Vam anar a la Social Media Week (I)
La setmana passada ens vam poder escapar a dues de les sessions de la Social Media Week, una trobada d’interessats en les xarxes socials i la seva repercussi贸 social, cultural i econ貌mica. Aquest esdeveniment es va celebrar simult脿niament a tretze ciutats d’Europa, Am猫rica i 脌sia, entre el 24 i el 29 de setembre. Els actes de Barcelona van tenir lloc a l’Auditori de la Facultat de Comunicaci贸 Blanquerna, l’Hotel Pulitzer i la F脿brica Moritz.
Podeu fer-vos una idea de com van ser les jornades i quina repercussi贸 van tenir en aquest resum que han escrit els organitzadors i en aquesta p脿gina especial de El Peri贸dico de Catalunya.

Dimecres 27 va ser el torn de la jornada “Societat, informaci贸 i tend猫ncies” (vegeu-ne un resum i fotos aqu铆).
La primera xerrada a la qual vam assistir va ser la de la psicol貌ga social Dolors Reig (@dreig) titulada “Bienvenidos a la sociedad aumentada”. Aquestes s贸n algunes de les seves [optimistes] idees que vam recollir:
- Les tecnologies que tenen 猫xit s贸n les que s’adapten a com som i ens amplien (per aix貌 parlem de “societat augmentada”).
- Som individus permanentment connectats al nostre grup social: gr脿cies a les xarxes socials ja no ens sentim sols, per貌 tamb茅 pot passar que cada vegada ens costi m茅s desconnectar. 脡s important aprendre a desconnectar.
- Compartir canvia el m贸n: ens fa m茅s participatius, m茅s solidaris. I 茅s que neixem amb un instint cooperador natural (en aquest punt D. Reig va parlar del funcionament de les neurones mirall i l’experiment amb micos que les va descobrir)
- Fins al segle XIX els “mitjans de comunicaci贸” eren les 脿gores, els mercats. La interacci贸 que promovien es va anar perdent amb l’aparici贸 successiva dels diaris, les revistes, la r脿dio i la televisi贸. Aquest a茂llament va ser substitu茂t pel consum (“consumim per pert脿nyer a un grup”). Actualment, per貌, s’est脿 recuperant aquesta interacci贸 que hi havia hagut en el passat: les 脿gores d’ara s贸n les xarxes socials. Es torna a valorar la confian莽a, la reciprocitat, la bona reputaci贸.
- A m茅s, vivim en un “nosaltres” cada vegada m茅s gran: som ciutadans del m贸n.
- Tamb茅 cal recordar que som justos per naturalesa: les xarxes socials ens permeten desenvolupar el nostre sentit de la just铆cia.
- Tenim la capacitat d’organitzar-nos sense cap organitzaci贸: 茅s el que s’anomena autocomunicaci贸 de masses.
- Som “inform铆vors”: ens agrada informar-nos, estar al dia, aprendre. Internet ens ha proporcionat informaci贸 i organitzaci贸. Aix铆 doncs, hem canviat. I quan les persones canvien, canvia el m贸n.
- Internet tamb茅 augmenta la nostra聽intel路lig猫ncia col路lectiva: ja no ens ho聽empassem聽tot; exigim m茅s sinceritat i m茅s transpar猫ncia.
- Ens hem acostumat a聽participar: si una cosa no ens agrada ho diem. Ens queixem, comentem, votem…
- Pel que fa al periodisme, el concepte “exclusiva” ha mort.聽S’han acabat les audi猫ncies massives: cal arribar a “micron铆nxols” de mercat.
- Relacionat amb aquesta idea, podem dir que el poder s’ha democratitzat. Actualment hem de parlar de聽cooptaci贸.
Dolors Reig va acabar la seva xerrada evocant una bonica imatge: el vol de les oques i el dels estornells. Hem de deixar de volar com les oques per aprendre a volar com els estornells…
聽
Font d’aquestes imatges: Detalent i 20minutos, respectivament
————————————————-
En voleu saber m茅s?
Llibre de Dolors Reig a les biblioteques UAB




















