Resum: |
L'assignatura Geografia Regional forma part dels crèdits de formació bàsica del primer curs del Grau de Geografia, i té per objectiu donar una aproximació teòrica i metodològica a l'estudi regional en geografia. El programa es divideix en dues parts: la primera part és una introducció a la geografia regional, i als llocs i les regions en un món canviant. Es pretén situar la perspectiva regional en el conjunt de la disciplina geogràfica i donar a conèixer les bases conceptuals de l'estudi de les regions, així com explicar l'evolució de l'organització regional del món. La segona part es dedica a l'anàlisi regional des de la concepció tradicional de la regió en el marc del possibilisme, fins a la consideració del cos com a lloc, en el context del postmodernisme. En aquest sentit, s'avança des de la geografia regional clàssica i els mètodes tradicionals d'investigació, fins arribar a l'anàlisi de l'anomenada "nova geografia regional" en el marc actual de la interrelació entre el global i el local. En definitiva, l'assignatura vol mostrar la importància de la geografia regional en la història de la disciplina i en particular, de l'anàlisi regional en el món actual. La compressió del temps i de l'espai ha fet augmentar les diferències regionals i locals i cal evidenciar-ho; i per altra banda, malgrat l'abundància i disponibilitat d'informació s'evidencia un profund desconeixement dels territoris. Aquest coneixement és fonamental per explicar molts dels esdeveniments actuals al món i a totes les escales. Els objectius més específics són: 1 Geografia regional 2014 - 2015 Els objectius més específics són: 1. Entendre i valorar la importància del concepte de regió en geografia i les diferents accepcions segons les escoles de pensament geogràfic. 2. Valorar el concepte de regió com un marc d'interacció social, econòmica, política i cultural. 3. Comprendre i saber utilitzar el concepte actual de regió en el context de la interrelació entre el local i el global, i aplicar-lo a diferents escales d'anàlisi. 4. Analitzar i proposar criteris de regionalització del territori. 5. Valorar la importància dels estudis regionals en geografia. 6. Desenvolupar les capacitats de treball autònom i de treball en equip. |