Objectius
En aquest nivell cal tenir la capacitat de produir una exposició oral estructurada, coherent i adequada a la situació comunicativa. A classe practicarem tant monòlegs adreçats a adults en situacions més formals (reunions de pares, intervencions al claustre o en jornades educatives, etc.) com situacions quotidianes de l’aula i de l’escola (donar instruccions per dur a terme una activitat a classe…).
Tant en una situació com en l’altra, cal expressar-se amb fluïdesa, amb flexibilitat de recursos i amb correcció fonètica, gramatical i lèxica.
Prova d’expressió oral
La prova per a mestres inclou una prova d’expressió oral que consta de dues parts:
1) Interaccions guiades de l’àmbit educatiu. La tasca consisteix a completar frases en veu alta pròpies del context educatiu per tal d’avaluar el coneixement de determinades estructures gramaticals i lèxiques.
2) Monòleg breu + interacció formal. El monòleg consisteix en una exposició breu en una situació formal. Després del monòleg, l’examinand haurà de respondre algunes preguntes relacionades amb la seva intervenció.
***
Propostes de monòleg breu
Proposta 1
Un grup de mestres de la teva escola vol proposar d’organitzar una activitat nova al centre. Tu ets la persona encarregada de presentar-la davant del claustre.
En aquesta presentació cal que:
– presentis en què consisteix la proposta,
– n’exposis els objectius i comentis alguna de les activitats previstes,
– argumentis la utilitat de la vostra proposta.
El monòleg ha de tenir una durada de 3- 4 minuts. Després de la presentació, els mestres et faran algunes preguntes relacionades amb la teva intervenció.
Proposta 2
L’equip directiu t’ha proposat de participar en la jornada de portes obertes de la teva escola presentant-hi el dia a dia de la classe i les característiques del grup.
En aquesta presentació cal que:
– expliquis breument les característiques del grup d’alumnes,
– exposis com s’organitzen les classes i les activitats programades,
– argumentis per què aquesta manera de treballar és útil i eficaç.
Si vols, pots inspirar-te en aquest vídeo d’un grup d’Educació Infantil.
El monòleg ha de tenir una durada de 3- 4 minuts. Després de la presentació, els pares et faran algunes preguntes relacionades amb la teva intervenció.
Proposta 3
Has decidit assistir a una reunió amb l’AMPA de l’escola per tal de presentar-hi una activitat que voleu organitzar i demanar als pares que hi col·laborin.
En aquesta presentació cal que:
– expliquis breument en què consisteix aquesta activitat,
– exposis com els pares hi poden participar,
– argumentis per què és important que els pares hi col·laborin.
El monòleg ha de tenir una durada de 3- 4 minuts. Després de la presentació, els pares et faran algunes preguntes relacionades amb la teva intervenció.
***
FONÈTICA
Si la teva primera llengua no és el català, pots tenir algunes dificultats per pronunciar correctament tots els fonemes. Aquí t’oferim algunes indicacions.
- Quadre comparatiu entre els fonemes del català i els de l’espanyol peninsular
- Guia de correcció fonètica de Gabriel Bibiloni, amb passos pràctics per millorar la pronúncia i corregir els defectes (escrita en variant balear)
- Índex general
- Fonemes per millorar (llista a baix de tot de la pàgina)
- Exemples de pronúncia de tots els fonemes clicant damunt el símbol i després, damunt vídeo
- Guia aprofundida de pronúncia en català (casos problemàtics, sense àudio)
- Proposta de pràctica
***
Abans de començar a preparar el monòleg breu
-
-
- Situa’t amb aquesta avaluació inicial.
- Revisa l’estructura de l’exposició oral.
- Aprofundeix en els aspectes teòrics de l’exposició oral.
- Mira aquest cas pràctic en el web com comunicar i reflexiona sobre allò que no s’ha de fer en una intervenció oral.
-
- Fes la valoració global de la intervenció anterior a partir de la rúbrica de la pàgina test i comprova les teves respostes amb l’avaluació proposada. Et poden ajudar també aquests 50 consells pràctics per fer expressions orals.
-
Tasca de monòleg breu
-
-
- Pensa una situació comunicativa concreta que pugui adequar-se a una de les tres propostes de monòleg.
- Analitza la situació comunicativa en què s’emmarca la teva intervenció: audiència, context, objectius, etc. Tenint en compte aquesta anàlisi, tria i decideix el grau de formalitat, l’estructura i els continguts de la intervenció.
- Esbossa el guió de la teva presentació tenint en compte les tres subtasques demanades.
- Assaja-la i enregistra’n l’assaig per visionar-lo amb atenció.
- Analitza la teva presentació tenint en compte els següents aspectes crítics en la producció d’una exposició oral: gestió de la repetició, control de la modalització, control de la cortesia, control de la comunicació no verbal, relació entre els suports escrits utilitzats i la llengua oral, progressió temàtica i efectes retòrics.
- Presenta-la a classe el dia previst. En acabat, els teus companys et faran les preguntes adients a la teva exposició i en farem una valoració conjunta.
-