Reglament d'ús del Servei de Biblioteques de la UAB

  Definició
Funcions
Suport
Consulta
Préstec
Horari de préstec
Préstec consorciat
Catàlegs
Instal·lacions de biblioteca
Cursos d’utilització dels serveis


dalt


Definició

El Servei de Biblioteques de la Universitat Autònoma de Barcelona es defineix com una unitat funcional en la qual s’organitzen, es processen i es posen a l’abast dels usuaris tots els fons bibliogràfics i documentals de la UAB, independentment del suport material, del lloc on siguin dipositats o del fons (partida pressupostària) mitjançant el qual hagin estat adquirits.

El Servei de Biblioteques, com a unitat administrativa i de gestió, és un servei de la UAB que té per finalitat garantir la informació documental necessària per tal que la institució universitària pugui assolir els seus objectius en l’educació, la recerca, la innovació i la transferència de coneixement.


dalt


Funcions

Són funcions del Servei de Biblioteques:

  1. Processar, conservar i difondre els fons bibliogràfics i documentals de la UAB per tal d’atendre les necessitats docents i d’investigació de la Universitat.
  2. Posar a l’abast de la comunitat universitària tots els fons propis abans esmentats, degudament catalogats i classificats, per tal de facilitar-ne la màxima utilització.
  3. Organitzar activitats i promoure l’edició de publicacions que difonguin els serveis (exposicions bibliogràfiques, cursets de formació dels usuaris, publicació de butlletins de sumaris, novetats bibliogràfiques, guies de l’usuari, etc.)
  4. Facilitar l’accés a altres fons o a la informació actualitzada d’altres biblioteques, centres de documentació i bases de dades.
  5. Participar en programes i convenis que tinguin com a finalitat la millora dels serveis oferts pel Servei de Biblioteques (catàlegs col•lectius, intercanvi de publicacions, préstec interbibliotecari, etc.).
  6. Totes aquelles que dintre del seu àmbit d’activitats ajudin a assolir les finalitats que la UAB fixa en l’article 4 dels seus estatuts. Per tal de portar a terme aquestes funcions, el Servei de Biblioteques té una organització racional dels serveis tècnics i del personal, unes instal•lacions adequades i un pressupost específic, i també la contribució pressupostària dels centres, departaments, unitats departamentals, instituts, centres de recerca, serveis i centres d’estudis.


dalt


Suport

Les Biblioteques de la UAB disposen de recursos en diversos suports, dels quals destaquem:

  • Llibres
  • Fulletons informatius i publicitaris de destinacions turístiques i d’altres institucions o entitats relacionades amb el sector turístic i hoteler.
  • DVDs
  • Vídeos
  • CD-ROMS
  • Manuals dels programes informàtics
  • Tesines, tesis doctorals, etc…
  • Estadístiques sectorials d’àmbits diversos
  • Fons bibliogràfic històric


dalt


Consulta

Tot el catàleg de llibres i de fons documentals estan informatitzats i es poden consultar in situ a cada biblioteca de la Universitat Autònoma de Barcelona. També els usuaris poden cercar obres via on line visitant el Catàleg de les Biblioteques de la UAB o bé, el lloc web del propi Servei de Biblioteques de la nostra Universitat.


dalt


Préstec

0. PREÀMBUL

El servei de préstec de les biblioteques de la UAB està regulat principalment en els articles 27, 28, 29, 30, 31 i 32 del Reglament del Servei de Biblioteques, referents, en particular, a documents exclosos de préstec, préstecs extraordinaris, préstec institucional, obligacions dels usuaris, incompliment de les condicions d'ús i responsabilitats dels usuaris.

S'ha considerat convenient elaborar la present normativa de préstec per tal d'establir unes pautes generals que determinin el règim de préstec que cal introduir amb caràcter general a totes les biblioteques de la UAB definides en l'article 3 del Reglament del Servei de Biblioteques (A partir d'ara, RSB.)

1. USUARIS

Es considera usuari del Servei de Biblioteques tota persona que sigui membre de la comunitat universitària:

  • Professors de la UAB i de centres adscrits a la UAB.
  • Estudiants de la UAB i de centres adscrits a la UAB.
  • Professors i estudiants visitants a la UAB dins d'un programa visitant reglat.
  • Becaris de recerca de la UAB i estudiants de doctorat d'altres universitats amb les quals s’'estableixi un règim de reciprocitat.
  • Professors i investigadors d'instituts i centres de recerca, propis i adscrits a la UAB.
  • Personal de l'administració i serveis de la UAB.
  • Professors i personal d'administració i serveis jubilats, de la UAB.
  • Professors d'altres universitats amb les quals s'estableixi un règim de reciprocitat.
  • Membres de l'Associació d'Amics de la UAB 2

1.1 Usuaris individuals

Prenent com a referència l'article 26 de l'RSB, els usuaris que poden accedir al préstec es configuren en sis grups:

  1. Estudiants de 1r i de 2n cicles de la UAB i de centres adscrits i estudiants visitants a la UAB dins d'un programa visitant reglat.
  2. Estudiants de 3r cicle de la UAB, postgraduats que preparen la tesi a la UAB, estudiants de doctorat d'altres universitats i professors d'universitats amb les quals s'estableixi un règim de reciprocitat.
  3. Professors i investigadors de la UAB i de centres propis i adscrits, en actiu o jubilats, professors visitants a la UAB dins d'un programa visitant reglat i becaris de recerca a la UAB.
  4. Personal de l'administració i serveis de la UAB i de centres propis i adscrits en actiu o jubilat.
  5. El personal d'institucions i de centres de recerca no integrats dins la UAB però amb els quals hi ha una vinculació establerta mitjançant consorci o conveni s'adscriuran en un dels quatre primers grups.
  6. Amics de la UAB i usuaris sense cap vinculació amb la UAB, els quals podran adquirir la condició d'usuaris, en les condicions que estableix l'article 26.4 de l'RSB mitjançant l'abonament de la tarifa que, per a les diferents modalitats d'associat, aprovi el Consell Social de la UAB.

En tots aquells casos no previstos, serà el coordinador qui acrediti l'usuari i determini en quina categoria s'inscriu.

1.2 Usuaris institucionals

Tal com queda regulat en l'article 28 de l'RSB, els usuaris institucionals poden ser:

  1. Responsables de centres, departaments, unitats departamentals, instituts, centres especials de recerca, serveis i centres d'estudis de la UAB.
  2. Coordinadors de titulacions de la UAB.
  3. Responsables de grups de recerca de la UAB.

2. TIPUS DE DOCUMENTS EXCLOSOS DE PRÉSTEC

Els usuaris de ple dret del Servei de Biblioteques poden utilitzar el servei de préstec, que abasta els documents en qualsevol suport, amb les excepcions que s'indiquen a l'article 27.2 del Servei de Biblioteques.

El cap de la biblioteca podrà excloure de préstec documents, en determinats casos, sempre que ho consideri justificat.

3. DURACIÓ DEL PRÉSTEC

Els terminis de préstec s'agrupen en cinc categories: a), b), c), d), i e), les quals, en alguns casos, reben un tractament diferent segons el grup d'usuaris.

Les comissions d'usuaris de cada biblioteca determinaran els terminis de préstec dels fons bibliogràfics i documentals adscrits a la seva biblioteca en funció de les expectatives de consulta de cada document:

  1. 14 dies (els usuaris dels grups 1 i 6); vint-i-vuit dies (els usuaris dels grups 2 i 4), i un curs acadèmic (els usuaris del grup 3).
  2. 7 dies (els usuaris dels grups 1, 2, 4 i 6) i un curs acadèmic (els usuaris del grup 3).
  3. 3 dies.
  4. Caps de setmana i/o dies en què la biblioteca romangui tancada.
  5. 24 hores.

El cap de la biblioteca, per a determinats fons, podrà establir un termini de préstec únic de 14, 7, 3, caps de setmana o 24 hores per a tot tipus d'usuaris.

El cap de la biblioteca, d'acord amb el coordinador de la biblioteca, queda facultat per canviar la duració de préstec d'un ítem, i n'informarà a la Comissió d'usuaris de la biblioteca, però no podrà modificar els paràmetres dels tipus d'usuaris.

Els usuaris institucionals podran formalitzar els préstecs extraordinaris contemplats a l'article 28 del Reglament del Servei de Biblioteques, en les condicions indicades a l'esmentat article.

4. CONDICIONS DEL PRÉSTEC

4.1 Préstecs individuals

Les persones usuàries que siguin del grup 1 podran tenir un màxim de sis obres en préstec. Les persones usuàries del grup 1 que estiguin matriculades a dues carreres de la UAB podran tenir un màxim de dotze obres en préstec.

Les persones usuàries que siguin del grup 2 podran tenir un màxim de dotze obres en préstec, les quals hauran de retornar-se immediatament que els siguin 4 reclamades, si han passat 14 dies des que se'ls hi van deixar, en el cas de documents del grup a).

Les persones usuàries que siguin del grup 3 podran tenir en préstec fins a trenta-cinc obres amb terminis de préstec tipificats en els grups a) o b) en l'apartat 3 de la present normativa, les quals hauran de retornar obligatòriament abans del dia 15 de juny o immediatament un cop els siguin reclamades, si han passat 30 dies des que es va iniciar el préstec.

Les persones usuàries que siguin del grup 4 podran tenir un màxim de sis obres en préstec.

Les persones usuàries que siguin del grup 5 s'adscriuran en un dels quatre primers grups segons s'ha indicat en l'apartat 1.1 de la present normativa. Es en funció d’aquesta adscripció que s’establirà el nombre de documents que podran tenir en préstec.

Les persones usuàries del grup 6 podran tenir un màxim de tres obres en préstec.

Tots els ítems amb terminis de préstec tipificats en els grups a), b) o c) de l'apartat 3 de la present normativa són susceptibles d'ésser renovats si cap altre usuari no els ha sol•licitat.

Els usuaris podran reservar qualsevol obra amb terminis de préstec tipificats en els grups a), b) o c) de l'apartat 3 de la present normativa quan estiguin prestades.

Tots els documents es presten a títol individual, per a fer-ne un ús personal i és responsabilitat de la persona usuària l'ús indegut que en pugui fer.

4.2 Préstecs extraordinaris

RSB Art. 28 Préstec extraordinaris

Per necessitats derivades d'un bon suport a la docència i/o a la recerca determinats fons biliogràfics i documentals podran ser susceptibles de préstecs extraordinaris en les següents condicions:

  1. Els responsables dels centres, departaments, unitats departamentals, instituts, serveis, centres especials de recerca i centres d'estudis podran sol•licitar a la comissió d'usuaris de la biblioteca corresponent en qualitat de préstec permanent el nombre necessari de fons bibliogràfics i documentals, tals com diccionaris de llengua, manuals informàtics, llibres d'estil i gramàtiques.

    Aquests documents seran inventariats, però quedaran exclosos de préstec a la comunitat universitària en general.

  2. Els coordinadors de titulació podran sol•licitar a la comissió d'usuaris de la biblioteca corresponent un préstec temporal d'un nombre determinat de fons 5 bibliogràfics i documentals, tals com guies taxonòmiques, manuals de pràctiques, manuals d'informàtica i vídeos docents.

    Aquests documents constaran al catàleg col•lectiu i es dipositaran en laboratoris, aules d'informàtica i aules de pràctiques.

    El préstec d'aquests documents serà per un curs acadèmic, renovable i no reclamable mentre duri la docència. L'autorització dels préstecs d'aquests documents per part de la comissió d'usuaris de la biblioteca estarà supeditada a l'existència d'un altre exemplar d'aquests documents a la biblioteca corresponent.

  3. Els responsables de grups de recerca aprovats pel vicerectorat d’investigació de la UAB podran sol•licitar a la comissió d'usuaris de la biblioteca corresponent un préstec temporal d'un nombre determinat de fons bibliogràfics i documentals (que no inclouran publicacions periòdiques).

    Aquests documents constaran al catàleg col•lectiu i estaran dipositats als departaments, unitats departamentals, instituts, centres especials de recerca o centres d'estudis mentre duri la investigació en curs.

    En tots els casos caldrà enviar al coordinador de la biblioteca una petició escrita del tipus de préstec extraordinari que es vol sol•licitar, acceptant les condicions que s'estipulen en l'apartat 4.2 d'aquesta Normativa de préstec.

    En els casos b) i c) caldrà indicar la data màxima de finalització del préstec, en funció de la duració prevista dels estudis o de la investigació en curs, i el centre de cost que es farà responsable de la reposició dels documents que, per algun motiu, s’extraviïn durant el període de duració del préstec extraordinari.

    A més, en el cas c) els responsables hauran de possibilitar la consulta d'aquest documents per part d'altres usuaris de ple dret del Servei de Biblioteques.

    Només poden ésser susceptibles de préstec extraordinari els documents comprats a càrrec del centre de cost del responsable de la petició.

    Un cop l'any el coordinador, com a president de la comissió d'usuaris de la biblioteca, passarà a la comissió d'usuaris una relació dels préstecs extraordinaris que ha autoritzat durant l'any.

5. SANCIONS

L'incompliment de les condicions d'ús del servei de préstec per part de l'usuari comportarà l'adopció de les mesures indicades a l'article 31 del Reglament del Servei de Biblioteques.

La tipologia de la duració dels préstecs, tal com queda indicat a l'apartat 3 de la present normativa, fa referència a diversos grups. Els usuaris, quan retardin la devolució d'una o diverses obres la tipologia del préstec de les quals sigui dels 6 grups a), b) o c), perdran el dret d'utilitzar el servei de préstec 4 dies per cada dia de retard, comptant festius i vacances.

Si es tracta d'obres la tipologia de préstec de les quals sigui dels grups d) o e), la sanció serà de 12 dies de bloqueig per cada dia de retard, comptant festius i vacances.

Els usuaris del grup 3 que retardin la devolució d'un document que se'ls hagi reclamat, no podran utilitzar el servei de préstec fins que el tornin.

Els usuaris del grup 6 que retardin més de 15 dies la devolució d'un document una vegada els hagi estat reclamat, perdran definitivament el dret d'utilització del servei de préstec.

Els membres de la UAB que poden fer ús del préstec in situ en altres biblioteques del CBUC estan obligats a retornar els documents dins de la data límit establerta. El retard en la devolució dels documents comportarà la suspensió del dret a préstec a les biblioteques de la UAB, i pot comportar la suspensió del dret d’utilitzar el servei.

Els membres d’altres institucions del CBUC amb dret a préstec in situ a les biblioteques de la UAB estan obligats a retornar els documents dins de la data límit establerta. El retard en la devolució dels documents comportarà la suspensió del dret a préstec a les biblioteques de la UAB, i pot comportar la suspensió del dret d’utilitzar el servei.


dalt


Horari de préstec

Consulteu l’horari de cada biblioteca de la UAB, en el següent enllaç


dalt


Préstec consorciat

Una modalitat factible d’ampliació del Servei de Biblioteques consisteix a obtenir documents que no són als fons de la UAB, per la qual cosa caldrà seguir les indicacions del personal de la biblioteca per realitzar els tràmits per sol•licitar obres del Catàleg Col•lectiu de les Universitats de Catalunya.


dalt


Catàlegs

El Servei de Biblioteques de la UAB facilita l’accés als fons de la nostra Universitat, a més de l’accés als fons de les universitats pertanyents al Catàleg Col•lectiu de les Universitats de Catalunya.


dalt


Instal·lacions de biblioteca

Les Biblioteques de la UAB disposen d’ordinadors connectats a la xarxa i al sistema Millennium. Permet fer la recerca del fons de la UAB i d’altres, i recerca via Internet.


dalt


Cursos d’utilització dels serveis

El Servei de Biblioteques de la UAB imparteix durant l’any acadèmic diversos cursos de formació sobre la consulta, l’organització, etc., dels documents amb personal especialitzat en aquestes funcions. Els grups i períodes els fixa cada biblioteca.

EUTDH ·  Edifici Blanc . Vila Universitària · 08193 Bellaterra · Barcelona (Spain) · T. +34 93 592 97 10 · F. +34 93 5817495
  
Segell Iqua    a+ 9001    a+ 14001    Premis Competitivitat