Data: |
1997 |
Resum: |
Després d'un repàs de les aproximacions que s'han fet a l'obra d'Oller, Enric Cassany intenta analitzar quina és la concepció artística de l'escriptor, a partir de les escasses afirmacions que féu sobre les seves idees estètiques i sobre el tracte més íntim de l'autor amb la seva obra: la defensa d'un art viu, autèntic, des d'un concepte de realitat ben obert; la propensió a veure la realitat com una estructura moral; l'abandó del determinisme social que en les primeres novel·les li havia representat alhora una solució i una restricció; i l'eficient estratègia emotiva, la lliçó de pietat humana, que el converteixen en un gran creador. |
Nota: |
Aquest article és una versió molt retocada de la conferència inaugural del Col·loqui Narcís Oller (Valls, novembre del 1996) |
Drets: |
Tots els drets reservats. |
Llengua: |
Català |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Escriptors catalans ;
Novel·la catalana ;
Ideologia literària ;
Realisme ;
Tècniques literàries ;
1882-1906 ;
1880X ;
1890X ;
1900X ;
Oller, Narcís, 1846-1930 |
Publicat a: |
Els Marges, Núm. 58 (1997, setembre) , p. 5-19 (Estudis i assaigs) , ISSN 2339-8256 |