualitari a l'àmbit laboral s'apunta amb la legislació de la Segona República que patirà un retrocés significatiu durant la Dictadura Franquista. Per tal de desenvolupar el contingut de l'assignatura en els termes descrits, s'ha pensat en la realització d'una sèrie de competències que s'han de tenir en compte, i que es presenten en dos quadres descriptors; un que contempla les competències de cura i provisió en el programa docent i un altre centrat en les activitats planificades al voltant de la dinàmica a l'aula, la dinàmica de tutories i l'avaluació.
Resum: The subject entitled Social and Political Contemporary History, which is taught as a core subject in the framework of the Degree in Industrial Relations, has its focus in the historic perspective of social legislation. In this sense, one of the main references is the well-known "half workforce", that is to say, working girls and boys and women, and the corresponding regulatory provisions that seek to ensure both physical and moral health for women. A first example is the law dated 13 March 1900, issued by the Silvela Government, which offers a set of protective measures relating to the health of young workers. Several rules of this law are targeted to the protection of the health of working women and foresee the suspension of the employment contract in a deadline of 4 to 6 weeks after giving birth and the interruption of work for women with breast-fed babies one hour per day during working hours in order to breast-feed their children. Another rule protecting women's health is the so-called law of the Chair (dated 1912) which obliges nonindustrial establishments to allow women to have a seat while working as long as this does not hinder the development of their work. The law of 11 July 1912 forbids industrial night work to women working in factories and plants, complementing in this way the emerging physical health system of working women. The development of labour standards targeted to the protection of working women is not always well accepted by this group who plays the lead in different acts refusing a legislation which theoretically favoured them. Equal treatment in the context of labour goes together with the legislation of the Second Republic which will suffer a major recession during Franco's dictatorship. In order to develop the contents of the subject as described above, a series of abilities have been taken into account. These abilities are presented in two descriptive tables: one considers the abilities for the provision in the curricula and the other one is focused in the activities planned in relation to the dynamics of the classroom, the dynamics of tutorials and the evaluation.
Drets: Tots els drets reservats.
Llengua: Català
Document: Comunicació de congrés ; recerca
Matèria: Història ; Legislació ; Gènere
Publicat a: Jornades d'Innovació Docent de la UAB, 4es : 2007



8 p, 36.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Contribucions a jornades i congressos > Ponències i comunicacions > Ponències i comunicacions de la UAB
Contribucions a jornades i congressos > Jornades d’Innovació Docent de la UAB

 Registre creat el 2011-02-01, darrera modificació el 2022-12-07



   Favorit i Compartir