La expansión internacional de la pedagogía Waldorf: un análisis histórico
Quiroga, Patricia (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Teoría e Historia de la Educación)
Girard, Olivia

Date: 2015
Abstract: Este trabajo aborda el estudio de la historia de la expansión de la pedagogía Waldorf en sus casi cien años de existencia. Para ello se ha establecido una periodización en cuatro fases: a) de 1919 a la censura nazi; b) la supervivencia en la clandestinidad durante la Segunda Guerra Mundial y su restablecimiento posterior; c) la desafección institucional de los años cincuenta, sesenta y setenta; d) los años ochenta y el fin de la Guerra Fría hasta la actualidad. Para la constitución de cada una de las etapas se han tomado como referencia acontecimientos históricos con un fuerte significado en el campo de la educación. La principal fuente para el estudio es la obra titulada Waldorf Education Worldwide, un material que recoge la historia de la pedagogía Waldorf en cada país en el que estas iniciativas están presentes. La adopción de una mirada histórica resulta clave para entender el modo en que este modelo pedagógico, que apenas ha variado en sus planteamientos originales, ha ido adquiriendo significados diversos en función del contexto histórico cambiante del siglo XX.
Abstract: Aquest treball aborda l'estudi de la història de l'expansió de la pedagogia Waldorf en els seus quasi cent anys d'existència. Per a això s'ha establert una periodització en quatre fases: a) de 1919 a la censura nazi, b) la supervivència en la clandestinitat durant la Segona Guerra Mundial i el seu posterior restabliment, c) la desafecció institucional dels anys cinquanta, seixanta i setanta i d) els anys vuitanta i la fi de la Guerra Freda fins l'actualitat. Per a la constitució de cada una de les etapes s'han pres com a referència esdeveniments històrics amb un fort significat en el camp de l'educació. La principal font per a l'estudi és l'obra titulada Waldorf Education Worldwide, un material que recull la història de la pedagogia Waldorf a cada país en el que aquestes iniciatives estan presents. L'adopció d'una mirada històrica resulta clau per entendre la manera en que aquest model pedagògic, que amb prou feines ha variat en els seus plantejaments originals, ha anat adquirint significats diversos en funció del context històric canviant del segle XX.
Abstract: Ce travail aborde l'étude de l'histoire de l'expansion de la pédagogie Waldorf dans ses presque cent ans d'existence. Pour ce faire nous avons établi une périodisation en quatre phases : a) de 1919 à la censure nazi ; b) la survie dans la clandestinité pendant la Deuxième Guerre mondiale et le rétablissement postérieur ; c) la désaffection institutionnelle des décennies 1950, 1960 et 1970 ; et d) des années 1980 et de la fin de la Guerre froide à nos jours. Pour la constitution de chacune des étapes, nous avons pris comme références des événements historiques ayant une forte signification dans le domaine de l'éducation. La principale source pour l'étude est l'ouvrage intitulé Waldorf Education Worldwide, qui recueille l'histoire de la pédagogie Waldorf dans les pays dans lesquels ces initiatives sont présentes. L'adoption d'un regard historique résulte déterminant pour comprendre le mode dans lequel ce modèle pédagogique, qui a à peine varié dans ses approches originales, a acquis des significations diverses en fonction du contexte historique changeant du XXe siècle.
Abstract: This paper reviews the four basic phases in the history of Waldorf education, which began almost one hundred years ago: a) the years from 1919 to the beginnings of the Nazi regime, when the Waldorf schools were forced to close; b) the period of the First World War, when these schools operated as a clandestine movement, and their official reopening in the post-war years; c) the 1950s, 1960s and 1970s, when institutional disaffection led to a decline in Waldorf education; and d) the period from the 1980s and the end of the Cold War to the present day. In each phase, the development of Waldorf schools is reviewed in the context of important historical events in teaching and education. The paper's main source of information is the Waldorf Education Worldwide, which reviews Waldorf education in all those countries where it is officially practised. The author proposes that historical analysis is key in understanding how this educational model has conserved much of its original character even while it has also evolved with the changing trends in twentieth-century educational practice.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Rudolf Steiner ; Historia ; Movimiento de la pedagogía Waldorf ; Estadísticas de escuelas Waldorf ; Fases de expansión ; Difusión ; Història ; Moviment de la pedagogia Waldorf ; Estadístiques d'escoles Waldorf ; Fases d'expansió ; Difusió ; Histoire ; Mouvement de la pédagogie Waldorf ; Statistiques des écoles Waldorf ; Phases d'expansion ; Diffusion
Published in: Temps d'educació, Núm. 48 (2015) , p. 91-109, ISSN 0214-7351

Adreça alternativa: https://www.raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/297834


19 p, 889.5 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2017-02-02, last modified 2020-11-07



   Favorit i Compartir