Formació en turisme i hoteleria. Un model pioner a l'Estat espanyol
El cicle docent Els estudis de l'Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera Recerca i consultoria, un impuls al desenvolupament del sector Primer centre universitari de l’Estat amb l’acreditació de qualitat Política de Qualitat i Medi Ambient Tots els avantatges del Campus de Bellaterra |
|
El model d’ensenyament en turisme i hoteleria de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), pioner i únic a l’Estat espanyol, es va iniciar amb la creació, el 1993, de l’Escola Superior d’Hoteleria de Catalunya, un centre universitari d’ensenyament superior vinculat a la UAB. Quatre anys més tard, aquest model es completava amb el naixement de l’Escola Universitària de Turisme, adscrita a la UAB. L’any 1999 ambdues escoles es van unificar sota una única direcció i l’any 2000 es van unir per crear una nova escola: l’Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. El model docent que empara l’Escola Universitària de Turisme (antiguitat des de 1997 com a Diplomatura) i Direcció Hotelera (antiguitat des de 1993 com a Graduat) permet establir pont formatius (passarel·les) entre cursos i convalidacions d’assignatures, de manera que els estudiants poden obtenir les titulacions en Turisme i en Direcció Hotelera. L’existència de dues titulacions permet un alt grau d’especialització en la formació dels estudiants. Les sinergies entre els dos estudis possibiliten l’obtenció i l’aprofitament de recursos comuns i beneficien uns ensenyaments amb rigor universitari. Des de el curs 2009-2010 l’EUTDH ve impartint el Grau en Turisme amb molt d’èxit, posant en marxa des del curs 2010-2011 el programa de retitulació pels Diplomats/des en Turisme per tal d’assolir el Grau. Aquest curs 2013-2014 està previst iniciar el Grau oficial en Direcció Hotelera únic grau a tot l’estat Espanyol amb un perfil diferenciat i complementari al Grau en Turisme. L’Escola manté una relació continuada amb el sector turístic i hoteler que afavoreix les pràctiques nacionals i internacionals dels estudiants, permet la participació directa de representants de les empreses privades i els organismes públics en les activitats docents, i manté oberts els camins per a la inserció professional dels seus titulats. Programa professional i borsa de treball El Programa Professional suposa el desplegament de tot un operatiu acadèmic per personalitzar l’orientació laboral de l’alumne amb un seguiment individual que permet l’optimització dels esforços, les aptituds i les actituds de l’estudiant, alhora que facilita bastir perfils curriculars integrals. Des del primer moment els estudiants entren en contacte amb la realitat del sector. Els convenis per a la realització de les pràctiques en diferents empreses i ens públics de primer nivell –tant de l’àmbit nacional com de l’estranger– cobreixen les aplicacions reals dels coneixements teòrics adquirits i faciliten als estudiants l’accés al món laboral. Les relacions amb universitats i grups empresarials nacionals i internacionals permeten una visió àmplia i global en els stages de pràctiques. A través de la borsa de treball els estudiants es projecten professionalment al mercat laboral, sovint abans d’acabar els estudis. El coneixement de les potencialitats dels alumnes mitjançant el Programa Professional, el contacte permanent amb la realitat del sector i el manteniment actualitzat d’una base de dades dels currículums dels alumnes afavoreixen l’efectivitat de la borsa de treball. L’EUTDH disposa de més de 800 empreses i entitats col.laboradores en les pràctiques dels estudiants i Borsa de Treball. Rigor Docent Una de les senyes d’identitat del centre és la seva integració plena amb altres facultats, Escoles, departaments i entitats de la UAB. L’equip de professors de l’EUTDH és composa de: acadèmics acreditats de la UAB i de professionals de reconegut prestigi d’empreses i institucions del sector. Per altra banda, la docència d’idiomes es realitza per part del Servei d’ Idiomes Moderns (SIM –UAB) i ara Servei de Llengües, i de UAB Barcelona Idiomes de provada experiència professional i didàctica en grups reduïts per tal d’obtenir unes elevades quotes de qualitat formativa a idiomes (anglès, francès i alemany).
Els estudiants de l’Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera treballen des del primer moment en un entorn telemàtic amb l’ajut de les noves tecnologies capdavanteres de la comunicació, que poden aplicar als seus estudis:
Els estudiants utilitzen aquestes eines tenen accés als programes amb què treballen la majoria de les empreses turístiques i hoteleres, com ara el Savia/Amadeus de gestió de reserves (del qual l’Escola és centre autoritzat), i els de gestió hotelera integral, com els programes Òptims, Fidelio i altres de forta implantació sectorial. El rigor en els estudis ha impulsat l’adaptació de les dinàmiques docents al repte de les noves tecnologies de la informació i la comunicació, a través d’una unitat dedicada al desenvolupament d’estratègies per al coneixement. En aquest sentit, en l’àmbit de la formació continuada, ja s’ofereixen cursos de postgrau que combinen l’activitat presencial i a distància en un format docent bimodal amb una plataforma específica on-line. Així mateix els estudis en Turisme i en Direcció Hotelera segueixen aquest model bimodal de docència utilitzant el campus virtual de la UAB, com a suport i complement a la pròpia formació presencial. Pràctiques residents a l’Hotel Escola CAMPUS L’Hotel Escola CAMPUS, situat al mateix recinte de l’Escola, és l’espai de pràctiques hoteleres residents dels alumnes. Té 104 habitacions, un hall de congressos i convencions de més de 2.500 m2 per a 900 persones i tres àmbits de restauració: la cafeteria Sirius l’Orió (escenari de restauració ràpida), el restaurant la Marmita (que ofereix cuina tradicional), i un menjador d’estudiants (que és el primer nivell de confecció i servei de restauració). L’Hotel Escola CAMPUS constitueix el marc ideal per a les pràctiques residents dels alumnes de l’Escola i garanteix l’escenari precís per a l’aplicació pràctica dels coneixements teòrics adquirits, alhora que permet exercir en termes reals les tècniques de servei i gestió dels diferents departaments. |
|
|
El cicle docent Els nostres centres han desenvolupat una concepció especial de l’ensenyament del turisme, entès com una alternança entre els coneixements teòrics i els coneixements aplicats. Aquesta visió cíclica de la formació dels estudiants es completa amb l’assoliment d’un coneixement real. |
|
Els estudis de l’Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera Nascuda arran de la unió de l’Escola Universitària de Turisme i l’Escola Superior d’Hoteleria de Catalunya, l’Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera està adscrita a la UAB i situada al seu Campus de Bellaterra, amb totes les instal·lacions i els serveis propis d’una de les millors universitats del país. L’Escola entén l’ensenyament del turisme i l’hoteleria com l’alternança entre els coneixements teòrics i l’aplicació d’aquests a la realitat, i promou i impulsa la investigació i el desenvolupament del sector. Des de la seva creació, estableix i manté relacions nacionals i internacionals amb diferents centres universitaris i organitzacions sectorials. Un ampli pla de conferències i seminaris a càrrec de personalitats rellevants del món del turisme i l’hoteleria permet als alumnes conèixer les experiències reals d’aquestes persones en empreses privades o al capdavant d’estaments públics. La formació teòrica es complementa amb les pràctiques residents a l’Hotel Escola Campus, i els stages de pràctiques nacionals i internacionals en empreses de prestigi durant els estudis. Un workshop anual posa en contacte directe les empreses amb els titulats i els alumnes d’últim curs. Aplicació dels Crèdits ECTS i adaptació a l’EEES L’EUTDH var formar part del Pla Pilot d’aplicació dels Crèdits ECTS (European Credit Transfer System) a les titulacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, des del curs 2005-2006. Ha participat en la implantació d’aquest nou sistema d’avaluació als estudis de la Diplomatura de Turisme i del Graduat en Direcció Hotelera, per aplicar la mateixa metodologia que s’utilitza en el nou Espai Europeu d’Ensenyament Superior (EEES) en què es posa més èmfasi en l’alumne que en el professor. Amb la designació per part de la UAB de l’EUTDH com una de les escoles pioneres en aplicar aquest sistema, va reconèixer la qualitat i singularitat de les titulacions que s’imparteixen a l’Escola, i la provada competència en la docència i en l’adaptació als canvis que el nou mercat i condicions precisen. El concepte de la innovació en la gestió ha estat un pilar clau per assolir la competitivitat de l’Escola en el seu àmbit d’actuació, per aconseguir el lideratge en la formació universitària en Turisme i Direcció Hotelera, a nivell de grau, màster i formació continuada atès l’enfocament que s’ha portat a terme, dirigit cap a la millora de la qualitat i la innovació. Al llarg dels cursos 2005-06, 2006-07 i 2007-08 i 2008-2009 s'ha anat desenvolupant la metodologia per totes les matèries del pla d'estudis de forma gradual amb èxit. Anteriorment al cursos 2003-04 i 2004-05 es va posar en pràctica aquesta nova metodologia ECTS, com a experiències pilot i de prova, a diverses assignatures del pla d'estudis per tal d'ajustar-les. El Centre ha rebut al llarg del curs 2008-09 la distinció com a Centre acreditat ECTS per la Generalitat de Catalunya Grau en Turisme El Grau en Turisme, nou títol universitari, europeu i oficial i homologat, va ser aprovat per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), el passat octubre de 2008, d' acord a la Memòria i Pla d' estudis presentat per l'Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera de la UAB com a procés d'adaptació de la titulació a l' EEES.
Diplomatura en Turisme (titulació a extingir) L’Escola continua oferint la diplomatura (no com a opció de nou accés i sense docència presencial) oficial i homologada en Turisme
L’Escola ofereix el graduat en Direcció Hotelera, títol propi de la UAB de clara orientació directiva que incorpora les tendències més innovadores de la gestió hotelera actual i s’estructura en dues especialitats:
Una docència pràctica al servei de la conceptualització teòrica dels coneixements permet als alumnes aplicar els coneixements adquirits en situacions reals i potenciar la capacitat de presa de decisions i la integració en el sector empresarial.
Convalidacions i continuïtat internacional Els alumnes que han acabat els estudis de Turisme o de Direcció Hotelera poden obtenir altres titulacions fent uns estudis complementaris.
Formació en anglès La previsió es que al llarg del curs 2011-2012 el centre oferti assignatures impartides totalment en anglès tal i com va passar al 2010-2011, per l’equivalent en crèdits a un any, donant continuïtat a les accions realitzades amb anterioritat, com a pas previ a la docència en anglès en el alguns dels cursos del Grau.
Intercanvis Internacionals L’EUTDH ha establert des del curs 98-99 acords bilaterals per intercanvis d’estudiants per mediació dels programes ERASMUS, SOCRATES, SENECA,… amb universitats estrangeres Els intercanvis amb universitats europees es materialitza en més de 30 universitats de 15 països diferents per tal d’enviar i rebre més de 50 estudiants en ambdós sentits de forma anual. |
|
Recerca i consultoria, un impuls al desenvolupament del sector Centre Internacional d’Estudis i Recerca del Turisme El projecte de l’Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera, juntament amb el paper actiu dels diferents departaments de la UAB, va permetre la creació del Centre Internacional d’Estudis i Recerca del Turisme (CINERT). Aquest centre actua com a punt de trobada i espai integrador de la relació entre els sectors implicats (l’Administració pública, el sector empresarial i la universitat), amb la voluntat d’esdevenir un fòrum internacional. El CINERT és l’impulsor de la recerca i la consultoria en turisme i hoteleria, i incorpora la tradició investigadora de la UAB al món del turisme. Alhora coordina i dinamitza una àmplia oferta de cursos de postgrau, especialització i formació continuada. Els estudiants de l’Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera tenen reservat un espai de participació directa en el CINERT. Els beneficis de les activitats de consultoria es reinverteixen directament en la millora de la recerca, com ara la concessió de beques predoctorals. L’Índex UAB d’activitat turística és un estudi anual de referència elaborat pel Departament d’Economia i Empresa de l’Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera. Aquest indicador és representatiu de la influència que l’activitat turística té sobre el PIB turístic i permet determinar la demanda de turisme a Catalunya i Espanya. Des de l’any 2008 el CINERT realitza també l’informe d’Activitat Hotelera a Catalunya per tal d’actualitzar el sector i fer prediccions de demanda hotelera. Àrea de Consultoria L'Àrea de Consultoria (ARC) desenvolupa diverses activitats adreçades a acomplir un doble objectiu: posar en pràctica les tasques de recerca realitzades al CINERT i especialitzar-se en els temes d’intersecció turisme i medi ambient, turisme i seguretat, i turisme i economia turística local. La qualitat dels serveis de consultoria i recerca de l’ARC està garantida per uns equips pluridisciplinaris d’especialistes en diversos àmbits d’estudi. Els destinataris dels serveis de l’ARC són:
L’Àrea de Consultoria s’especialitza en tres línies de serveis:
|
Primer centre universitari de l’Estat amb l’acreditació de qualitat
Des del seu primer any d’activitat, l’Escola ha mantingut una política de qualitat en què estan implicats tots els professionals i que afecta totes les activitats docents i no docents del centre. L’octubre de 1999 el Laboratori General d’Assaigs i Investigacions (LGAI) va certificar l’homologació nacional i europea segons la norma de qualitat UNE-EN ISO 9002, tant pel que fa als procediments d’ensenyament com als relacionats amb la gestió. Així el va convertir en el primer centre universitari espanyol pioner que obté aquesta certificació. Durant l'any 2002 el centre va adoptar el seu pla de qualitat a la nova norma ISO 9001.2000. El mapa de processos creat garanteix els objectius de l'escola, que se centren especialment a:
A l’any 2003 la nostra titulació de Turisme va ser avaluada per l’AQU (Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya), essent els primer de Catalunya i a l’any 2006 el Graduat en Direcció Hotelera. L’any 2009 l’Agència de Qualitat Universitària de Catalunya ha avaluat el centre en la seva totalitat amb un informe favorable. Compromís ambiental L’EUTDH ha estat treballant des de 2004 per l’implantació d’un sistema de gestió ambiental. Aquesta gestió s’està duent a terme amb uns objectius principals que són:
Sistema Integrat de Qualitat i Medi Ambient El procés endegat a 1999 per obtenir la certificació del centre mitjançant la norma UNE-EN ISO 9001 2000, ha aconseguit una fita més de millora en front al 2006 a l’ obtindre la certificació mediambiental UNE-EN-ISO 14001-2004 El Centre ha estat pioner en l’obtenció a nivell universitari del primer sistema integrat de qualitat i Medi ambient (ISO 9001-2000 + ISO 14001-2004). En aquesta línia d’actuacions el centre ha rebut el premi a la Competitivitat 2007 a l’Innovació en organització que atorgà la Generalitat de Catalunya a aquelles institucions que marquen amb les seves actuacions millores capdavanteres en el seu àmbit d’actuació. Totes aquestes polítiques i sistemes s’ han aplicat en la concepció, el.laboració i implantació de la nova titulació de Grau en Turisme i en el futur en el Grau en Direcció Hotelera. Aquests estudis estaran sotmesos als mateixos controls i avaluacions de tots les titulacions que oferta l’ EUTDH així com els serveis que els donen suport. |
|
Política de Qualitat i Medi Ambient
L’EUTDH ha decidit l’elaboració d’aquest manual amb l’objectiu de descriure el seu Sistema Integrat de Qualitat i de Medi Ambient i assegurar així el compliment de tots els compromisos de servei adquirits:
|
|
Tots els avantatges del Campus de Bellaterra
La situació de l’Escola Universitària de Turisme i Direcció Hotelera al Campus de la Universitat Autònoma de Barcelona facilita que tots els estudiants es beneficiïn de les infraestructures docents i d’investigació (facultats, departaments, instituts i centres d’investigació), els serveis bàsics per als estudis (biblioteques i aules d’informàtica) i molts altres serveis: instal·lacions esportives i sanitàries, residències, establiments comercials i culturals.
Accés al Campus de la UAB:
A més, el Campus disposa d’un servei intern gratuït d’autobusos que comunica l’estació de Renfe Cerdanyola-Universitat amb els diferents edificis. |