Google Scholar: citas
Reflexivity on stories of conflict among Latin American teenage school girls in a multicultural school in Madrid
Patiño Santos, Adriana (University of Southampton)

Fecha: 2016
Resumen: This paper looks at forms of reflexivity and the moral positioning of social actors, displayed in conversational narratives about school conflict, co-produced by Latin American girls during sociolinguistic interviews with a female researcher of Latin American origin, in a multicultural school in the centre of Madrid. Understanding narratives as communicative practices makes them suitable discursive spaces for revealing the moral positioning and moral orders constructed in discourse. These discursive positionings need to be considered in the light of the ethnographic conditions under which such narratives emerge (Patino-Santos, 2016). Herein, I analyse narratives recounting conflicts from two different groups – female secondary school students and their teachers – based on the notion that it is in recounting and evaluating moments of conflict that social actors call upon their systems of beliefs and values. The failure of the girls’ secondary school and all the negative repercussions of such failure are central to problematising the social circumstances in which their narratives are produced.
Resumen: Este artículo estudia algunas formas de reflexividad y de posicionamiento moral en narrativas conversacionales sobre el conflicto escolar. Estas narrativas fueron coproducidas por jóvenes de origen latinoamericano en entrevistas con una investigadora, también latinoamericana, en un instituto de secundaria multicultural, ubicado en el centro de Madrid. La comprensión de las narrativas como prácticas comunicativas permite estudiar en ellas posicionamientos y órdenes morales construidos discursivamente. Tales posicionamientos deben ser considerados a la luz de las condiciones etnográficas dentro de las cuales las narrativas fueron producidas (Patino-Santos, 2016). En este artículo analizo narrativas que relatan conflictos con dos grupos de oponentes: compañeras de clase y docentes, tomando como base la noción de que al relatar y evaluar momentos conflictivos, los actores sociales evocan sistemas de creencias y de valores. Comprender las razones por las cuales las jóvenes fracasan en la escuela secundaria y las repercusiones negativas de tal fracaso son centrales para cuestionar las circunstancias sociales dentro de las que las narrativas son producidas.
Resumen: Aquest article estudia algunes formes de reflexivitat i de posicionament moral a narratives conversacionals sobre el conflicte escolar. Aquestes narratives van ser coproduïdes per joves d'origen llatinoamericà, a entrevistes amb una investigadora també llatinoamericana, a un institut de secundària multicultural, al centre de Madrid. L'enteniment de les narratives com a pràctiques comunicatives permet d'estudiar en elles posicionaments i órdens morals construïts discursivament. Tals posicionaments han de ser considerats al llum de les condicions etnogràfiques dintre dels quines són produïdes (Patino-Santos, 2016). En aquest article analitzo narratives que expliquen conflictes amb dos grups d'oponents: companyes de classe i docents, prenent com a bas la noció que en explicar i avaluar moments conflictius, els actors socials evoquen sistemes de creences i valors. Comprendre el fracàs de les joves a l'escola secundària i les repercussions negatives d'aquest fracàs són centrals per qüestionar les circumstàncies dintre de les quines les narratives són produïdes.
Resumen: Cet article examine les formes de réflexivité et le positionnement moral des acteurs sociaux sur le conflit dans les récits de conversation école. Ces récits sont co-produit les jeunes d'Amérique latine au cours des entrevues sociolinguistiques avec une chercheuse d'origine latino-américaine, dans une école multiculturelle dans le centre de Madrid. La compréhension du récit que les pratiques de communication leur permet d'étudier des positions et des ordres moraux discursivement construits. Ces positionnements discursif doivent être considérées à la lumière des conditions qui sont produites dans étude ethnographique (Patiño-Santos, 2016). Dans cet article, j'analyse des récits produit par les conflits de deux groupes différents - les élèves des écoles secondaires féminins et leurs professeurs - basée sur l'idée qu'il est en racontant des moments de conflit et de l'évaluation des acteurs sociaux évoquent des systèmes et des valeurs de croyance sociale. Comprendre l'échec des jeunes à l'école secondaire et l'impact négatif de cet échec sont au cœur de la question des circonstances dans lesquelles les récits sont produits.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Anglès.
Documento: article ; recerca ; publishedVersion
Materia: School failure ; Latin american students ; School conflict ; Narrative analysis ; Fracaso escolar ; Estudiantes latinoamericanos ; Conflicto escolar ; Análisis narrativo ; Fracàs escolar ; Estudiants d'Amèrica Llatina ; Conflicte de l'escola ; Anàlisi narratiu ; Échec scolaire ; Les étudiants de l'amérique latine, ; Le conflit à l'école, ; L'analyse narrative
Publicado en: Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 9 Núm. 3 (august-september 2016) , p. 9-31 (Invited Authors) , ISSN 2013-6196

Adreça original: https://revistes.uab.cat/jtl3/article/view/v9-n3-patino
DOI: 10.5565/rev/jtl3.690


23 p, 344.3 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Bellaterra journal of teaching and learning language and literature
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2016-11-14, última modificación el 2018-10-10



   Favorit i Compartir