Web of Science: 0 citations, Google Scholar: citations,
Análisis Exploratorio de la Implicación Académica en Entrevistas a Ingresantes a Psicología
Miranda, Adriana B. (Universidad Nacional de Córdoba)
Nonis, Carolina (Universidad Nacional de Córdoba)
González, María Virginia (Universidad Nacional de Córdoba)
Soave, Mónica Alejandra (Universidad Nacional de Córdoba)
Juaneu, Luciana (Universidad Nacional de Córdoba)
Acuña, Ignacio (Universidad Nacional de Córdoba)

Additional title: Exploratory analysis of academic involvement in interviews to Psychology freshmen
Date: 2017
Abstract: En este estudio tuvimos como objetivo explorar la Implicación Académica, identificar elementos que conforman las Dimensiones Conductual, Afectiva, Cognitiva y determinar dimensión prevalente en entrevistas tomadas a alumnos de primer año de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Córdoba. Trabajamos con datos secundarios provistos por la Cátedra Entrevista Psicológica. La muestra estuvo compuesta por 50 entrevistas seleccionadas al azar de un total de 500. Se evaluó en cada entrevista presencia/ausencia de indicadores que dieran cuenta de cada Dimensión. Estos datos se incorporaron en una grilla construida Ad-Hoc. Determinamos Dimensión prevalente por cálculo de Moda. Se obtuvieron porcentaje altos de respuestas positivas en subcategoría "Técnicas de Estudio" y "Expectativa en la Asignatura", lo que define la Dimensión Cognitiva como prevalente. Consideramos necesario implementar estrategias que fortalezcan la Dimensión Cognitiva, promover el desarrollo de las otras Dimensiones, fomentando la participación, generando interés y mayor comprensión del material.
Abstract: In this study, we aimed to explore the Academic Implication, identify elements that make up the Behavioral, Affective and Cognitive Dimensions and determine the prevalent dimension on interviews taken freshmen of the School of Psychology at the National University of Cordoba. We work with secondary data provided by Psychological Interview department. The sample consisted of 50 interviews randomly selected from 500. It was assessed at each interview presence or absence of indicators of each dimension. These data were incorporated into an ad-hoc built grid. We determine prevalent dimension by calculating the most frequent observation. A high percentage of positive responses in the subcategory "Study Skills" and "Expectation on the subject", which defines the cognitive dimension as prevalent were obtained. We consider necessary to implement strategies that strengthen the cognitive dimension, promote the development of other dimensions, encouraging participation, generating greater interest and understanding of study material.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Implicación académica ; Dimensión conductual ; Dimensión afectiva ; Dimensión cognitiva ; Academic involvement ; Behavioral dimension ; Affective dimension ; And cognitive dimension
Published in: Quaderns de psicologia, Vol. 19 Núm. 1 (2017) , p. 7-19 (Artículos) , ISSN 2014-4520

Adreça original: https://www.quadernsdepsicologia.cat/article/view/v19-n1-miranda-nonis-gonzalez-etal
Adreça alternativa: https://www.raco.cat/index.php/QuadernsPsicologia/article/view/321336
DOI: 10.5565/rev/qpsicologia.1354


13 p, 279.4 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Quaderns de psicologia
Articles > Research articles

 Record created 2017-04-25, last modified 2018-11-03



   Favorit i Compartir