Bellaterra journal of teaching and learning language and literature.
Revista plurilingüe, con evaluación externa, sobre la investigación en Didáctica de la Lengua y de la Literatura asociada a los programa de máster en Investigación en Didáctica de la Lengua y la Literatura y los estudios doctorales de la Unidad de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona (España).

 

Estadísticas de uso Los más consultados
Últimas adquisiciones:
2020-07-01
05:23
21 p, 345.4 KB Current Research on Grammar Teaching : Plural Perspectives / Reig Gascón, Aina (Université du Québec en Outaouais) ; Beaumanoir-Secq, Morgane (Université de Paris) ; Marcotte, Sylvie (Université du Québec en Outaouais)
L'ensenyament de la gramàtica constitueix avui en dia i en el pla internacional un camp molt dinàmic per a la recerca i el debat acadèmics. En aquest número especial ens volem fer ressò d'aquest dinamisme, amb contribucions de 16 investigadors que van participar en el III Congrés Internacional sobre Ensenyament de la Gramàtica (Congram19), celebrat a la Universitat Autònoma de Barcelona del 23 al 25 de gener de 2019. [...]
La enseñanza de la gramática constituye hoy en día y en el plano internacional un campo muy dinámico para la investigación y el debate académicos. En este número especial nos queremos hacer eco de este dinamismo, con contribuciones de 16 investigadores que participaron en el III Congreso Internacional sobre Enseñanza de la Gramática (Congram19), celebrado en la Universidad Autónoma de Barcelona del 23 al 25 de enero de 2019. [...]
Grammar teaching is a very dynamic field for academic research and debate internationally. In this Special Issue, we want to echo this dynamism, with contributions by 16 researchers who took part in the III International Congress on Grammar Teaching (Congram19), held at the Autonomous University of Barcelona from January 23 to 25, 2019. [...]
L'enseignement de la grammaire est un domaine de recherche très dynamique faisant l'objet de nombreux débats internationalement. Dans ce numéro spécial, nous voulons faire écho à ce dynamisme, avec des contributions de 16 chercheurs qui découlent de la IIIe Conférence internationale sur l'enseignement de la grammaire (Congram19), tenue à l'Université Autonome de Barcelone du 23 au 25 janvier 2019. [...]

2020 - 10.5565/rev/jtl3.907
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 2 (may-june 2020) , e907 (Editors' Note)  
2020-07-01
05:23
18 p, 256.6 KB The role of reference grammars in school : an interview with Anna Camps, researcher on the teaching of grammar and writing, and Maria Josep Cuenca, linguist / Troncoso, Marcos Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Camps, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ; Cuenca, Maria Josep
Anna Camps is a retired Professor from the Univer-sitat Autònoma de Barcelona. She has been the founder and coordinator of the GREAL research group (Grup de Recerca sobre Ensenyament i Aprenentatge de Llengües, the Research Group on Language Teaching and Learning). [...]
Anna Camps és catedràtica jubilada de la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha estat fundadora i coordinadora del grup de recerca GREAL (Grup de Recerca sobre Ensenyament i Aprenentatge de Llengües). [...]
Anna Camps es catedrática jubilada de la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha sido fundadora y coordinadora del grupo de investigación GREAL (Grup de Recerca sobre Ensenyament i Aprenentatge de Llengües, el Grupo de Investigación en Enseñanza y Aprendizaje de Lenguas). [...]
Anna Camps est professeure retraitée à l'Université Autonome de Barcelone. Elle a été la fondatrice et la coordinatrice du groupe de recherche GREAL (Grup de Recerca sobre Ensenyament i Aprenentatge de Llengües, Groupe de recherche sur l'enseignement et l'apprentissage des langues). [...]

2020 - 10.5565/rev/jtl3.906
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 2 (may-june 2020) , e906 (Interviews)  
2020-07-01
05:23
19 p, 928.5 KB Thinking differently about grammar and metalinguistic understanding in writing / Myhill, Debra (University of Exeter) ; Watson, Annabel (University of Exeter, UK) ; Newman, Ruth (University of Exeter)
In the light of ongoing international debate about the purpose of explicit teaching of grammar, this paper considers the relationship between metalinguistic understanding and development as a writer. [...]
A la llum del debat internacional actual sobre el sentit de l'ensenyament explícit de la gramàtica, aquest article considera la relació entre la comprensió metalingüística i el desenvolupament com a escriptor. [...]
A la luz del debate internacional actual sobre el sentido de la enseñanza explícita de la gramática, este artículo considera la relación entre la comprensión metalingüística y el desarrollo como escritor. [...]
À la lumière du débat international actuel sur la signification de l'enseignement explicite de la grammaire, cet article examine la relation entre la compréhension métalinguistique et le développement en tant qu'écrivain. [...]

2020 - 10.5565/rev/jtl3.870
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 2 (may-june 2020) , e870 (Invited Authors)  
2020-07-01
05:23
15 p, 468.5 KB El nuevo Glosario de términos gramaticales : estructura, características y objetivos / Bosque, Ignacio (Universidad Complutense de Madrid)
This article highlights the main features of the Glosario de términos gramaticales (Glossary of grammatical terms, GTG), a work published by the Association of Academies of the Spanish Language (ASALE) in 2019 and addressing to Spanish teachers of all Spanish speaking countries. [...]
En aquest treball s'exposen les característiques principals del Glosario de términos gramaticales (GTG), obra que l'Asociación de Academias de la Lengua Española (ASALE) va publicar el 2019 i adreçada als professors d'espanyol de tots els països hispanoparlants. [...]
En este trabajo se exponen las características principales del Glosario de términos gramaticales (GTG), obra publicada en 2019 por la Asociación de Academias de la Lengua Española (ASALE) y dirigida a los profesores de español de todos los países hispanohablantes. [...]
Cet article met en lumière les principales caractéristiques du Glosario de términos gramaticales (Glossaire des termes grammaticaux, GTG), un travail de l'Association des académies de la langue espagnole (ASALE) publié en 2019 et adressé aux enseignants d'espagnol de tous les pays hispanophones. [...]

2020 - 10.5565/rev/jtl3.869
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 2 (may-june 2020) , e869 (Invited Authors)  
2020-07-01
05:23
5 p, 155.5 KB Review. Teaching of National Languages in V4 Countries, edited by Marek Pieniążek and Stanislav Štěpáník, 2016 / Hurytová, Ivana (Charles University in Prague)
Obra ressenyada: Marek PIENIAZEK and Stanislav STEPANÍK (eds. ), Teaching of National Languages in V4 Countries. Praha, Faculty of Education of Charles University, 2016.
2020 - 10.5565/rev/jtl3.860
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 2 (may-june 2020) , e860 (Book Reviews)  
2020-07-01
05:23
20 p, 1.0 MB La place de la grammaire dans un répertoire de stratégies pédagogiques pour développer la compétence scripturale des élèves / Marcotte, Sylvie (Université du Québec en Outaouais)
Nous proposons un répertoire organisé de stratégies pédagogiques pour développer la compétence scripturale des élèves, dont l'organisation est fondée empiriquement et interprétable conceptuellement. [...]
We propose an organized repertoire of instructional strategies to develop students' writing competence, empirically grounded and conceptually interpretable. We perform a secondary analysis of the data collected by the group DIEPE (1995). [...]
Proposem un repertori organitzat d'estratègies pedagògiques per a desenvolupar la competència escrita dels alumnes, fonamentat empíricament i interpretable conceptualment. Fem una anàlisi secundària de les dades. [...]
Proponemos un repertorio organizado de estrategias pedagógicas para desarrollar la competencia escrita de los alumnos, fundamentado empíricamente e interpretable conceptualmente. Llevamos a cabo un análisis secundario de los datos. [...]

2020 - 10.5565/rev/jtl3.840
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 2 (may-june 2020) , e840 (Articles)  
2020-07-01
05:23
14 p, 685.9 KB Teaching Spanish in the United States in the digital age : strategies and approaches on teaching Spanish in online and hybrid classes / She Honeycutt, Liane (Stanly Community College) ; Sears, Eli (Portland State University.)
Virtual technologies are omnipresent in everyday life and are becoming essential to either online, or hybrid classes. In higher education institutions in the United States, virtual platforms are in-creasingly used for teaching Spanish as a foreign language to students from varying back-grounds. [...]
Les tecnologies virtuals són omnipresents a la vida quotidiana i han esdevingut imprescindibles, tant a les classes online com presencials. A les institucions universitàries dels Estats Units, les plataformes virtuals s'utilitzen cada vegada més amb alumnes de diferents perfils que estudien espanyol com a llengua estrangera. [...]
Las tecnologías virtuales son omnipresentes en la vida cotidiana y se han vuelto imprescindibles tanto en las clases en línea como en las semipresenciales. En las instituciones universitarias de Estados Unidos, las plataformas virtuales se utilizan cada vez más para español como lengua extranjera a estudiantes con diferentes perfiles. [...]
Les nouvelles technologies sont omniprésentes dans la vie quotidienne et sont indispensables dans les cours de langues étrangères, que ce soit en mode asynchrone ou en mode hybride. Dans les universités américaines, les plateformes virtuelles sont de plus en plus prisées par les enseignants d'espagnol, qui enseignent à des étudiants de profils très variés. [...]

2020 - 10.5565/rev/jtl3.838
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 2 (may-june 2020) , e838 (Articles)  
2020-07-01
05:23
5 p, 117.1 KB Reseña. 'A tomar por el culo'. Análisis interaccional de las identidades conversacionales y de la reorganización de roles en una charla sin monopolizadores del turno, por Alicia Sentí Janssen, 2018 / Acosta-Ortega, Laura (University of Oxford)
Obra ressenyada: Alicia SENTÍ JANSSEN, 'A tomar por el culo'. Análisis interaccional de las identidades conversacionales y de la reorganización de roles en una charla sin monopolizadores del turno. [...]
2020 - 10.5565/rev/jtl3.821
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 2 (may-june 2020) , e821 (Book Reviews)  
2020-07-01
05:23
17 p, 952.8 KB Aprender gramática mientras se escribe : actividad metalingüística y proceso de escritura cooperativa en el marco de una secuencia didáctica / Tormo Guevara , Elisa (IES Salvador Gadea (Aldaia, Valencia))
Este artículo explora la actividad metalingüística que se desencadena en el proceso de composición escrita cooperativa de una reseña por parte de alumnos de secundaria en el marco de una secuencia didáctica. [...]
This article explores the metalinguistic activity that is triggered in the process of cooperative writing of a review by Secondary students within an instructional sequence. The intervention combines explicit metalinguistic reflection tasks with language use tasks in a writing situation in small groups. [...]
Aquest article explora l'activitat metalingüística que es desencadena en el procés de composició escrita cooperativa d'una ressenya per part d'alumnes de Secundària en el marc d'una seqüència didàctica. [...]
Cet article explore l'activité métalinguistique déclenchée dans le processus coopératif de composition écrite d'une revue par des élèves d'Éducation Secondaire dans le cadre d'une séquence didactique. [...]

2020 - 10.5565/rev/jtl3.820
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 2 (may-june 2020) , e820 (Articles)  
2020-04-01
05:03
6 p, 116.3 KB Editors' notes / Fontich Vicens, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ; Moore, Emilee (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua, la Literatura i les Ciències Socials)
2020 - 10.5565/rev/jtl3.888
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 1 (february-march 2020) , p. 5-10