Bellaterra journal of teaching and learning language and literature.
Peer reviewed plurilingual journal of Language and Literature Teaching Methods associated with the masters degree in Research in Language and Literature Teaching Methodology and the doctoral programme from the Area of Language and Literature Education of the Faculty of Education of the Universitat Autònoma de Barcelona (Spain).

 

Usage statistics Most popular
Latest additions:
2020-04-01
05:03
6 p, 116.3 KB Editors' notes / Fontich Vicens, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ; Moore, Emilee (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua, la Literatura i les Ciències Socials)
2020 - 10.5565/rev/jtl3.888
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 1 (february-march 2020) , p. 5-10  
2020-04-01
05:03
6 p, 184.5 KB An interview with Jonathan Rosa, expert in language, race, and education / Gallego-Balsà, Lídia (Universitat Rovira i Virgili) ; Rosa, Jonathan (University of Stanford. Center for Comparative Studies in Race and Ethnicity)
Jonathan Rosa is Associate Professor in the Graduate School of Education, Center for Comparative Studies in Race and Ethnicity, and, by courtesy, Departments of Anthropology and Linguistics at Stanford University. [...]
Jonathan Rosa es profesor asociado en la Graduate School of Education, Centre for Comparative Studies in Race and Ethnicity, y, por gentileza, en los departamentos de Antropología y Lingüística de la Universidad de Stanford. [...]
Jonathan Rosa est professeur agrégé à la Graduate School of Education, Center for Comparative Studies in Race and Ethnicity, et, par courtoisie, dans les départements d'Anthropologie et de Linguistique de l'Université de Stanford. [...]
Jonathan Rosa és professor agregat a la Graduate School of Education, Centre for Comparative Studies in Race and Ethnicity, i, per gentilesa, als departaments d'Antropologia i Lingüística de la Universitat de Stanford. [...]

2020 - 10.5565/rev/jtl3.884
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 1 (february-march 2020) , p. 83-88  
2020-04-01
05:03
11 p, 240.8 KB Les transformacions de la lectura a l'aula / Colomer Martínez, Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
Aquest text reprodueix la conferència impartida per la Dra. Teresa Colomer a les jornades sobre L'ensenyament de la lectura i l'escriptura: recerca i innovació a l'aula organitzades pel Grup de recerca LLETRA (Barcelona, CaixaForum, 29/03/2019).
This text reproduces the conference given by Dr. Teresa Colomer as part of the seminar Teaching reading and writing: Research and innovation in the classroom organised by the LLETRA research group (Barcelona, CaixaForum, 29/03/2019).
Este texto reproduce la conferencia impartida por la Dra. Teresa Colomer en las jornadas sobre La enseñanza de la lectura y la escritura: investigación e innovación en el aula organizadas por el Grupo de investigación LLETRA (Barcelona, CaixaForum, 03/29/2019).
Ce texte reproduit la conférence donnée par Dra. Teresa Colomer au séminaire sur L'enseignement de la lecture et de l'écriture: recherche et innovation en classe organisé par le groupe de recherche LLETRA (Barcelone, CaixaForum, 29/03/2019).

2020 - 10.5565/rev/jtl3.817
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 1 (february-march 2020) , p. 11-21  
2020-04-01
05:03
16 p, 1.4 MB Traitement automatique des interventions des enseignants en CE2 et en CM2 en France et en Italie : entre grammaire et contenu / Mazziotti, Sara (Université Sorbonne Nouvelle - Paris 3)
La pratique de correction d'un texte écrit a un rôle essentiel dans l'apprentissage de l'écriture de la part de l'élève et elle peut varier d'une façon consistante selon les habitudes de l'enseignant, le type de consigne, le niveau de l'élève et le système linguistique de référence. [...]
Correction practices of a written text have an essential role in the student's learning to write and can vary consistently depending on the teacher's habits, the writing rules, the student's level and the language system of reference. [...]
La pràctica de correció de un text escrit té un paper essencial en l'aprenentatge de l'escriptura per part de l'alumne i pot variar de forma considerable segons els hàbits del professor, el tipus d'instrucció, el nivell de l'alumne i el sistema lingüístic de referència. [...]
La práctica de corrección de un texto escrito es esencial para el aprendizaje de la escritura por parte del alumno y puede variar de manera notable según los hábitos del docente, el tipo de instrucción, el nivel del alumno y el sistema lingüístico de referencia. [...]

2020 - 10.5565/rev/jtl3.816
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 1 (february-march 2020) , p. 61-76  
2020-04-01
05:03
6 p, 127.4 KB Enseñar y aprender lenguas en un modelo educativo plurilingüe. Metodologías y estrategias para el desarrollo de proyectos educativos y para la práctica docente, by Mònica Pereña, 2018 / Sans Bertran, Maria Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona)
Obra ressenyada: Mònica PEREÑA (coord. ), Enseñar y aprender lenguas en un modelo educativo plurilingüe. Metodologías y estrategias para el desarrollo de proyectos educativos y para la práctica docente. [...]
2020 - 10.5565/rev/jtl3.804
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 1 (february-march 2020) , p. 77-82  
2020-04-01
05:03
17 p, 1.0 MB Relationship Between Intrinsic/Extrinsic Motivation and L2 Speaking Skill Among Iranian Male and Female EFL Learners / Salehpour, Gholamreza (Shahrekord University) ; Roohani, Ali (Shahrekord University)
This study investigated the relationship between intrinsic/extrinsic motivation and L2 (English) speaking skill between male and female high school students in Iranian EFL context. To this end, 249 male and female students' intrinsic and extrinsic motivation was measured with a questionnaire and their English speaking skill was assessed by a speaking rating scale. [...]
En este estudio se ha investigado la relación entre la motivación extrínseca/intrínseca y la habilidad de hablar inglés L2 entre estudiantes de secundaria masculinos y femeninos en el contexto de EFL de Irán. [...]
Cette étude est à analyser le rapport entre la motivation intrinsèque/extrinsèque et la compétence parlée L2 (en anglais) parmi les lycéens/lycéennes Iranien(ne)s dans le contexte de l'apprentissage iranien d'ALE. [...]
En aquest estudi s'ha investigat la relació entre la motivació extrínseca/intrínseca i l'habilitat de parlar anglès L2 entre estudiants de secundària masculins i femenins en el context de EFL de l'Iran. [...]

2020 - 10.5565/rev/jtl3.803
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 1 (february-march 2020) , p. 43-59  
2020-04-01
05:03
20 p, 935.1 KB Reciclant Brossa : una experiència didàctica de poesia experimental en la formació inicial de mestres / Contreras Barceló, Elisabet (Universitat de Barcelona. Departament d'Educació Lingüística i Literària i de Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica) ; Torrents Sunyol, Julieta (Universitat de Barcelona)
Aquesta investigació té l'objectiu d'explorar la concepció de la poesia i la seva didàctica que tenen els estudiants d'Educació Infantil i Infantil i Primària a través d'una experiència amb la poesia objecte de Joan Brossa. [...]
The aim of this research is to explore the concept of poetry and its didactics among students of Kindergarten and Primary Education through an experience with Joan Brossa's objectual poetry. First of all, there was the presentation of the author and his work and later on the students created an objectual poem and a related didactic proposal. [...]
Esta investigación tiene por objetivo explorar la concepción de la poesía y su didáctica en los estudiantes de Educación Infantil e Infantil y Primaria a través de una experiencia con la poesía objeto de Joan Brossa. [...]
Cette recherche vise à explorer la conception de la poésie et son enseignement que les élèves de la petite enfance et de l'enseignement primaire ont à travers une expérience avec le poème objet de Joan Brossa. [...]

2020 - 10.5565/rev/jtl3.802
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 13 Núm. 1 (february-march 2020) , p. 23-42  
2019-12-19
05:36
11 p, 274.3 KB Teaching Literature and Language Through Multimodal Texts, por Elena Domínguez Romero, Jelena Bobkina y Svetlana Stefanova (2019), IGI Global, Hershey PA / Lavorante, Cira (Università degli Studi di Napoli "L'Orientale")
Obra ressenyada: Elena DOMÍNGUEZ ROMERO, Jelena BOBKINA y Svetlana STEFANOVA, Teaching Literature and Language Through Multimodal Texts. Hershey PA: IGI Global, 2019.
2019 - 10.5565/rev/jtl3.845
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 4 (november-december 2019) , p. 102-112 (Book Reviews)  
2019-12-19
05:36
6 p, 185.3 KB An interview with Dr Carmen Herrero, an expert in film and language education / Suarez, Marta F. (Manchester Metropolitan University) ; Herrero Vecino, Carmen (Manchester Metropolitan University. Department of Languages, Information and Communication)
2019 - 10.5565/rev/jtl3.837
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 4 (november-december 2019) , p. 113-118 (Interviews)  
2019-12-19
05:36
17 p, 533.3 KB Itinerarios lectores para la educación poética en la ESO : del rap a la poesía canónica / Lleida Lanau, Enrique (Universidad de Zaragoza)
El presente artículo analiza la potencialidad educativa que pueda tener el rap para el aprendizaje de la poesía en la Educación Secundaria Obligatoria (ESO). Se ha utilizado una metodología etnográfica dentro del contexto educativo, que incluye entrevistas a profesores de secundaria y raperos vinculados con ámbitos de enseñanza formal e informal, un cuestionario a alumnos de 4º de ESO y el análisis y valoración de una intervención educativa. [...]
This paper analyzes the educational potential that rap can have for learning poetry in Educación Secundaria Obligatoria (ESO) (Compulsory Secondary School). An ethnographic methodology has been used within the educational context, which includes interviews with secondary school teachers and rappers linked to formal and informal education, a questionnaire to 4th year ESO students and the analysis and evaluation of an educational intervention. [...]
El present article analitza la potencialitat educativa que pugui tenir el rap per a l'aprenentatge de la poesia a l'educació secundària obligatòria (ESO). S'ha utilitzat una metodologia etnogràfica dins el context educatiu, que inclou entrevistes a professors de secundària i rapers vinculats amb àmbits d'ensenyament formal i informal, un qüestionari a alumnes de 4t d'ESO i l'anàlisi i valoració d'una intervenció educativa. [...]
Cet article examine le potentiel éducatif du rap pour l'apprentissage de la poésie dans l'Enseignement Secondaire Obligatoire (ESO). Une méthodologie ethnographique a été utilisée dans le contexte éducatif, y compris des entretiens avec des enseignants du secondaire et des rappeurs liés à l'enseignement formel et informel, un questionnaire aux élèves de quatrième année de l'ESO et l'analyse et l'évaluation d'une intervention éducative. [...]

2019 - 10.5565/rev/jtl3.836
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 4 (november-december 2019) , p. 44-60 (Articles)