Additional title: |
Media literacy, fandom and participative cultures. A global challenge |
Date: |
2013 |
Abstract: |
Revisió conceptual del fenomen Fandom (Fan Kingdom), que aborda com ha evolucionat la investigació sobre fandom des dels estudis d'audiència i recepció fins a aquelles posicions que analitzen la complexa cultura participativa (especialment dels nens) a través de les tecnologies de comunicació. S'explica com el Fandom ha començat a ser pres en compte per investigadors com Henry Jenkins, reconegut per les seves investigacions sobre els efectes de la convergència mediàtica en els usuaris; o per James Paul Gee, especialista en videojocs. Es recuperen els conceptes de "cultura participativa" i "afinitat", utilitzats per cadascun d'ells respectivament, per definir les noves formes en què els usuaris es relacionen amb els mitjans de comunicació, i entre ells mateix, en un context intervingut per les tecnologies; i per intentar explicar les noves formes d'aprenentatge dels nens que, a més de l'escola i els pares, troben en els nous mitjans de comunicació fonts de coneixement cada vegada més determinants. |
Abstract: |
Revisión conceptual del fenómeno fandom (fan kingdom), que aborda cómo ha evolucionado la investigación sobre fandom desde los estudios de audiencia y recepción hasta aquellas posiciones que analizan la compleja cultura participativa (especialmente de los niños) a través de las tecnologías de comunicación. Se explica cómo el fandom ha empezado a ser tomado en cuenta por investigadores como Henry Jenkins, reconocido por sus investigaciones sobre los efectos de la convergencia mediática en los usuarios; o por James Paul Gee, especialista en el tema del videogame. Se recuperan los conceptos de "cultura participativa" y "afinidad", utilizados por cada uno de ellos respectivamente, para definir las nuevas formas en que los usuarios se relacionan con los medios de comunicación y entre ellos mismos, en un contexto mediado por las tecnologías; y para intentar explicar las nuevas formas de aprendizaje de los niños que, además de la escuela y los padres, encuentran en los nuevos medios de comunicación fuentes de conocimiento cada vez más determinantes. |
Abstract: |
Conceptual review of the phenomenon Fandom (Fan Kingdom), which addresses how research in fandom has evolved from audience studies and reception to those positions that analyze the complex participatory culture (especially children) through communication technologies. The article explains how Fandom has begun to be taken into account by researchers such as Henry Jenkins, renowned for his research on the effects of media convergence on users; or by James Paul Gee, an expert on the subject of videogames. The concepts of "participative culture" and "affinity" used for each one of them respectively, are recovered to define new ways in which users are related to the media, and to each other in a context mediated by technologies; and to try to explain the new ways children learn that, in addition to school and parents, they learn from the new media, which are sources of knowledge increasingly crucial. |
Rights: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. |
Language: |
Castellà |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Subject: |
Alfabetització mediàtica ;
Escola ;
Alfabetización mediática ;
Fandom ;
Cultura participativa ;
Afinidad ;
Escuela ;
Media literacy ;
Participative culture ;
Affinity ;
School |
Published in: |
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 48 (Setembre 2013) , p. 37-48, ISSN 2340-5236 |