Prevenció de les relacions abusives en la parella : avaluació de l'eficàcia d'un programa educatiu per a adolescents
Bosch Jorba, Carme
Raich, Rosa M., , dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut)
Gutiérrez Rosado, Teresa, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut)
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia de l'Educació

Publicació: [Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2012
Descripció: 1 recurs electrònic (197 p.)
Resum: El fenomen de la violència de gènere s'ha incrementat en les últimes dècades i es necessari que s'intervingui de forma preventiva. Aquesta investigació avalua l'eficàcia d'un programa educatiu de prevenció de las relaciones abusives en la parella aplicat a un grup d'adolescents d'Educació Secundaria. S'utilitza un disseny quasi experimental pretest i posttest amb grup control, i la mostra pràctica està composta per 144 participants (86 noies i 58 nois) amb un promig de 15,3 anys. Els objectius del programa educatiu L'amor no destrueix ni mata… tu què en penses? consisteixen en sensibilitzar a l'alumnat en matèria de violència de gènere, oferir coneixements de la tipologia de les relacions abusives, promoure una actitud de rebuig front les relacions abusives i afavorir les relacions de parella igualitàries. El programa consta de sis hores distribuïdes en tres sessions, amb una metodologia pedagògica basada en l'educació emocional que combina tècniques de discussió de grup, teatre, dibuix i música. Per avaluar l'eficàcia del programa s'utilitza una metodologia mixta amb instruments quantitatius i qualitatius: el qüestionari AVE, Assetjament i Violència Escolar (Piñuel i Oñate, 2006); i el qüestionari CTI, Pensament Constructiu d'Intel·ligència Emocional (Epstein, 2003). Així com entrevistes individuals semi-estructurades de seguiment a una submostra de sis noies i sis nois del grup experimental, als tres i dotze mesos. Els resultats, dins de les limitacions d'aquesta investigació, estan en la línia descrita, ja que s'han aconseguit els canvis esperats, destacant la disminució de l'índex d'agressivitat en el grup d'adolescents, com a principal factor de risc del problema de les relacions abusives en la parella.
Resum: The phenomenon of gender violence has increased in the last decades, consequently preventive intervention is necessary. This research evaluates an educational program for the prevention of abusive relationships in couples applied to a group of adolescents at a secondary school. It uses a quasi experimental pre-test and post-test with a control group, and the sample is composed of 144 participants (86 female and 58 male) with an average age of 15. 3 years. The educational program Love does not destroy or kill . . . what do you think? aims to get students to become sensitive to domestic violence, to know of the types of abusive relationships, to promote an attitude of refusal to abusive relationships, and to foster relationships with equal. The program consists of six hours spread over three sessions, with a teaching methodology based on emotional education that combines discussion group techniques, theatre, art and music. The effectiveness of the program is evaluated using a mixed methodology of quantitative and qualitative tools: The AVE questionnaire (Harassment and School Violence (Piñuel & Oñate, 2006), and the CTI questionnaire Constructive Thinking of Emotional Intelligence (Epstein, 2003). And interviews semi-structured interviews to a sub-sample of six female and six male adolescents in the experimental group, to three and twelve months. The results, inspite of the limitations of this research, are successful as the program achieved the expected changes, and the highlight a decrease in the rate of aggression in the teenage group, which minimises the main risk factor in the problem of abusive in relationships in couple.
Nota: Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació, 2012
Drets: ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
Llengua: Català
Document: Tesi doctoral
Matèria: Violència envers les dones ; Prevenció ; Igualtat entre els sexes ; Ensenyament
ISBN: 9788449030574

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/96362
Adreça alternativa: https://www.educacion.gob.es/teseo/mostrarRef.do?ref=987375


197 p, 1.6 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2013-06-04, darrera modificació el 2022-08-16



   Favorit i Compartir