Results overview: Found 6 records in 0.03 seconds.
Articles, 6 records found
Articles 6 records found  
1.
6 p, 116.3 KB Siglo XXI. Competencias para sobrevivir : Lo que debería aprender cualquier persona para poder enfrentarse a los nuevos retos de la sociedad de la información / Monereo i Font, Carles, 1957- ; Pozo Municio, Juan Ignacio
La información se presenta inabarcable, incierta y con fecha de caducidad; se relativizan los contenidos enseñados, cada día más heterogéneos y la escuela recibe el ambicioso encargo de enseñar a vivir. [...]
2001
Cuadernos de pedagogía, Num. 298 (2001) , p. 49-77  
2.
59 p, 2.7 MB Europa com a feina i com a tasca / Fullat, Octavi 1928- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
En este trabajo el autor traza una historia de la cultura occidental que divide en varios períodos: premodernidad (tradición hebrea; tradición greco-latina; síntesis cristiana); modernidad, desde el Renacimiento hasta el año 1900, fecha que coincide con la muerte e Nietzsche; y postmodernidad, que se extiende a lo largo de todo el siglo xx. [...]
Dans ce travail, I'auteur présente une histoire de la culture occidentale qu'il divise en plusieurs périodes: période prémoderne (tradition hébrai"que; tradition gréco-Iatine; synthése chrétienne); période moderne, de la Renaissance jusqu'á l'année 1900, année qui coincide avec la mort de Nietzsche; et période postmoderne, qui couvre tout le XXé siécle. [...]
The author traces the history of Western culture, which he divides into several periods: pre-modernity (the Hebrew and Greco-Latin traditions and their Christian synthesis), modernity, from the Renaissance to the year 1900, the year of Nietzsche 's death, and postmodernity, which occupies the twentieth century The work finishes with an epilogue on the state of values, in which, faithful to his hermeneutic appraoch (Dilthey, Heidegger, Gadamer) the author provides open and committed an interpretation: twenty-first century humanism must necessarily feed on tradition, which obliges it to perform constant hermeneutic retreats.

2000
Temps d'educació, Núm. 23 (2000) , p. 335-393  
3.
37 p, 1.3 MB El nostre valor romà de "presència-gaudi" / Fullat, Octavi, 1928- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
Este artículo se inscribe en una trilogía que el autor ha dedicado a estudiar el antrophos judío y griego. En esta ocasión se refiere al antrophos de la cultura latina, rastreando de esta manera los fundamentos de la paideia occidental. [...]
Cet article est inscrit dans une trilogie que l'auteur a dédiée a l'étude de l'antrophosjuif et grec. Dans ce cas il fait allusion a l'antrophos de la culture latine, suivant ainsi la trace des fondements de la paideia occidentale. [...]
This article is (he final part of a trilogy - the first two parts of which have examined Jewish and Greek anthropos. Here, an analysis is undertaken of the anthropos of Latin culture, thus retracing the foundations of western paideia. [...]

1998
Temps d'educació, Núm. 20 (1998) , p. 237-273  
4.
17 p, 197.0 KB The Philosophy of education in Catalonia in the 20th century : dialectics, synthetics and vitalists / Laudo Castillo, Xavier. (Universitat de Barcelona. Departament de Teoria i Història de l'Educació) ; Vilanou Torrano, Conrad. (Universitat de Barcelona. Departament de Teoria i Història de l'Educació)
This text is a contribution to the history of philosophy of contemporary education, which presents three major currents in educational philosophy in Catalonia in the 20th century. In the beginning it deals with the line of thinkers represented by Eugenid'Ors and OctaviFullat, who understood education as a dialectic between two poles or opposites in constant conflict. [...]
2013 - 10.2436/20.3001.02.80
Journal of Catalan Intellectual History, Núm. 6 (2013) , p. 115-131  
5.
10 p, 197.8 KB El texto como otro / Mèlich, Joan-Carles (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
El objetivo de este artículo es presentar una concepción del texto y de la lectura que sirva de fundamento a una filosofía de la educación. El texto "como" otro no significa que el texto "sea" otro. [...]
1996
Ars brevis, Núm. 2 (1996) , p. 269-278  
6.
19 p, 343.4 KB El silencio y la memoria : "¿Cómo se puede tocar a Schubert por la noche, leer a Rilke por la mañana y torturar al mediodía?" / Mèlich, Joan-Carles (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
Este artículo es una reflexión sobre la filosofía de la educación de George Steiner. Según este autor, la crisis de la educación occidental es fundamentalmente una crisis de memoria, y el vigor de la memoria sólo puede sostenerse allí donde hay silencio. [...]
1997
Ars brevis, Núm. 3 (1997) , p. 171-189  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.