Per citar aquest document: https://ddd.uab.cat/record/159898
Aprendre a viure i acompanyar en el procés de morir [101817]
Quintanilla Martínez, Manuel
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Medicina

Títol variant: Aprender a Vivir y Acompañar en el Proceso de Morir
Data: 2016-17
Resum: En l'aprendré a viure i acompanyar en el procés de morir, les cures d'infermeria a les persones ancianes representen un important camp d'especialització en expansió contínua. A més a més s'espera que aquesta tendència continuï. Des de fa dècades la societat pateix un procés d'envelliment progressiu, que té una característica important: l'augment del nombre de persones grans. Les dades publicades pel Ministeri de Treball i Assumptes Socials Espanyol, confirmen que el nombre de persones majors de 65 anys al nostre país és de 7,2 milions, amb una esperança de vida en els homes de 75,7 anys i en les dones de 83,1 anys. En el mateix informe s'afirma que si la situació continua com fins ara, la projecció pel 2050 serà de 16,3 milions de persones majors de 65 anys. Aquesta dada ens col·locaria en el segon país més envellit just darrere del Japó. Aquest grup de persones grans sol estar afectada per més d'una patologia fet que produeix un major ús de la xarxa assistencial. La multi-patologia no és una causa directa de l'envelliment, sinó una complicació de processos previs iniciats en l'edat adulta. Ara bé, aquesta situació, juntament amb els canvis fisiològics que implica el procés d'envelliment, normalment genera un grau de dependència major. Aquesta dependència desencadena una sèrie de necessitats no cobertes, que han de ser satisfetes. Per tant nosaltres, com a col·lectiu d'infermeria, seguint un model conceptual, hem de cobrir-les mitjançant les atencions pertinents. Que són atencions dirigides a les persones grans, però que han de tenir unes característiques bio-psico-socials adequades per a ells. Buscant sempre un objectiu primordial que és la independència de la persona o la cura d'un mateix, 1 ells. Buscant sempre un objectiu primordial que és la independència de la persona o la cura d'un mateix, mitjançant una metodologia que ensenyi a l'ancià a cuidar-se de si mateix. Tot el comentat fins a aquí és un motiu per aprofundir en el procés global de l'envelliment, per poder assistir a aquestes persones d'una forma integral, integradora i interdisciplinària. La cura de la persona anciana és un repte per a la infermera en multitud d'entorns i situacions, des dels centres hospitalaris de tercer nivell, o els centres soci-sanitaris, fins a la complexitat ambiental del domicili del p a c i e n t . Per això, aquesta assignatura, persegueix l'objectiu d'aconseguir que l'alumne d'infermeria adquireixi els coneixements bàsics per cuidar a les persones grans, en diverses situacions vitals fent front a la dependència i a la mort, tant en l'àmbit institucional (hospitalari, sociosanitari) com en el comunitari (assistència primària, domiciliària). És per això que s'utilitzarà un model conceptual de cures que persegueix una tendència integradora i interdisciplinària que es podrà aprendre a aplicar en els dos mitjans assistencials (institucional i comunitari). Davant la mort inevitable, les persones, especialment en la vellesa, es planteja sempre el seu perquè, i els fa passar per una sèrie d'estats psicològics que, en ocasions, li impedeixen gaudir de la vida. Per afrontar aquestes pors i preocupacions és necessari conèixer millor la mort, i en aquest objectiu, l'educador pot exercir una labor fonamental, oferint idees i propostes que poden ajudar a les persones a conèixer, comprendre i afrontar molts dels aspectes negatius de la mort. 1-Ajudar a les persones a viure i a tindre cura de si mateixa tenint present els canvis produïts perel procés d'envelliment natural(envelliment saludable). 2-Ajudar a les persones en situació de procés terminal mitjançant la relació d'ajuda. 3-Proporcionar suport emocional, per afrontar la presa de decisions i conflictes que puguin aparèixer en el procés de cures.
Resum: En el aprendizaje de vivir y acompañar en el proceso de morir, los cuidados de enfermería a las personas ancianas representan un importante campo de especialización en expansión continua. Además, se espera que esta tendencia continúe. Desde hace décadas, la sociedad sufre un proceso de envejecimiento progresivo, que tiene una característica importante: el aumento del número de personas mayores. Los datos publicados por el Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales español confirman que el número de personas mayores de 65 años en nuestro país es de 7,2 millones, con una esperanza de vida en los hombres de 75,7 años y en las mujeres de 83,1 años. En el mismo informe se afirma que si la situación continúa como hasta ahora, la proyección para el 2050 será de 16,3 millones de personas mayores de 65 años. Este dato nos colocaría en el segundo país más envejecido, justo detrás de Japón. Este grupo de personas mayores suele estar afectada por más de una patología, hecho que produce un mayor uso de la red asistencial. La multipatología no es una causa directa del envejecimiento, sino una complicación de procesos previos iniciados en la edad adulta. Ahora bien, esta situación, junto con los cambios fisiológicos que implica el proceso de envejecimiento, normalmente genera un grado de dependencia mayor. Esta dependencia desencadena una serie de necesidades no cubiertas, que tienen que estar satisfechas. Por lo tanto nosotros, como colectivo de enfermería, siguiendo un modelo conceptual, tenemos que cubrir dichas necesidades con las atenciones pertinentes dirigidas a las personas mayores. Estas atenciones tienen que tener unas características bio-psico-sociales adecuadas para ellos. Buscando siempre un objetivo primordial, que es la independencia de la persona o el cuidado de uno mismo, mediante una metodología que enseñe al anciano a cuidarse de sí mismo. Todo ello es un motivo para profundizar en el proceso global del envejecimiento, para poder asistir a estas personas de una forma integral, integradora e interdisciplinaria. El cuidado de la persona anciana es un reto para la enfermera en multitud de entornos y situaciones, desde los centros hospitalarios de tercer nivel o centros socio-sanitarios, hasta la complejidad ambiental del domicilio del paciente. Por este motivo, esta asignatura persigue el objetivo de conseguir que el alumno de enfermería adquiera los conocimientos básicos para cuidar a las personas mayores en diversas situaciones vitales, enfrentándose a la dependencia y a la muerte, tanto en el ámbito institucional (hospitalario, sociosanitario) como en el comunitario (asistencia primaria, domiciliaria). Es por eso que se utilizará un modelo conceptual de cuidados que persigue una tendencia integradora e interdisciplinaria, que se podrá aprender a aplicar en los dos medios asistenciales (institucionales y comunitarios). Ante la muerte inevitable, las personas, especialmente en la vejez, se plantean siempre el porqué, y esto les hace pasar para una serie de estados psicológicos que, en ocasiones, les impide disfrutar de la vida. Para afrontar estos miedos y preocupaciones es necesario conocer mejor la muerte, y con esto en mente, el educador puede ejercer una labor fundamental, ofreciendo ideas y propuestas que pueden ayudar a las personas a conocer, comprender y afrontar muchos de los aspectos negativos de la muerte. Ayudar a las personas a vivir y a tener cuidado de sí mismas, teniendo presente los cambios producidos por el proceso de envejecimiento natural (envejecimiento saludable). Ayudar a las personas en situación de proceso terminal mediante la relación de ayuda. Proporcionar apoyo emocional para afrontar la toma de decisiones y conflictos que puedan aparecer en el proceso de cuidados.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Infermeria [2500891]
Pla d'estudis: Infermeria [830]



Català
4 p, 76.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2016-07-08, darrera modificació el 2017-10-14



   Favorit i Compartir