Conceptes sobre la il·lustració cientÃfica
Què és la il·lustració cientÃfica?
Disciplina artÃstica al servei de la ciència, que acompanya el text de qualsevol tipus de publicació cientÃfica.
Funció: informar, explicar i donar instruccions per poder comunicar grà ficament allò que no es pot explicar de manera clara a través de les paraules.
Premisses:
-
observació i precisió
-
fidelitat amb la realitat, (o una interpretació fonamentada en estudis d’investigació cientÃfica)
-
permet mostrar i reconstruir allò que no es veu a ull nu o amb una fotografia, la qual no pot unir diferents estadis del cicle de vida en un mateix exemplar ni mostrar amb el mateix detall i precisió diferents plans. Amb la il·lustració es pretén arribar a l’exemplar model.
-
coneixement directe de les tècniques de dibuix (tradicionals i digitals)
-
facilita la comunicació d’un text
-
eina per a diferents disciplines cientÃfiques
-
ajuda a simplificar i clarificar
Diferenciació entre il·lustració cientÃfica i naturalista
Exponents clau en la història de la il·lustració botà nica
Descripció del procés de treball de camp
Sortida al camp i material necessari
-
Sortida a camp: la sortida al camp és imprescindible en la il·lustració cientÃfica per tal d’obtenir imatges de l’espècie en el seu hà bitat, observar la disposició de les seves fulles i el moment fenològic en què es troba, concretament si presenta floració i/o fruit. A ser possible, es pren també una mostra representativa de l’espècie per poder-ne estudiar detingudament tots els seus carà cters i prendre fotografies amb diferents lluminositats, diferents punts de vista, amb mesures (col·locant un regle al costat de la mostra), fotos de detall, etc.
-
Llibreta de camp: resulta una eina molt útil per prendre apunts del natural de l’espècie a mà alçada i en el seu hà bitat, amb l’objectiu de tenir el mà xim d’informació de la seva estructura, de detalls no apreciables en una fotografia, per fer proves de color,.... Si no es disposa de prou temps, es faran apunts a l’estudi amb la mostra presa en la sortida a camp. Les mostres recollides ens serviran, també, per crear el nostre propi herbari.
-
Llibres de botà nica i manuals d’il·lustració cientÃfica: constitueixen un element essencial de consulta i permeten identificar espècie. A més, ens serveixen per veure com altres il·lustradors/es han resolt el dibuix de l’espècie en concret i què han considerat interessant destacar.
Descripció del treball en aquarel·la
Treball a l’estudi – il·lustracions a l’aquarel·la
Els materials de què l’il·lustrador disposa a l’estudi per realitzar les il·lustracions botà niques són bà sicament els següents:
-
Selecció de les fotos preses durant el treball a camp amb detalls de carà cter botà nic (nervadures, disposició de fulles, coloració, colorpilositat, ...) i fotos d’estudi
-
Mostres de les espècies que s’han recollit a camp
-
Quadern de camp amb les il·lustracions a mà alçada i proves de color
El material tècnic emprat per a l’elaboració de les il·lustracions a l’aquarel·la que es mostren a l’exposició consta de:
-
Suport: Paper d’aquarel·la de 300gr de gramatge, mÃnim; preferiblement gra satinat o gra fi
-
Pinzells d’aquarel·la (mà nec curt),des del núm. 4 fins a 5,0 per molt detall
-
Aquarel·les de qualitat
-
Llapis de colors aquarel·lables
-
Guaix (per clars, punts de brillantor, en cas que no es faci reserva en el paper quan es posa color)
-
Taula de llum
-
Ordinador
-
Impressora
Procés per arribar a la il·lustració definitiva
Abans de fer la il·lustració en el paper definitiu cal tenir molt clar què es vol representar i què es vol emfasitzar de cada espècie (la floració, la disposició de les fulles, el fruit,...);com es representarà (tenint molt en compte quins elements composaran la imatge) i amb quin objectiu (segons on vagin destinades i si hi ha algun requeriment previ per part del qui demana les il·lustracions).
En primer lloc, cal recopilar tota la informació de que es disposi en relació a cada espècie (esbossos a la llibreta de camp, fotos pròpies, mostres originals,...) i tot seguit es fan provatures de diferents composicions a mà alçada o amb Photoshop amb els elements que es volen representar en la il·lustració definitiva.
La base de la il·lustració definitiva, a llapis, es pot realitzar a partir de:
-
Foto presa a camp i calcar directament:
-
Foto pròpia presa a camp i tractada, posteriorment, amb Photoshop per tal que apareguin els elements que puguin ser més rellevants. Tot seguit, realització del calc amb la taula de llum.
-
Esbós a mà alçada partint de diferents fonts, com guia de camp, fotos preses durant el treball de camp, etc.
La il·lustració definitiva estarà composada per diferents elements botà nics i s’hi poden combinar diferents tècniques com l’aquarel·la i ploma (blanc/negre). Aquests elements variaran en funció de l’espècie i són els següents:
|
Treball a l’estudi
Il·lustracions a tinta (dibuix ploma)
-
Cà mera clara o tub de dibuix: És un dispositiu òptic utilitzat com un recurs per a dibuixar. La cà mera clara realitza una superposició òptica del motiu que s'està veient i de la superfÃcie sobre la que es dibuixa. L'artista i/o il·lustrador, veu les dues escenes superposades, com es podria veure en una fotografia que s'hagués exposat dues vegades. Això permet transferir punts de referència de l'escena a la superfÃcie de dibuix, ajudant aixà en la recreació exacta de la perspectiva.
És un aparell imprescindible per fer il·lustracions a ploma de parts de les espècies que no es poden veure amb detall a ull nu (flor, fruit, nervadures,...) i sempre aniran acompanyades de mesura (un cop feta la il·lustració i amb el mateix augment, s’agafa un regle i es dibuixa al costat de la il·lustració la mida d’1cm, 5mm o 1mm. D’aquesta manera, encara que s’augmenti l’escala, les proporcions seran les mateixes, perquè la mida de la il·lustració serà proporcional sempre a la mesura presa).
-
Materials tècnics:
-
Suport: ha de ser satinat, d’un gramatge comprès entre 150 i 200gr, tipus Schoeler Durex o Munken Linx 150 gr
-
Llapis de grafit o mines, de duresa H o F
-
Plomins i punta fines:
-
Rascadors o bisturà per corregir errades de tinta
-
Tinta xinesa de dibuix
-
CÃ mera clara o tub de dibuix
-