Butlletí d'abril

 Butlletí núm. 2 - Abril 2018         

Equip Infantil 0-6, un dels equips més veterans de l'ICE

L’editorial del Butlletí de l’ICE d’aquest número presenta les opinions i valoracions que fan Imma Homar i Pep Llenas, membres de l’Equip Infantil 0-6 de l’ICE de la UAB, sobre el seu equip de treball i la seva evolució al llarg dels anys, els temes que més els preocupen de l’etapa educativa dels 0 als 6 anys i els reptes que té actualment l'educació infantil a Catalunya.

Llegir més

Primera Trobada Multidisciplinary Integrative English Project in Primary Schools

 
El dissabte 27 de gener de 9 a 14 hores es va realitzar la primera trobada de projectes integrats en anglès a l’educació primària, a l'ICE de Sant Pau. L’objectiu d’aquesta trobada era aportar experiències i coneixements envers l’anglès a l’Educació Primària i com aquest té cabuda en un enfocament global de l’aprenentatge. 
La trobada va comptar amb un gran nombre d’assistents, un total de 167. La primera part, s’inicià amb una conferència inaugural Integrative projects in the English primary classroom: where we are now and where we want to go a càrrec de Melinda Dooly i Dolors Masats, del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura, i de les Ciències Socials de la UAB. Aquestes professores van ressaltar la importància de treballar l’anglès amb sentit, tot col·laborant amb altres centres o persones d’arreu del món i utilitzant recursos de diversos àmbits. Posteriorment es van presentar tres experiències de quatre centres diferents per mostrar de forma pràctica els continguts de la conferència.

Els desafiaments d’aprendre a partir de projectes. Conversa al Cosmocaixa

"Proposem que aprendre sigui donar sentit a allò que està passant, donar sentit a la vida".
"Cal buscar la implicació personal dels infants i joves en l’aprenentatge, que allò que fem els afecti".
"Si volem que aprendre els interessi una bona estratègia és també que se sentin desafiats".

Aquestes paraules es van escoltar a la segona de les converses del cicle Noves referències per repensar l'educació de part d’en Fernando Hernández des de la visió acadèmica de la universitat i del grup de recerca Esbrina, i la Susanna Soler amb l’experiència de construcció d’un nou institut de secundària fonamentat en un projecte educatiu transformador com és el Montgrós de Sant Pere de Ribes. Tots dos van coincidir en llençar un missatge global a l’audiència de clara defensa de l’aprenentatge a partir de projectes. L'objectiu és promoure un aprenentatge dels sabers bàsics a partir de la realitat que vivim i que, per tant, ens implica, ens afecta i ens ha d’interessar.

Presentació dels assessoraments Argó

En una sala d’actes del rectorat plena de gom a gom, el passat 19 de febrer es va donar el tret de sortida a la quinzena convocatòria dels assessoraments Argó. L’acte va servir també perquè l'Anna Torrent, alumna guardonada amb el primer premi Argó en Biociències en la seva primera convocatòria, i els professors Xavier Castellví, director de l’INS Castellbisbal, i Jordi Ballester del Departament d’Art i de Musicologia de la UAB, expliquessin als joves estudiants la seva experiència durant els quinze anys de participació al programa. Enguany s’han posat en marxa 214 assessoraments per part de 80 professors i professores de la UAB, amb 272 estudiants de 102 instituts de 63 poblacions de Catalunya. El punt d’humor i el tancament de l’acte va anar a càrrec del grup Big Van Theory i els seus monòlegs sobre divulgació de la ciència.

IMPULSEM: Construïm oportunitats per a la petita infància

L’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal d’Educació, ha impulsat un procés de reflexió sobre el model d’educació de la petita infància titulat IMPULSEM: educació i petita infància. En aquest marc es van constituir tres grups de treball, formats per professionals, experts, entitats i famílies amb l’objectiu de reflexionar al voltant de tres grans eixos: les escoles bressol municipals, els altres serveis d’atenció a la petita infància i la coordinació entre les etapes 0-3 i 3-6. L’objectiu del debat ha estat unificar els principals reptes educatius de ciutat i proposar orientacions en la política local a partir de les oportunitats educatives en la petita infància.
En el marc de la jornada, Montserrat Anton, exdirectora de l’ICE de la UAB, va presentar l’informe final i va debatre amb les professores de la UAB Silvia Blanch i Rosa Gil, membres del programa PEIF de l’ICE de la UAB. El dissabte 24 de febrer el comissionat d’Educació Infància i Joventut de l’Ajuntament de Barcelona, Miquel Àngel Essomba, va cloure la jornada anunciant l’aplicació d’algunes mesures fruit del debat.

Sentit i futur de l’educació de persones adultes

Uns dels nostres equips de treball ICE ha organitzat la II Trobada d’Educació de Persones Adultes, que es va dur a terme el dia 2 de març. El propòsit era clar: poder traçar espais futurs on compartir experiències i sabers entre els diferents col·lectius que treballen en l’àmbit.

Com que les persones adultes aprenem al llarg de tota la vida, sabem que vetllar per l’educació d’aquesta etapa ha de ser una aposta social estratègica. Per això, l’objectiu de jornada ha estat facilitar l’aprofundiment en els aspectes que ens ajuden a assolir i comunicar amb èxit l’encàrrec principal que tenim com a professionals docents: facilitar l’aprenentatge de les eines que ens permeten ser més competents, autònomes i responsables.

UniStem Day

El divendres 16 de març es va celebrar a més de 70 universitats del món l’UniStem Day, una jornada per a estudiants de secundària dedicada a la divulgació de la recerca sobre cèl·lules mare. El Programa Argó de l’ICE de la UAB va organitzar aquesta jornada on hi van participar més de 250 estudiants de 12 centres de secundària.

La jornada va arrencar amb la presentació del Dr. Xavier Navarro, cap del Grup de Neuroplasticitat i Regeneració, que va situar el lloc de les cèl·lules mare dins de les diferents branques de la regeneració. Posteriorment, van haver-hi diferents ponències i vídeos a càrrec de l’Anna Martínez i el Dr. Quim Hernandez sobre què són les cèl·lules mare, les cèl·lules iPS i la teràpia cel·lular.
Es va plantejar el debat Cèl·lules mare, frau o realitat? a partir del visionat de diferents anuncis on es promocionàven tractaments de bellesa o de lesions musculars amb cèl·lules mare. Finalment, la jornada va acabar amb la realització d’un joc, on cada equip havia de reconstruir el procés de teràpia cel·lular d’un òrgan del cos humà. 

IV Trobada Art i Escola: I ara què? 

Els dies 16 i 17 de març del 2018 l’Equip Amb Sense: Art i Escola de l’ICE de la UAB va organitzar la IV Trobada Art i Escola: I ara què? Aquesta trobada es va iniciar al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona amb una visita guiada a l’exposició Després de la fi del món. I es va concloure a la Casa de Convalescència de l’Hospital de Sant Pau amb la conferència Un desastre inevitable? La responsabilitat de l’educació guiant el canvi de paradigma, a càrrec de Marina Subirats, catedràtica de sociologia de la UAB. Les persones assistents van poder escollir entre diferents tallers i finalment es van posar en comú els resultats d'aquests.

Tutories entre iguals per a la transició del batxillerat a la UAB 

Tenint en compte la rellevància que pren l’orientació educativa en períodes de transició, l’ICE posarà en marxa un projecte de tutories entre iguals entre l’alumnat de batxillerat i el d’universitat durant el proper curs. L’objectiu és acostar la universitat als estudiants de secundària i crear vincles entre les dues etapes educatives. 

Durant aquest segon semestre es presentarà el projecte als centres i se’n realitzarà la difusió pertinent entre l'alumnat de la UAB per a poder seleccionar aquelles persones que estiguin interessades en realitzar la tasca d’estudiant que tutoritzi alumnat de batxillerat.

Extensió del programa Magnet, una estratègia d’innovació educativa per afavorir l’èxit escolar  

El programa Magnet, aliances per a l’èxit educatiu, impulsat per la Fundació Jaume Bofill, el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona i l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB, s’està expandint, després dels bons resultats de la prova pilot realitzada en 5 centres educatius des de l’any 2012.

Aquest curs 2017-2018 s’incorporen 9 centres educatius i institucions més, i el programa anirà creixent fins arribar a les 45 aliances magnet al 2020. Aquest creixement respon a l’interès de les diverses administracions i entitats implicades per impulsar l’equitat i la innovació en els centres educatius i crear escoles i instituts de referència que siguin atractius per a una gran diversitat de famílies.
Els i les representants de cadascuna d’aquestes entitats, entre d’elles l’Anna Cros, directora de l’ICE de la UAB, van anunciar en una roda de premsa que va tenir lloc el passat 5 d’abril aquesta aposta clara pel programa Magnet, com a eina per fer front a la millora de la composició social dels centres i per impulsar projectes innovadors als centres educatius, i han fet un balanç dels resultats de la prova pilot, que ha durat 5 anys.

Aquesta prova pilot ha permès constatar que el programa pot afavorir l’escolarització equilibrada de l’alumnat en el territori, ajudant a enfortir els projectes dels centres educatius que tenien una composició desequilibrada.
Properes trobades i activitats


Des de l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona hem convocat un Simposi d'Aprenentatge Globalitzat i per Projectes. El simposi tindrà lloc el dies 23 i 24 de novembre de 2018 a la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB i combinarà l’intercanvi d’experiències de treball, amb l’exposició de plantejaments acadèmics que hi donen suport.

Ja hem obert el període per a la presentació de propostes de comunicacions d’experiències d’aula per al simposi. Pot tractar-se d’una experiència concreta d’aula, d’un treball que inclogui una part més gran del centre o d’una visió general del que es fa. Fem aquesta demanda amb prou temps per tal de poder recopilar documentació (converses, imatges, vídeos) d’aquelles activitats d’aprenentatge susceptibles de ser presentades al simposi. El termini per presentar propostes de comunicació finalitza el 31 de maig.
 



Des del programa Argó de l’ICE, i en col·laboració amb professorat dels Graus de Ciències Ambientals i de Geologia de la UAB, proposem a l'alumnat de 1r de Batxillerat dues activitats relacionades amb els Graus de les Ciències de la Terra i el Medi Ambient:

Dimarts 25 d'abril, de 9:00 a 17h. Sortida a Cardona
Divendres 4 de maig, 10 a 14h. Pràctiques al Campus de la UAB

Podeu trobar més informació de les jornades en aquesta pàgina.
 



El proper 3 de maig realitzarem la XX Trobada de Presentació d’Experiències d’aplicació de la Pedagogia Sistèmica.

L'objectiu d'aquesta trobada és donar a conèixer experiències d'aplicació de la Pedagogia Sistèmica, que s’estan duent a terme a les diferents etapes i contextos educatius del nostre país, amb la voluntat que totes les persones que estan treballant des d’aquesta perspectiva trobin un recolzament vivencial a les seves pràctiques pedagògiques i/o d’acompanyament, i que les persones que s'interessen en conèixer aquesta proposta trobin un espai on poder-s’hi posar en contacte.
 



Des del Programa Argó de l'ICE de la UAB, en col·laboració amb el Centre de Documentació Europea, hem organitzat una jornada per a estudiants de 4t d'ESO i 1r de batxillerat amb l'objectiu d'explicar l'organització de la Unió Europea a l'alumnat.

El Dia d'Europa es commemora el 9 de maig en record a la declaració realitzada per l'aleshores ministre francès d'Afers Exteriors Robert Schuman a París el 1950, mitjançant la qual es donà el tret de partida a la creació de la Comunitat Europea del Carbó i de l'Acer (CECA).
 



Coincidint amb el quinzè aniversari del Programa Argó, us convidem el pròxim 9 de maig a una Jornada d’actualització científica a on es presentaren les línies de recerca en Biocències que es duen a terme a la UAB.

El format serà de cicle de conferències participatives:
  • Alerta mundial: resistència bacteriana als antibiòtics.
  • Els nous protagonistes a l'arbre evolutiu humà.
  • Nanotecnologia, una ciència invisible però increïblement poderosa. 
L’activitat és gratuïta però és necessari fer la inscripció.
Segueix-nos a:
Pàgina web
Twitter
Facebook
Copyright © 2018 UAB-ICE, All rights reserved.