BCS

Biblioteca de Ciències Socials

Archive for març, 2011

març 30 2011

Mòdul dins el Postgrau Animals, Dret i Societat de la UAB

Posted in cursos i màsters |

El Professor Enrique Alonso, Conseller permanent d’Estat, impartirà el mòdul Teoria i Praxi del Dret Animal i el Dret del Benestar Animal als Estats Units i Europa, els dies 24, 25 i 31 de març i l’1 d’abril, a la Facultat de Dret de la UAB.

El mòdul s’incorpora dins del Postgrau Animals-Dret-Societat. Alonso és un reconegut especialista en el dret i el benestar animal i pertany al Consell Assessor de la web jurídicawww.derechoanimal.info des de la seva fundació i és assessor extern del Grup de Recerca ADS de la UAB.
El Professor Alonso, llicenciat en Dret per la Universidad Complutense de Madrid (1976), és coordinador del Grup d’Experts d’Alt Nivell en Benestar Animal, creat pel Govern el novembre de 2010, del qual també forma part la Professora Teresa Giménez-Candela, directora del Postgrau.

Us posem les matèries que podeu consultar en la nostra biblioteca:


No hi ha comentaris

març 28 2011

El Notari Raimon Noguera i el llegat de Picasso, Miró i Pau Casals

La Biblioteca de Ciències Socials, a través de l’Àrea d’Història del Dret acaba d’adquirir el llibre d’Agustí Pons, El Notari Raimon Noguera i el llegat de Picasso, Miró i Pau Casals, dins de la col·lecció Biografies i memòries de Edicions 62.

A la contracoberta del llibre l’autor escriu:

El Notari Raimon Noguera (Barcelona,1897-1990) ha estat una de les personalitats més destacades de la societat catalana del segle XX. Va revalorar la importància històrica dels fons notarials, fins a aleshores allunyats dels interessos dels historiadors… va contribuir a situar l’Arxiu del Col·legi de Notaris de Catalunya com un dels més rellevant de tot Europa… membre de la Penya Gran de l’Ateneu Barcelonès, va ser amic dels escriptors Josep Maria de Sagarra i Josep Pla.

Notari i confident dels artistes Pablo Picasso i Joan Miró i del músic Pau Casals, la seva intervenció va ser decisiva perquè el llegat que aquestes tres personalitats van voler deixar a Catalunya esdevingués una realitat.

Una obra sens dubte interessant. Podeu consultar altres obres del notari Noguera i Guzmán, Raimón, 1897-1990 tant  com  autor com per matèria.


No hi ha comentaris

març 25 2011

El Dret en el cinema

Posted in cinema i teatre, dret |

La màgia del cinema fa que en un moment puguem viatjar a llocs llunyans, visualitzar els paisatges més recòndits, submergir-nos en èpoques del passat o transportar-nos al futur, però el cinema pot ser també una eina útil per a l’estudi del dret.
Avui publiquem la introducció que el professor de la Facultat de Dret, Antonio Serrano González, va fer amb motiu de l’exposició El Dret en el cinema realitzada a la nostra biblioteca.
“El 1903 la incipient indústria del cinema fou capaç de rodar una pel·lícula que per primera vegada narrava una història sencera, de cap a peus, amb inici, desenvolupament i final, en dotze plans i deu minuts. The Great Train Robbery, de Edwin S. Porter, tota una proesa.
Aquell mateix any, Max Weber escrivia: “Casi todas las ciencias deben algo a los diletantes, incluso, en ocasiones, puntos de vista valiosos y acertados. Pero el diletantismo como principio de la ciencia sería su fin. Quien quiera ver cosas que vaya al cine: allí se las presentarán a todo pasto, incluso en forma literaria”.
Max Weber, amb els seus grans ulls panoràmics, se n’adonà a la seva manera de la potència futura del cinema, però el condemnà a l’àmbit de l’entreteniment: la universitat alemanya de llavors era una república governada amb mà de ferro per l’aristocràcia dels especialistes, els quals anaven al teatre i a la sala de concerts a formar-se i al cinema tan sols alguna vegada per passar l’estona.
El cinema neix i viu lluny de les aules i dels despatxos universitaris, allunyat dels catedràtics de Dret, que van veient amb sorpresa i certes dosis d’aprensió el creixent interès popular pels crims, judicis i tribunals que el cinema americà anava aixecant amb els seus thrillers, westerns, comèdies i courtrooms films.
A meitat del segle XX, un dels més grans juristes moderns, Francesco Carnelutti s’espanta d’aquesta flama popular que atia el cinema a la llar del Dret i escriu: “Lo malo es que se asiste al proceso de la misma manera en que se goza del espectáculo en el cinematógrafo, el cual, por lo demás, finge con mucha frecuencia tanto el delito como el correspondiente proceso. Pero puesto que la actitud del público respecto de los protagonistas del drama penal es la misma que tenía la multitud frente a los gladiadores que combatían en el circo,… el proceso penal no es, desgraciadamente, otra cosa que una escuela de incivilidad”.
Però el cinema va esdevenir al llarg del segle un setè art, i aquest públic comparat amb la plebs dels amfiteatres romans és el públic més aviat estàndard, ni alt ni baix, de la societat tecnològica dels nostres dies: audiències que van al cine, lloguen un dvd, descarreguen una pel·lícula, veuen la televisió.
Les Facultats de Dret més inquietes comencen a interessar-se llavors per l’estudi del cinema jurídic: quins valors, idees i sentiments de justícia transmet? Quines representacions i descripcions fa de jutges, advocats, clients? Quines anàlisis i crítiques suscita de les nostres institucions?.
Paral·lelament, el setè art ha anat llaurant al llarg del segle excel·lents pel·lícules, precioses joies del cinema jurídic que actualment, apareixen dotades d’un magnífic classicisme. M, el vampir de Düsseldorf, Anatomia d’un assassinat, Matar a un rossinyol, Vencedors o vençuts, 12 homes sense pietat, Testimoni de càrrec, El veredicte, Story of Qiu Ju són potser els primers noms d’una llista de clàssics que es converteixen en excel·lents instruments didàctics per als alumnes que estudien Dret. Amb aquesta mena de pel·lícules s’aprèn dret d’una altra manera, doncs la seva textura cinematogràfica fa precisament que germinin sempre nous problemes i matisos, sovint plantejats pels alumnes, que tenen tants ulls com el professor. La pel·lícula es situa així a les antípodes d’una classe al dictat. La pel·lícula democratitza la docència, i al final solen ser els alumnes els que aconsegueixen que el film, com predicava Italo Calvino dels llibres clàssics, constitueixi “una riqueza para el que lo ha visto y amado” i no pugui ser-te mai indiferent perquè “te sirve para definirte a ti mismo” (…)”.
Des de finals dels anys noranta del segle passat, les facultats de dret nord-americanes van començar a introduir en els seus plans d’estudi els cursos de dret en el cinema.
Des de fa deu anys la Universitat Autònoma de Barcelona imparteix l’assignatura Imatges del Dret al Cinema; la nostra universitat va ser pionera en introduir una assignatura oficial d’aquestes característiques, ho va fer seguint el model de la School of Law de la University of California a Berkeley. Actualment s’imparteix a l’Aula de Cinema de la UAB per a una vuitantena d’alumnes procedents de més de mitja dotzena de titulacions diferents.
Si voleu consultar bibliografia sobre aquesta matèria podeu cercar al nostre catàleg per:


No hi ha comentaris

març 23 2011

Congrés Internacional Turisme & Dret – International Congress Tourism & Law

Posted in congressos i jornades |

Del 7 al 9 d’abril d’enguany es celebrarà el Congrés Internacional Turisme & Dret, organitzat per l’ICAB.
Les sessions es realitzaran algunes a Barcelona i altres a Sitges.
A les ponències es tractaran temes com: la importància del dret del turisme pel sector turístic; el turisme com a estratègia econòmica d’interès públic; la responsabilitat de les agències de viatges, companyies aèries i asseguradores davant les cancel·lacions per overbooking, grans retards i accidents naturals, etc.
El dia 9 d’abril, Rafael Arenas García, catedràtic de Dret Internacional Privat de la UAB, participarà en la ponència “Successions amb elements internacionals: aspectes jurídics i qüestions pràctiques actuals. La proposta de Reglament comunitari en matèria de successions transfrontereres”.
Podeu formalitzar la inscripció i consultar el programa complet del congrés activant en següent enllaç
Per obtenir més informació sobre la matèria podeu consultar el nostre catàleg cercant per:


No hi ha comentaris

Next »

Translate »